
Schoolweging
De schoolweging van Het Rinket is 35,96 , met een spreiding van 5,80 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
89,6% van de leerlingen bereikt het fundamentele niveau, boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit bevestigt een stevige basiskwaliteit.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
42,6% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 32,8%. Dit toont aan dat de school ondanks een complexe populatie hogere ambities waarmaakt.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen laten een mix zien: 20,8% vmbo-b/k en 16,7% vwo (vs. regio: 5,5% vmbo-b en 18,6% vwo). Opvallend is het hoge aandeel vmbo-k/-(g)t-advies (33,3%), wat ruim boven het regionaal gemiddelde (5,6%) ligt. De school lijkt hiermee aan te sluiten bij een pragmatische onderwijsvisie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Het Rinket | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 9,1% presteert onder advies (landelijk 11,8%), terwijl 27,3% bovenadvies functioneert. Dit wijst op realistische advisering en effectieve doorstroombegeleiding, passend bij de genoemde 'monitoringssystematiek' in schoolbeleid.
Sociale ontwikkeling
Om de sociaal emotionele ontwikkeling te stimuleren gebruiken wij de methode “De Vreedzame school”. Het centrale thema van deze methode is het oplossen van conflicten op een andere manier dan met geweld. De doelstelling van het programma is echter breder: de school ontwikkelt zich tot een democratische gemeenschap, waarin alle leden (leerlingen, leerkrachten en ouders) een stem hebben, zich gehoord en gezien voelen, zich positief gedragen tegenover elkaar, zelfstandig zijn en zich verantwoordelijk voelen voor het geheel. Hierdoor ontstaat een beter leer- en werkklimaat. We bereiden onze leerlingen voor op het leven in een democratische samenleving, en stimuleren actief burgerschap. Dit doen we bijvoorbeeld in de leerlingenraad, waar leerlingen discussiëren en meedenken over de gang van zaken op school. Verder brengen we bezoekjes aan o.a. een verzorgingshuis, zodat de leerlingen kennismaken met mensen in totaal andere leefomstandigheden. We zijn trots te kunnen vermelden dat we het predicaat 'Gezonde School' mogen dragen. We hebben dit behaald doordat het welbevinden op Het Rinket zeer goed is. LEES MINDER
samen leren
samen verantwoordelijk
samen leven
Wat is de aanpak van Kindcentrum het Rinket voor sociale ontwikkeling?
Kindcentrum het Rinket maakt gebruik van de methode 'De Vreedzame School'. De leerlingenraad komt regelmatig samen om onderwerpen te bespreken die door de leerlingen zijn aangedragen. Klassenregels worden in overleg vastgesteld aan het het begin van elk schooljaar door de leerlingen zelf. Alle leerkrachten hanteren dezelfde pedagogische aanpak.
Welke registratievormen gebruikt Kindcentrum het Rinket om de sociale ontwikkeling van leerlingen te volgen?
Kindcentrum het Rinket gebruikt de volgende instrumenten om de sociale ontwikkeling te volgen: Kijk! en de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL).