KC de Molenwerf
Molenwerfslaan 7
2103 TC Heemstede

Schoolweging

Schoolweging
26.67
Spreiding
6.94

De schoolweging van De Molenwerf is 26,67 , met een spreiding van 6,94 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 97,4% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, presteert de school significant beter dan de landelijke gemiddelden (96,4%) en de signaleringswaarde van 85%. Dit onderstreept een stevige basiskwaliteit.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

KC de Molenwerf behaalt ruim boven de inspectienorm met 74,4% streefniveau (landelijk 61,1%). Dit reflecteert effectieve differentiatie in rekenen en taal, zeker gezien de schoolweging van 26,67 die verwachte prestatieniveaus beïnvloedt.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Opvallend is het hoge aandeel vwo-adviezen (36,4% vs. 18,6% landelijk). Ook het percentage havo/vwo-advies (9,1%) ligt boven regionale trends. Praktijkonderwijs komt met 0% niet voor, wat past bij het theoretische profiel. Ter vergelijking: landelijk krijgt 10,3% vmbo-(g)t/havo-advies tegen 9,1% hier.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe MolenwerfGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De Molenwerf volgt de resultaten van de kinderen met IEP leerlingvolgsysteem waar gekeken wordt naar vakgebieden als taal en rekenen, maar ook naar andere vaardigheden, zoals: hoe zit een kind in zijn vel, hoe pakt een kind zijn taak aan, wat interesseert een kind, waar wordt hij vrolijk van? Het IEP LVS bevat toetsen en meetinstrumenten die verder kijken dan taal en rekenen: leeraanpak, sociaalemotionele ontwikkeling en creatief vermogen. IEP noemt dat hoofd, hart én handen: je krijgt een beeld van wat je kind weet, maakt, hoe je kind zich voelt, oftewel een compleet kindbeeld. IEP staat namelijk voor Inzicht Eigen Profiel. De voortgang van de resultaten worden in het rapport van de kinderen opgenomen. Wij toetsen de leerlingen 2 keer per jaar op een aantal onderdelen: - Taalverzorging - Rekenen - Begrijpend Lezen Deze toetsen geven ons een beeld van wat de kinderen aan leerstof beheersen. We zien zo ook waar de ontwikkelkansen van elk kind liggen. Daardoor kan de leerkracht het programma waar nodig aanpassen. Daarnaast worden dagelijks de vorderingen gevolgd en geanalyseerd van de kinderen binnen ons werk systeem Snappet. Ook is de sociaal-emotionele ontwikkeling belangrijk om te volgen. Daartoe nemen we tweemaal per jaar de vragenlijsten van KiVa af. Daarmee worden individuele bijzonderheden en groepsverbanden in kaart gebracht. De kinderen in groep 1/2 volgen wij middels observaties. De leerkrachten van groep 1/2 maken gebruik van een registratiesysteem van het Digikeuzebord om de kinderen goed te volgen. Overzichten van toetsresultaten, observaties en onderzoeksverslagen worden bewaard in een (digitaal) leerlingendossier. U kunt op verzoek bij de directeur het dossier van uw kind inzien.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

40% van de leerlingen presteert boven advies (landelijk 25,3%), slechts 10% onder (vs. 11,8% nationaal). Deze cijfers onderstrepen het zorgvuldige adviesproces met een voorlopig advies in groep 7 en definitieve toetsing via IEP. De doorlopende monitoring zoals beschreven in het schoolplan lijkt hieraan bij te dragen.

Sociale ontwikkeling

Unitonderwijs heeft als uitgangspunt gepersonaliseerd onderwijs, met meer aandacht voor het individuele kind. Uitgangspunt van deze vorm is dat het bij ieder kind past, ook voor kinderen die meer uitdaging nodig hebben. We kijken met elkaar, ouders, kind en medewerkers van ons kindcentrum, hoe het onderwijs zo passend mogelijk gemaakt kan worden. Unitonderwijs sluit aan bij de vaardigheden die kinderen nodig hebben in een kennismaatschappij en sluit aan bij de doelen die de kinderen aan het einde van groep 8 moeten beheersen, de zogenaamde kerndoelen. Er worden meer mensen met verschillende talenten ingezet en de kwaliteit van onderwijs gaat nog verder omhoog. Ons Unitonderwijs vindt plaats in een zeer ordelijke, gestructureerde en rustige omgeving met ruimte voor uw kind. In beide Units zijn er iedere dag twee mentoren en een onderwijsassistente aanwezig, ieder in hun eigen domein. In de ochtend worden de kernvakken (rekenen, taal, (begrijpend) lezen) in kleine jaargroepen gegeven en in de middag richten we ons op de ontdekking van talenten tijdens Talententijd, en op wereldoriëntatie tijdens de Wereldtijd. LEES MINDER

KiVa

Samen leren

Veiligheid

Wat is de werkwijze van KC de Molenwerf voor sociale ontwikkeling?

KC de Molenwerf gebruikt de KiVa-methode om pesten te voorkomen en aan te pakken. KiVa richt zich op preventie en biedt een curatieve aanpak met groepsgesprekken, steungroepaanpak en/of herstelaanpak. In oktober en april wordt de KiVa-monitor afgenomen en besproken met het KiVa-team en eventueel met de ouders.

Welke registratievorm(en) gebruikt KC de Molenwerf om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

KC de Molenwerf gebruikt de KiVa-monitor om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt KC de Molenwerf?

KC de Molenwerf gebruikt de KiVa-methode voor sociaal-emotioneel leren.