Basisschool Kindcentrum de Molenwerf in Heemstede

Het team van Kindcentrum de Molenwerf in Heemstede

Current section: team
Molenwerfslaan 7
2103 Heemstede

Zie hier hoe het team van Kindcentrum de Molenwerf is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Kindcentrum de Molenwerf. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Kindcentrum de Molenwerf bij jullie?

Ontdek hoe goed Kindcentrum de Molenwerf bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Kindcentrum de Molenwerf zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 100% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 84.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (100%)
Man (0%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (84.8%)
Man (15.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Kindcentrum de Molenwerf. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (60%)
35-45 jaar (20%)
45-55 jaar (10%)
55-65 jaar (10%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.8%)
25-35 jaar (25.7%)
35-45 jaar (27.2%)
45-55 jaar (20.1%)
55-65 jaar (17.3%)
&ge;65 jaar (1.8%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Kindcentrum de Molenwerf werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (58.3%)
Direct ondersteunend personeel (33.3%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (8.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Kindcentrum de Molenwerf gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Bevordering van het taalgebruik
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging Leerkrachten Kindcentrum de Molenwerf: Altijd Een Oplossing

Bij Kindcentrum de Molenwerf zorgen we voor continuïteit in het onderwijs, zelfs bij onverwachte afwezigheid van onze gewaardeerde leerkrachten. Onze prioriteit is het waarborgen van een stabiele leeromgeving voor uw kind. Daarom hebben we een doordacht plan opgesteld om vervanging effectief te regelen. Dit plan is tot stand gekomen in nauwe samenwerking met de Medezeggenschapsraad (MR) van onze school. Bij ziekte of andere afwezigheid van een leerkracht volgen we een zorgvuldig stappenplan. Dit begint met het inschakelen van onze bovenschoolse vervangingspool. Indien nodig, zetten we interne expertise in door collega's extra te laten werken of door inzet van onze onderwijsassistenten en leerkrachtondersteuners. Als laatste redmiddel overwegen we het verdelen van leerlingen over andere groepen of, in uitzonderlijke gevallen, het tijdelijk naar huis sturen van leerlingen. Deze stappen garanderen dat uw kind altijd de aandacht en begeleiding krijgt die het verdient.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Combinatiegroepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek ons deskundig ondersteuningsteam op Kindcentrum de Molenwerf

3

Taal en Rekenen: Extra ondersteuning voor elke leerling

Beschikbare specialisten:

Intern begeleider voor optimale leerontwikkeling
Rekenspecialist voor rekenvaardigheid
Specialist meer- en hoogbegaafdheid voor uitdaging

Toelichting van de school:

Bij Kindcentrum de Molenwerf bieden we basisondersteuning direct in de les door middel van effectieve differentiatie. Indien nodig, zetten we kortdurende interventies in om leerlingen snel weer te laten aansluiten bij het groepsniveau. Dit kan diagnostiek omvatten om de specifieke onderwijsbehoefte van uw kind in kaart te brengen. Onze basisondersteuning richt zich op leesproblemen, dyslexie, rekenproblemen en dyscalculie. Ook bieden we specifieke ondersteuning aan meer- en hoogbegaafde leerlingen. De leerkrachten, ondersteund door onderwijsassistenten en stagiaires, verzorgen de basisondersteuning in de klas. Zij richten zich op zelfstandig werken en bieden individuele instructie aan de instructietafel. Daarnaast bieden onze onderwijsassistenten in kleine groepen extra trainingen voor lezen, zoals met 'Letterster' en 'Bouw', en voor spelling, gericht op zowel verrijking als intensieve ondersteuning. Wanneer de basisondersteuning niet volstaat, maar de school nog mogelijkheden ziet voor passend onderwijs, bieden we extra ondersteuning om de leerontwikkeling te waarborgen. Meer details vindt u in ons schoolondersteuningsprofiel.

4

Sociaal-emotionele ontwikkeling: Een veilige leeromgeving

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor sociaal welzijn
Intern begeleider voor brede zorg
Specialist meer- en hoogbegaafdheid voor talentontwikkeling
KiVa opgeleide medewerkers voor pestpreventie

Toelichting van de school:

Kindcentrum de Molenwerf is een trotse KiVa-school, met leerkrachten die getraind zijn in dit effectieve antipestprogramma. Ons integrale KiVa-programma bevordert een positief sociaal klimaat. Een speciaal KiVa-team coördineert dit en evalueert jaarlijks de voortgang met de KiVa-monitor. Dit proactieve beleid zorgt voor een veilige en prettige sfeer waarin elk kind zich optimaal kan ontwikkelen.

4

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Zelfstandig leren

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor studievaardigheden
Intern begeleider voor studiebegeleiding
Remedial teacher voor gerichte aanpak
Specialist meer- en hoogbegaafdheid voor uitdagende taken

Toelichting van de school:

Wij stimuleren zelfstandig werken, waarbij leerlingen zonder directe begeleiding opdrachten uitvoeren. De duur en intensiteit van zelfstandig werken variëren per leerjaar. We trainen onze leerlingen actief in het sturen van hun gedrag, samenwerken en effectief omgaan met vrijheid, ter voorbereiding op het voortgezet onderwijs. Tijdens zelfstandig werken bieden leerkrachten en onderwijsassistenten extra ondersteuning en uitleg aan de instructietafel, wat zorgt voor gerichte hulp op maat.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Beweging en spel

Beschikbare specialisten:

Gymleerkracht voor gespecialiseerde bewegingslessen

Toelichting van de school:

Onze bewegingslessen worden verzorgd door een gespecialiseerde gymleerkracht, die tweemaal per week zorgt voor afwisselende en uitdagende activiteiten. Met onze eigen gymzaal op school bieden wij alle faciliteiten voor een optimale motorische ontwikkeling en plezier in beweging.

1

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Gezondheid en welzijn

Beschikbare specialisten:

Intern begeleider voor integrale zorgcoördinatie

Toelichting van de school:

Onze intern begeleider is drie dagen per week beschikbaar om leerkrachten te ondersteunen bij leerlingenzorg en kan deelnemen aan oudergesprekken. Bij specifieke zorgvragen werken we nauw samen met externe partners zoals het CJG, de Leerplichtambtenaar, de JGZ verpleegkundige en 1801 (voorheen OnderwijsAdvies) om de best mogelijke ondersteuning te garanderen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
13
Totaal specialisten
13
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Gymlokaal

Ontdek Onze Aanpak voor Extra Ondersteuning op Kindcentrum de Molenwerf

Gedetailleerde Informatie over Passend Onderwijs

Passend onderwijs is essentieel voor de ontwikkeling van elk kind. Bij Kindcentrum de Molenwerf geloven we dat elk kind recht heeft op een plek binnen een school die aansluit bij zijn of haar individuele behoeften, ook wanneer er extra ondersteuning nodig is. Scholen in onze regio bundelen hun krachten binnen een samenwerkingsverband om dit te realiseren. Onze school maakt deel uit van het samenwerkingsverband Passend Onderwijs Zuid-Kennemerland. Sinds 1 augustus 2014 zijn schoolbesturen verantwoordelijk voor de uitvoering van passend onderwijs, inclusief de benodigde middelen en zorgplicht. Het doel van dit samenwerkingsverband is om onderwijs te bieden dat optimaal aansluit bij de onderwijsbehoeften en mogelijkheden van iedere leerling. We streven ernaar om binnen het reguliere basisonderwijs, en indien nodig binnen het speciaal (basis)onderwijs, een gedifferentieerd aanbod te creëren zodat ieder kind zich volledig kan ontplooien. Meer informatie over Passend Onderwijs Zuid-Kennemerland vindt u op hun website: https://www.passendonderwijs-zk.nl/. Onze Werkwijze voor Begeleiding en Ondersteuning: Binnen Kindcentrum de Molenwerf volgen we alle leerlingen nauwgezet via een systematisch beleidsplan. Dit plan beschrijft hoe we kinderen observeren en begeleiden. Regelmatig bespreken we de voortgang van alle leerlingen binnen de unit, in aanwezigheid van de intern begeleider. Afhankelijk van de ontwikkeling kan extra ondersteuning worden ingezet. De mentor bespreekt de voortgang en eventuele ondersteuningsbehoeften met de ouders of verzorgers, en indien gewenst, ook met het kind zelf. Wanneer gezamenlijk wordt vastgesteld dat extra ondersteuning de ontwikkeling van het kind ten goede komt, bespreken we de beste aanpak. Indien de benodigde ondersteuning niet binnen onze school geboden kan worden, werken de intern begeleider, ouders en leerkracht nauw samen met het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Zuid-Kennemerland. Onze voorkeur gaat uit naar het organiseren van passende ondersteuning op de eigen school, zo dicht mogelijk bij huis, eventueel in samenwerking met externe specialisten of speciale (basis)scholen. Wat Bieden Wij Wel en Wat Niet?: Bij de aanmelding van uw kind bespreken we openlijk of en hoe uw kind extra ondersteuning nodig heeft, conform ons 'aanname protocol' dat u kunt vinden via www.wijwijzer.nu/ouders. We gaan uit van de unieke talenten en mogelijkheden van elk kind, rekening houdend met eventuele beperkingen of groeikansen. Het is voor ons belangrijk om een zorgvuldige inschatting te maken van de benodigde ondersteuning. We hanteren duidelijke kaders en grenzen, en accepteren geen grensoverschrijdend gedrag. Soms kunnen we vanwege maximale groepsgroottes of complexe onderwijsbehoeften een leerling niet aannemen. Dit doen we om de kwaliteit van ons onderwijs te waarborgen voor alle leerlingen. Brede Basisondersteuning en Extra Ondersteuning: De brede basisondersteuning op Kindcentrum de Molenwerf omvat alle instructies voor de cognitieve vakken, de sociaal-emotionele ontwikkeling, en het reeds beschreven algemene aanbod. Daarnaast bieden we specifieke extra ondersteuning op de volgende gebieden: - Verlengde instructies voor leerlingen die extra tijd nodig hebben. - Remedial teaching in kleine, gerichte groepjes. - Een uitdagende plusklas voor hoogbegaafde leerlingen. - Gedifferentieerde instructies op diverse niveaus, afgestemd op de leerling. Onze website www.kcdemolenwerf.nl biedt meer gedetailleerde informatie over hoe wij de ondersteuning voor uw kind vormgeven. Onze Uitgangspunten voor Succes: Passend onderwijs betekent onderwijs dat aansluit bij de individuele onderwijsbehoefte en de mogelijkheden van een kind. Wij streven ernaar om leerlingen zoveel mogelijk individueel te volgen en te stimuleren. Dit voorkomt verveling of frustratie door lesstof die te makkelijk of te moeilijk is. Door gerichte observatie en toetsing volgen we de ontwikkeling van elk kind, zowel ten opzichte van zichzelf als ten opzichte van landelijke normen. Ons onderwijsaanbod is gedifferentieerd en wordt afgestemd op verschillende niveaugroepen, zodat iedere leerling optimaal kan leren en groeien. Toekomstige Ontwikkelingen in Ons Ondersteuningsaanbod: De komende jaren richten we ons op de verdere ontwikkeling van ons aanbod op het gebied van taal en lezen. Ook het verbeteren van ons aanbod voor rekenen en het ondersteunen van meer- en hoogbegaafde leerlingen blijft een prioriteit. Deze ontwikkelingen zijn nauw verbonden met onze jaarplannen en de voortdurende verbetering van ons onderwijs.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan bij Kindcentrum de Molenwerf

