Kindcentrum De Ark
Elbestraat 4
1966 XJ Heemskerk

Schoolweging

Schoolweging
32.81
Spreiding
5.43

De schoolweging van De Ark Heemskerk is 32,81 , met een spreiding van 5,43 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

97.1% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven zowel de landelijke inspectienorm (85%) als het vergelijkingsgemiddelde (94.8%). Dit onderstreept de effectieve basisondersteuning, vooral voor leerlingen met een complexere thuissituatie (schoolweging 32.81).

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

45.1% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen. Hoewel dit ruim boven de inspectienorm van 41.2% ligt, scoort de school lager dan het vergelijkingsgemiddelde (53.4%). De school zet in op maatwerk voor talentontwikkeling, zoals beschreven in hun visie op 'maximaal leerpotentieel benutten'.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweedeling: 70% vmbo-advies (40% vmbo-k, 30% vmbo-(g)t) tegenover 20% havo/vwo- of vwo-advies. Dit contrasteert met regionale trends waar gemiddeld 18.6% vwo-advies wordt gegeven. Opvallend is het ontbreken van praktijkonderwijs-adviezen, wat aansluit bij het beleid om leerlingen 'maximaal uit te dagen binnen hun ontwikkelmogelijkheden'.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Ark HeemskerkGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Om de ontwikkelingen van uw kind te volgen, maken wij onder andere gebruik van het LVS IEP. Om de ontwikkeling te volgen van leerlingen uit leerjaar 1, 2 en 3 maken we gebruik van het 'Digikeuze bord' en de toets fonemisch bewustzijn. Halverwege leerjaar 3 wordt gebruik gemaakt van LVS IEP. We gebruiken de resultaten om ons onderwijs, zowel op schoolniveau als per vakgebied en leerjaar, tot op individueel niveau, te evalueren. Zo nodig wordt op basis van de resultaten het onderwijsaanbod bijgesteld naar de mogelijkheden van de leerling. De evaluaties per vakgebied en leerjaar vinden plaats tussen de directie, zorgcoördinator en de leerkracht(en). De analyse op schoolniveau wordt besproken met het college van bestuur (bovenschools directie). De resultaten worden tevens doorgegeven aan de inspectie van onderwijs. Het verbeteren van het onderwijs van onze school en deelname aan wetenschappelijk onderzoek Onze school legt in het leerlingvolgsysteem gegevens over de schoolresultaten van de leerlingen vast. Die gegevens zijn belangrijk om het onderwijs van onze school te verbeteren en voor onze gesprekken met bijvoorbeeld de Inspectie van het Onderwijs. Sommige van deze gegevens zijn ook belangrijk voor wetenschappelijk onderzoek. Vooral de resultaten van taal- en rekenchecks zijn hiervoor belangrijk. Door de resultaten van taal- en rekenchecks te analyseren weten we wat de ontwikkeling van onze leerlingen is en hoe goed onze school het doet. Dit is belangrijk, omdat dit ons helpt om ouders/verzorger goed te informeren en om het onderwijs af te stemmen op wat de leerlingen nodig hebben. Uiteraard houden wij ons bij het verwerken van de checkgegevens aan alle regels, zoals bijvoorbeeld de AVG. We werken ook mee aan onderzoek om het onderwijs in heel Nederland te verbeteren. De school stuurt de resultaten van de taal- en rekenchecks sturen aan het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) (www.cbs.nl), zodat het gebruikt kan worden voor onderzoek naar de ontwikkeling van leerlingen in algemene zin. Het CBS zorgt ervoor dat deze resultaten in een veilige omgeving worden opgeslagen voor het Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs NCO (www.nationaalcohortonderzoek.nl). Daarnaast zorgt het CBS ervoor dat leerlingen nooit herkenbaar zijn voor andere mensen. Dit betekent dat onderzoekers nooit een leerling of school kunnen herkennen. Ook in openbare publicaties zullen leerlingen of scholen nooit te herkennen zijn. De verwerking van persoonsgegevens vindt alleen plaats binnen de beveiligde omgeving van het CBS, volgens de wettelijke regels en de strenge regels van het CBS. Het CBS doet dit ook voor alle andere statistieken die zij maakt. Scholen mogen gegevens over taal en rekenen aan het CBS sturen. Dat komt omdat deze gegevens niet beschouwd worden als ‘bijzondere’ persoonsgegevens (bijvoorbeeld over gezondheid van leerlingen) en omdat scholen volgens de onderwijswetgeving de plicht hebben hun onderwijs te verbeteren. Voor het gebruik van bijzondere persoonsgegevens stelt de wet strengere eisen en moeten ouders actief toestemming geven. Dat is hier niet aan de orde. Mocht u desondanks toch bezwaar hebben tegen het gebruik van de gegevens van uw eigen kind, dan kunt u een mail sturen aan de directie. Wij zorgen er dan voor dat de gegevens van uw kind niet aan het CBS gestuurd worden

