Basisschool Jacobaschool in Heemstede

Het team van Jacobaschool in Heemstede

Current section: team
Lanckhorstlaan 9
2101 Heemstede

Zie hier hoe het team van Jacobaschool is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Jacobaschool. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Jacobaschool bij jullie?

Ontdek hoe goed Jacobaschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Jacobaschool zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 69.2% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (69.2%)
Man (30.8%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.8%)
Man (16.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Jacobaschool. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (15.4%)
35-45 jaar (23.1%)
45-55 jaar (23.1%)
55-65 jaar (38.5%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.8%)
25-35 jaar (25.1%)
35-45 jaar (26%)
45-55 jaar (20.4%)
55-65 jaar (18.6%)
&ge;65 jaar (2.1%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Jacobaschool werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (61.5%)
Direct ondersteunend personeel (38.5%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (0%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Jacobaschool gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Verzekerd van Continuïteit: Ons Plan voor Leerkrachtvervanging op de Jacobaschool

Op de Jacobaschool streven we naar een stabiele leeromgeving. Wanneer een van onze toegewijde leerkrachten onverhoopt ziek is of verlof nodig heeft, hebben wij een gedegen plan om de onderwijscontinuïteit te waarborgen. Ons doel is dat uw kind altijd les krijgt, zelfs bij afwezigheid van de vaste leerkracht. Wij volgen een zorgvuldig opgesteld noodplan voor leerkrachtvervanging, in samenspraak met de Medezeggenschapsraad (MR). Dit plan is een direct antwoord op de uitdagingen van het huidige lerarentekort en garandeert een eerlijke verdeling van lestijd over alle leerlingen. De prioriteit ligt bij het minimaliseren van onderbrekingen in het leerproces. Bij onverwachte uitval van een leerkracht informeren we ouders zo spoedig mogelijk. We hanteren een stappenplan dat flexibiliteit en solidariteit centraal stelt. Mogelijke oplossingen omvatten inzet van onze bovenschoolse vervangingspool, tijdelijke extra uren voor collega's binnen de school, ondersteuning door onderwijsassistenten of leerkrachtondersteuners, en begeleiding van stagiaires. Als laatste redmiddel, en enkel in overleg met de MR, kan het voorkomen dat een groep leerlingen tijdelijk naar huis wordt gestuurd. Afhankelijk van de leeftijd krijgen zij dan zelfstandig thuiswerk aangeboden. Dit gebeurt altijd evenredig verdeeld, zodat geen enkele groep onevenredig wordt getroffen. Soms kan de leerkracht van uw kind tijdelijk lesgeven aan een andere groep die al eerder deze maatregel heeft getroffen. Uw kind is dan aan de beurt voor een dag zelfstandig thuiswerken. Dit principe van wederzijdse solidariteit zorgt ervoor dat de lestijd voor elk kind zoveel mogelijk behouden blijft.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Expert Team: Specialistische Ondersteuning voor Elke Leerling op de Jacobaschool

4

Taal- en Rekenspecialisten: Boost je leerprestaties

Beschikbare specialisten:

Intern begeleider met expertise
Gespecialiseerde rekencoach
Deskundige voor meer- en hoogbegaafde leerlingen
Specialist in lees- en schrijfvaardigheid

Toelichting van de school:

Op de Jacobaschool bundelen we onze krachten en kennis. Ons toegewijde team van vier specialisten deelt expertise om elke leerling optimaal te ondersteunen bij hun unieke leerbehoeften, met een focus op taal en rekenen. Zo verzekeren we een solide basis voor academisch succes.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Groeien in welzijn en zelfvertrouwen

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor een positief schoolklimaat
Intern begeleider voor brede ondersteuning
Specialist voor uitdagende leerlingen
Pedagogisch educatief professional met hart voor kinderen

Toelichting van de school:

De Jacobaschool besteedt veel aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. Ons team van vier gespecialiseerde professionals, waaronder een gedragsspecialist en een intern begeleider, biedt begeleiding op maat. Samen werken we aan een veilige en stimulerende omgeving waarin elk kind zich optimaal kan ontwikkelen.

4

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Effectief leren met structuur

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor optimale concentratie
Intern begeleider met focus op leerstrategieën
Specialist voor leerlingen met specifieke uitdagingen
Pedagogisch educatief professional voor structuur

Toelichting van de school:

Een goede werkhouding en een effectieve taakaanpak zijn cruciaal voor schoolsucces. De Jacobaschool heeft vier deskundigen in het team die zich richten op deze gebieden, waaronder een gedragsspecialist en een intern begeleider. Door nauwe samenwerking binnen ons team en met externe partners, bieden we gerichte ondersteuning.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Bewegen is essentieel

Beschikbare specialisten:

Intern begeleider met oog voor beweging
Gediplomeerde vakleerkracht bewegingsonderwijs

Toelichting van de school:

Op de Jacobaschool stimuleren we een actieve levensstijl en motorische ontwikkeling. Onze intern begeleider en gespecialiseerde vakleerkracht bewegingsonderwijs werken samen in de werkgroep 'Bewegend Leren'. Dit team zorgt voor expertise op het gebied van beweging en lichamelijke fitheid.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorg en welzijn voorop

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel we geen specifieke medische specialisten op school hebben, werken we nauw samen met externe zorgprofessionals. De gezondheid en het welzijn van onze leerlingen staan altijd voorop. We zorgen voor een veilige omgeving waarin persoonlijke verzorging wordt gestimuleerd.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
14
Totaal specialisten
14
Unieke specialismen

Optimale Ondersteuning voor Elke Leerling op de Jacobaschool

Gedetailleerde Uitleg over Ons Passend Onderwijs Beleid

Bij de Jacobaschool heten we elk kind van harte welkom, ongeacht de individuele ondersteuningsbehoefte. Ons primaire doel is het realiseren van passend onderwijs voor iedere leerling, zowel op pedagogisch als didactisch vlak. Dit betekent dat we onderwijs bieden dat nauw aansluit bij de specifieke behoeften van uw kind. Volgens de wet Passend Onderwijs verloopt de aanmelding schriftelijk via een inschrijfformulier, minimaal tien weken voor de gewenste plaatsingsdatum. Bij aanmelding vragen wij u of uw kind eerder bij een andere school ingeschreven was. Indien uw kind extra ondersteuning nodig heeft, vragen wij u dit te vermelden en relevante documentatie, zoals onderzoeksrapporten van externe instanties, met ons te delen. Deze informatie vormt de basis voor onze beoordeling of uw kind specifieke ondersteuning nodig heeft. We analyseren zorgvuldig welke middelen nodig zijn om uw kind optimaal te laten functioneren binnen onze school en of deze middelen beschikbaar zijn. Onze beslissing baseren we op de mate waarin we uw kind kwalitatief goed onderwijs kunnen bieden, afgestemd op diens unieke behoeften. We erkennen echter ook onze beperkingen. Plaatsing is niet altijd mogelijk indien dit leidt tot een zodanige verstoring van de rust en veiligheid dat het leerproces van andere kinderen wordt belemmerd. Een kind moet leerbaar zijn zonder structureel één-op-één begeleiding. Externe hulpverleners moeten onze schoolvisie delen en beschikken over de vereiste expertise. Daarnaast kijken we naar de opnamecapaciteit per groep en de impact op het leerproces van de overige leerlingen. Een zorgvuldige afweging tussen de belangen van de leerling en de school is essentieel voor een succesvolle plaatsing. Soms kan speciaal basisonderwijs (SBO) of speciaal onderwijs (SO) een betere fit zijn. Ons toekomstige aanbod omvat extra ondersteuning door onderwijsondersteuners voor leerlingen die extra instructie of oefening nodig hebben, zowel binnen als buiten de groep. Het Jacobalab biedt uitdaging aan hoogbegaafde leerlingen, begeleid door een gespecialiseerde leerkracht. Tevens werken we samen met externe deskundigen voor begeleiding bij dyslexie of rekenproblemen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Onze Toewijding aan Kwaliteitszorg en Schoolontwikkeling

Wat zijn de kerndoelen van ons schoolplan?

