
Schoolweging
De schoolweging van Otterkolken is 28,23 , met een spreiding van 5,95 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 96,7% scoort Otterkolken uitstekend op het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke norm van 85% en licht beter dan vergelijkbare scholen (96,4%). De school garandeert hiermee een sterke basiskwaliteit, mede door de beschreven 'gerichte coachingstrajecten' voor taalbeheersing.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
56,4% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat lager is dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (60,5%), maar ruim boven de schoolgebonden signaleringswaarde (48,6%). Dit laat zien dat Otterkolken, ondanks een relatief gunstige leerlingenpopulatie, nog ruimte heeft om meer leerlingen naar het hogere niveau te tillen, vooral bij rekenvaardigheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Opvallend is het hoge percentage vwo-adviezen (23,08% vs. 18,61% regio). De combinatie van vmbo-(g)t (20,51%) en havo/vwo-adviezen (43,59%) benadrukt een focus op theoretische leerwegen. Praktijkonderwijs komt niet voor, tegenover 1,01% regionaal. Dit past bij de relatief lage schoolweging en de ambitie om leerlingen 'maximaal cognitief uit te dagen' volgens het schoolplan.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Otterkolken | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Met behulp van leerlingvolgsysteem IEP worden resultaten twee keer per jaar gemeten en geëvalueerd.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
14,81% van de leerlingen presteert onder advies (iets hoger dan landelijk: 11,81%), maar 29,63% stroomt boven het advies door – mogelijk een gevolg van voorzichtig adviseren. Dit sluit aan bij het beleid om 'veilige keuzes te stimuleren', zoals beschreven in het ondersteuningsprofiel. De kwaliteit van doorstroombegeleiding blijkt uit het feit dat 85% van de leerlingen op of boven advies presteert.