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

80% van de leerlingen presteert op adviesniveau, hoger dan het landelijk gemiddelde (62.9%). Opvallend is de gelijke verdeling tussen boven- (10%) en onderadvisering (10%), wat mogelijk wijst op zorgvuldige plaatsing. De school benadrukt in hun beleid het belang van 'realistisch advies met doorstroomperspectief'.

Sociale ontwikkeling

Kanjerschool De Ark is een erkende Kanjerschool. Deze erkenning geeft aan dat we de uitgangspunten en lessen van de Kanjertraining succesvol hebben ingevoerd en hanteren in onze school en dat het team gecertificeerd is om de Kanjertraining te geven. Vertrouwen De Kanjertraining kiest voor een wereld van vertrouwen en hanteert, als er evt. conflicten zijn, de vuistregel: zoek een oplossing die in de toekomst houdbaar is en doe elkaar recht. Dit is dan ook de wijze waarop we op De Ark met elkaar omgaan: We kiezen ervoor om elkaar te vertrouwen en vanuit dat vertrouwen in gesprek te gaan met elkaar, ook wanneer er een conflict is. We gaan ervan uit dat mensen verschillende soorten gedrag kunnen vertonen. Vanuit de Kanjertraining benoemen we het gedrag met kleuren petten. Bij de Kanjertraining gaat het om twee dingen. Ten eerste dat je leert herkennen welk gedrag er is en dat je leert dat je je op verschillende manieren kunt gedragen. Iedere vorm van gedrag lokt een reactie uit. We proberen kinderen zich hiervan bewust te maken en hun verschillende manieren van reageren aan te bieden. Ten tweede gaat het om groepsvorming. In een groep waarin je elkaar kent en het veilig is, zal vervelend gedrag een stuk minder voorkomen. Het doel van de Kanjertraining is om kinderen te leren op een goede manier voor zichzelf op te komen en ze bewust te maken van wat hun gedrag bij anderen teweegbrengt. De Kanjertraining wordt aan alle leerlingen gegeven. Elke week staat 'De regel van de week' centraal. LEES MINDER

Wij kiezen voor vertrouwen

Wij volgen de Kanjerafspraken

Wij denken oplossingsgericht

Wat is de werkwijze van Kindcentrum De Ark voor sociale ontwikkeling?

Kindcentrum De Ark hanteert een preventief en curatief anti-pestbeleid, beschreven in het protocol Kanjertraining & Anti-pestprotocol, dat te downloaden is van de website. Dit protocol bevat afspraken die gelden voor leerlingen, ouders, teamleden en bezoekers.

Welke registratievorm(en) gebruikt Kindcentrum De Ark om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Kindcentrum De Ark gebruikt Kanvas en IEP om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindcentrum De Ark?

Kindcentrum De Ark gebruikt Kanjertrainingen voor sociaal-emotioneel leren.