Het schoolplan van de Jacobaschool legt de basis voor ons onderwijskundig beleid en beschrijft een duidelijke ontwikkelingscyclus. Deze cyclus omvat vier cruciale fasen: oriëntatie en keuze, implementatie, borging en onderhoud. Binnen deze cyclus differentiëren we tussen speerpunten, die gericht zijn op urgente verbetertrajecten met prioriteit in het schooljaar, en aandachtspunten, die essentieel zijn voor continuïteit en doorontwikkeling. De speer- en aandachtspunten, beheerd door werkgroepen, zijn verankerd in het taakbeleid en worden actief besproken tijdens studiedagen en teamvergaderingen. Voor het schooljaar 2023-2024 richten we ons met vijf speerpunten op belangrijke verbeteringen: Effectieve Directe Instructie (EDI), rapportageprocessen, rekenonderwijs, het opleidingsschoolprogramma en innovatieve organisatiemethoden. Daarnaast voldoen we aan de aangescherpte wettelijke opdracht voor burgerschap, uitgewerkt in onze kwaliteitskaart Burgerschap, die een doelgericht en samenhangend aanbod garandeert.

Hoe waarborgt de Jacobaschool onderwijskwaliteit en veiligheid?

De Jacobaschool hanteert de PDCA-cyclus (Plan, Do, Check, Act) om de kwaliteit van ons onderwijs continu te verbeteren. Ons schoolplan benadrukt de aanwezigheid van diverse kwaliteitsverhogende middelen. We voeren interne kwaliteitscontroles uit via tevredenheidspeilingen, opbrengstanalyses en audits. De resultaten worden gedeeld met het team en de Medezeggenschapsraad (MR), waarna we ons onderwijsbeleid waar nodig aanpassen. We streven ernaar de juiste dingen goed te doen, met focus op de professionaliteit en ontwikkeling van ons personeel, ondersteund door bewezen kwaliteitssystemen. Om onze onderwijskwaliteit te meten en te verhogen, maken we gebruik van diverse evaluatie-instrumenten. Dit omvat methodegebonden en niet-methodegebonden toetsen, zoals het IEP-leerlingvolgsysteem, waarmee we trendanalyses uitvoeren. Interne audits door het bestuur van Jong Leren, tevredenheidspeilingen onder personeel, ouders en leerlingen, en de monitoring van de leerlingveiligheid zorgen voor een compleet beeld. Veranderingen worden vastgelegd in een meerjaren schoolplan, met jaarlijkse uitwerkingen in een Teamplan inclusief evaluaties en doelen voor het komende jaar, alles ter instemming voorgelegd aan de MR. Veiligheid staat voorop. Ons veiligheidsplan garandeert fysieke en sociale veiligheid door middel van duidelijke afspraken, preventie en incidentmanagement. Dit plan, goedgekeurd door de GMR en op schoolniveau uitgewerkt met de MR, omvat aspecten als hygiëne, veilige speeltoestellen en procedures bij calamiteiten, evenals omgangsvormen, pestpreventie en het tegengaan van discriminatie en intimidatie. Het veiligheidsplan wordt jaarlijks geëvalueerd en bijgesteld in overleg met de MR. Voor klachtenhantering hanteren we een transparante procedure. We moedigen open communicatie aan met leerkrachten, intern begeleiders en de directie. Bij onopgeloste kwesties bieden onze interne contactpersonen, Annelies Bruins en Nicole van Breda Vriesman, onafhankelijke begeleiding. Zij zijn bereikbaar via e-mail en garanderen vertrouwelijkheid. Indien nodig kunnen zij doorverwijzen naar de externe vertrouwenspersoon, Bernadette Hes, voor verdere ondersteuning of bemiddeling. Bij vermoedens van strafbare feiten zoals seksuele intimidatie of fysiek geweld, is Thijs Thissen, onze aandachtsfunctionaris kindermishandeling en pedagogisch zorgcoördinator, het eerste aanspreekpunt. Hij coördineert de meldingen met de directie, het bestuur en de externe vertrouwenspersoon. Voor meldingen over ernstig geweld, intimidatie of discriminatie kan contact worden opgenomen met de vertrouwensinspecteur via 0900 1113111 of www.onderwijsinspectie.nl. De volledige klachtenregeling is beschikbaar op www.jl.nu/ouders.