Wat zijn de doelstellingen in ons schoolplan?

Bij Kindcentrum de Molenwerf bieden we onderwijs in een dynamische omgeving, die we nauwlettend volgen en waarop we ons onderwijs afstemmen. Samenwerking met ouders en lokale organisaties is hierbij essentieel. Onze school functioneert als een levendige oefenplaats voor de wereld, waar kinderen worden aangemoedigd hun nieuwsgierigheid te volgen en kritisch te leren denken. Iedere vier jaar ontwikkelen we een schoolplan dat de kwaliteit van ons onderwijs, team, organisatie en samenwerkingsverbanden vastlegt. Hierin formuleren we concrete doelstellingen. Voor het schooljaar 2025-2026 richten we ons op: - Het doorontwikkelen van ons aanbod voor meer- en hoogbegaafde leerlingen, zodat alle kinderen uitgedaagd worden en kunnen profiteren van verrijkend lesmateriaal. - Het starten van een visie-traject voor ons taal- en leesonderwijs om ons aanbod continu te verbeteren. - Het verfijnen van ons rekenonderwijs met de rekenspecialist, inclusief het delen van kennis over het vroegtijdig signaleren van rekenproblemen. - Het voorbereiden op het lerarentekort door middel van 'Plan C', in samenwerking met andere schoolbesturen. - Het continu aandacht geven aan burgerschap en zingeving, met evaluatie van leerlijnen en het verkennen van methoden om burgerschap te meten.

Hoe waarborgt de school de onderwijskwaliteit en bereikt zij haar doelen?

Om de kwaliteit van ons onderwijs te waarborgen en continu te verbeteren, hanteren we diverse evaluatiemethoden. Dit omvat de analyse van lesmateriaal, kind- en oudergesprekken, observaties en klassenbezoeken. We maken gebruik van niet-methodegebonden toetsen en het IEP kindvolgsysteem voor trendanalyses. Tevredenheidspeilingen onder personeel, ouders en kinderen, samen met een jaarlijkse monitoring van de veiligheidservaringen van leerlingen uit groep 6, 7 en 8, geven ons waardevolle inzichten. Ook schoolzelfevaluaties en uitstroomrapportages van het voortgezet onderwijs dragen bij aan ons kwaliteitsbeeld. Op basis van ons vierjaarlijkse schoolplan stellen we jaarlijks een gedetailleerd jaarplan op. Hierin beschrijven we onze ambities, doelen, bijbehorende activiteiten en benodigde nascholing. Elk jaar evalueren we dit plan en stellen we een nieuw plan op met aangepaste of nieuwe doelen. Zowel het schoolplan als het jaarplan worden ter goedkeuring voorgelegd aan onze Medezeggenschapsraad.

