Katholieke Basisschool De Ark
Van Der Waalslaan 37
2105 TC Heemstede

Schoolweging

Schoolweging
24.79
Spreiding
6.79

De schoolweging van De Ark Heemstede is 24,79 , met een spreiding van 6,79 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

97,8% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Deze score ligt zelfs 0,5% hoger dan bij vergelijkbare scholen, wat de brede basiskwaliteit van het onderwijs benadrukt.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Met 75,8% van de leerlingen dat het streefniveau behaalt, overtreft De Ark zowel de eigen signaleringswaarde (56,2%) als het regionale gemiddelde (66,9%). Dit onderstreept de effectieve focus op excellente leeruitkomsten, met name in rekenen en taalvaardigheid.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het schooladvies toont een sterke oriëntatie op theoretische stromingen: 39,1% vwo-advies (regio 18,6%) en 17,4% havo-advies. Opvallend is het volledig ontbreken van praktijkonderwijsadviezen, terwijl dit regionaal 1,0% is. De combinatie vmbo-(g)t/havo (8,7%) weerspiegelt de differentiatie in de leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Ark HeemstedeGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Per schooljaar is de activiteitenplanning in het kader van 'opbrengstgericht werken’ (opgesteld door de intern begeleider) leidend. De Ark werkt met het leerlingvolgsysteem IEP. Twee keer per jaar worden de behaalde IEP-resultaten geanalyseerd (rekenen, taalverzorging en begrijpend lezen: de tussenresultaten en de eindresultaten van IEP. De leerkrachten en de IB-er nemen de resultaten op school-, groep- en leerlingniveau onder de loep. Op basis hiervan worden er verbeterplannen gemaakt. Op leerlingniveau worden de IEP-resultaten en de resultaten van de methodegebonden toetsen gebruikt. Deze informatie wordt verder aangevuld met de leerhouding en de onderwijsbehoeftes van het kind. De verkregen informatie wordt daarna verwerkt in klassenmanagement formulieren. Specifieke aanpassingen en aanpak worden vastgelegd in ( kleine) groepshandelingsplannen en individuele handelingsplannen of indien nodig een ontwikkelperspectief ( OPP).

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Geen enkele leerling presteert onder advies (landelijk 11,8%), terwijl 17,4% boven het advies scoort. De 82,6% die op advies presteert, overtreft het landelijk gemiddelde (62,9%) en benadrukt de nauwkeurige advisering. Dit past bij de schoolvisie op 'realistisch en ambitieus' loopbaanbeleid.

Sociale ontwikkeling

Ieder kind is welkom op De Ark! Dat betekent dat we er voor alle kinderen zijn om zich thuis te voelen op De Ark en zich te kunnen ontwikkelen in de groep en, indien nodig, met extra ondersteuning. De Ark is kleinschalig en werkt met een onderwijsconcept waarbij het mogelijk is om alle kinderen te zien en door de leerkrachten samen goed in beeld te brengen. Om alle kinderen te kunnen bedienen zoekt De Ark naar een goede optimale samenwerking tussen zorg en onderwijs om er voor te zorgen dat alle kinderen bij ons op school hun schoolcarriere van groep 1 t/m 8 op De Ark kunnen voltooien. Een specifieke aanpak is van passend onderwijs naar meer inclusief onderwijs. LEES MINDER

Samen leren

Gelijke kansen

Iedereen is welkom

Wat is de werkwijze van Katholieke Basisschool De Ark voor sociale ontwikkeling?

Katholieke Basisschool De Ark werkt met de Kanjertraining, waarbij van groep 1 tot en met 8 wekelijks aandacht wordt besteed aan sociale vaardigheden. De gouden weken na elke vakantie worden gebruikt om extra aandacht te besteden aan het groepsklimaat door middel van groepsvormende oefeningen. Kinderen leren opkomen voor zichzelf en voor elkaar. De afspraken van de Kanjertraining worden ook doorgevoerd in de tussentijdse en naschoolse opvang. In groep 6, 7 en 8 wordt de sociale monitor van Vensters gebruikt. In de groepen 3 tot en met 8 worden reflectieformulieren en het leerlingvolgsysteem IEP: Hart en Handen gebruikt.

Welke registratievorm(en) gebruikt Katholieke Basisschool De Ark om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Katholieke Basisschool De Ark gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Sociaal Emotionele Vragenlijst, De Noordwijkse Methode ('Hoe ziet de leerkracht mij' en 'Hoe zie ik mijzelf'), en IEP Hart en Handen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Katholieke Basisschool De Ark?

Katholieke Basisschool De Ark gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Kanjertrainingen en trainingen van OOK expertisebureau (start groep 6).