Downloaden

Specifiek Aanbod voor Jonge Kinderen op de Jacobaschool

Toelichting van de school

De Jacobaschool in Heemstede biedt een warm en stimulerend leeromgeving voor jonge kinderen. Ons onderwijs richt zich op de brede ontwikkeling, waarbij we de nieuwsgierigheid prikkelen en een veilige basis leggen voor toekomstig leren. Met een focus op spelend leren en sociale interactie, zorgen wij ervoor dat elk kind zich welkom en gewaardeerd voelt. Wij geloven in een persoonlijke benadering, waarbij we de individuele behoeften van elk kind centraal stellen om hun talenten optimaal te ontwikkelen.

Veelgestelde vragen

Welk Speciaal Onderwijs Programma Biedt de Jacobaschool voor Jonge Kinderen?

De Jacobaschool in Heemstede heeft een rijk aanbod voor de allerkleinsten. Dit omvat een gestructureerd programma dat gericht is op de cognitieve, sociale en emotionele ontwikkeling. Wij bieden activiteiten die de fijne en grove motoriek stimuleren, taalontwikkeling bevorderen en creativiteit aanmoedigen. Ons onderwijs sluit aan bij de leefwereld van jonge kinderen, met veel aandacht voor ontdekken en ervaren in een veilige omgeving.

De Jacobaschool in Heemstede heeft een rijk aanbod voor de allerkleinsten. Dit omvat een gestructureerd programma dat gericht is op de cognitieve, sociale en emotionele ontwikkeling. Wij bieden activiteiten die de fijne en grove motoriek stimuleren, taalontwikkeling bevorderen en creativiteit aanmoedigen. Ons onderwijs sluit aan bij de leefwereld van jonge kinderen, met veel aandacht voor ontdekken en ervaren in een veilige omgeving.

Onze nauwe samenwerking met Kinderopvang zorgt voor een naadloze overgang en continuïteit in de ontwikkeling van uw kind, van de eerste levensjaren tot de start van het basisonderwijs.

Welke Partnerschappen Heeft de Jacobaschool voor het Jonge Kind Programma?

De Jacobaschool werkt actief samen met externe partners om het leerproces van jonge kinderen te verrijken. Deze samenwerkingen zijn cruciaal voor het bieden van een compleet en afgestemd programma. Een belangrijk partnerschap is met CASCA, een organisatie die gespecialiseerd is in de ontwikkeling van jonge kinderen. Door deze samenwerking kunnen wij profiteren van expertise en innovatieve lesmethoden, wat ten goede komt aan de educatieve ervaring van onze leerlingen.

De Jacobaschool werkt actief samen met externe partners om het leerproces van jonge kinderen te verrijken. Deze samenwerkingen zijn cruciaal voor het bieden van een compleet en afgestemd programma. Een belangrijk partnerschap is met CASCA, een organisatie die gespecialiseerd is in de ontwikkeling van jonge kinderen. Door deze samenwerking kunnen wij profiteren van expertise en innovatieve lesmethoden, wat ten goede komt aan de educatieve ervaring van onze leerlingen.

CASCA: Een essentieel partnerschap dat ons ondersteunt bij het creëren van een geïntegreerd en hoogwaardig aanbod voor de jongste leerlingen.
Team | Jacobaschool in Heemstede | [2025] Schoolregister