Downloaden

Ontdek het Aanbod voor het Jonge Kind bij Kindcentrum de Molenwerf

Toelichting van de school

Kindcentrum de Molenwerf biedt een warm welkom voor jonge kinderen, met speciale aandacht voor voorschoolse en buitenschoolse opvang. Onze voorschoolse opvang (VSO) start al om 7:30 uur, waarbij onze pedagogisch medewerkers zorgen voor een soepele overgang naar de klas. Ouders kunnen profiteren van kinderopvangtoeslag, aangezien de VSO onder de Wet Kinderopvang valt. Voor buitenschoolse opvang (BSO) werken we samen met Casca Kinderopvang, die opvang aanbiedt voor kinderen van 4 tot 12 jaar op diverse locaties in Heemstede. Meer informatie vindt u op www.casca.nl/kinderopvang/bso/werkwijze. Ongeveer de helft van onze schoolkinderen maakt gebruik van de BSO. Wij onderhouden nauwe banden met Casca Kinderopvang en wisselen informatie uit over de ontwikkeling van de kinderen. Peuters vanaf 3,5 jaar kunnen deelnemen aan onze peuter-/kleuteractiviteiten, drie dagen per week. Onder begeleiding van een vaste pedagogisch medewerker integreren maximaal zes peuters in de kleutergroep, wat zorgt voor een ononderbroken ontwikkelingslijn. Wanneer een peuter bijna vier jaar wordt, organiseren we een overgangsgesprek, wat een afsluiting bij de opvang en een intake op school markeert. De BSO stimuleert vrije tijd en spel na een schooldag. Kinderen krijgen de ruimte om zelf te kiezen wat ze willen doen, alleen of samen. De focus ligt op spel, als aanvulling op de gerichte activiteiten op school. De BSO biedt een breed scala aan spel- en creatieve mogelijkheden, zowel binnen als buiten, voor alle leeftijden en interesses. Kinderen kunnen ook rusten na de schooldag of huiswerk maken. In een veilige en vertrouwde omgeving leren kinderen sociaal vaardig te zijn, conflicten op te lossen en regels te volgen. Tijdens vakanties organiseren we thematische activiteiten, workshops en uitstapjes. Op dinsdagmiddag is er de mogelijkheid voor gitaarlessen. Casca Kinderopvang biedt diverse opvangvormen: reguliere BSO (inclusief vakanties), schoolvakantie opvang (SVO), incidentele opvang, marge-opvang (verlengde opvang tijdens extra vrije dagen) en voorschoolse opvang (VSO) indien er ook BSO wordt afgenomen. Tevens bieden wij tussenschoolse opvang (TSO) in samenwerking met basisscholen. Bij Kindcentrum de Molenwerf geloven we in spelenderwijs de wereld ontdekken. De ontwikkeling van spelvaardigheden staat centraal en wordt gestimuleerd via thema's die we samen met de kinderen opbouwen. Elk thema start met een verrassende activiteit of gebeurtenis. Kinderen leren onderzoeksvragen te stellen en hun eigen kennis te delen. Leerkrachten bereiden de thema's gezamenlijk voor, waarbij de input van de kinderen essentieel is. De leerdoelen voor kleuters zijn leidend. Tweemaal per jaar evalueren we de leerlijnen per kind via Digikeuzebord, gelijktijdig met methode-onafhankelijke toetsen voor groep 3 t/m 8.

Veelgestelde vragen

Biedt Kindcentrum de Molenwerf extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Ja, Kindcentrum de Molenwerf biedt diverse extra faciliteiten voor jonge kinderen, waaronder voorschoolse opvang, buitenschoolse opvang en een peuter-/kleuterprogramma dat de ontwikkeling stimuleert.

Ja, Kindcentrum de Molenwerf biedt diverse extra faciliteiten voor jonge kinderen, waaronder voorschoolse opvang, buitenschoolse opvang en een peuter-/kleuterprogramma dat de ontwikkeling stimuleert.

Ontdek onze kinderopvangmogelijkheden
Meer over ons kindcentrum

Met welke organisaties werkt Kindcentrum de Molenwerf samen voor de programma's voor jonge kinderen?

Kindcentrum de Molenwerf werkt nauw samen met Casca Kinderopvang om een breed scala aan opvang- en ontwikkelingsmogelijkheden te bieden die aansluiten bij de behoeften van jonge kinderen.

Kindcentrum de Molenwerf werkt nauw samen met Casca Kinderopvang om een breed scala aan opvang- en ontwikkelingsmogelijkheden te bieden die aansluiten bij de behoeften van jonge kinderen.

Team | Kindcentrum de Molenwerf in Heemstede | [2025] Schoolregister