Katholieke Basisschool De Lunetten
Maerten v Heemskerckstr 146
1965 GG Heemskerk

Schoolweging

Schoolweging
30.37
Spreiding
6.41

De schoolweging van De Lunetten is 30,37 , met een spreiding van 6,41 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

94,3% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, significant hoger dan de landelijke signaleringswaarde van 85%. De school scoort hiermee nagenoeg gelijk aan vergelijkbare scholen (95,7%), wat duidt op robuuste basisvaardigheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

74,5% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal/rekenen, ruim boven de inspectienorm van 45,5%. Dit overstijgt het regionale gemiddelde (57,3%) en reflecteert effectieve ondersteuning van cognitief talent, ondanks de complexe populatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

63,3% van de leerlingen krijgt een havo/vwo- of vwo-advies, ruim boven het regionale gemiddelde (49,5%). Opvallend is de substantiële vmbo-k/(g)t-adviezen (22,9% vs. 15,1% regio), wat past bij de diversiteit van de leerlingenpopulatie. Praktijkonderwijsadvies (2,1%) blijft beperkt.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe LunettenGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

We werken voortdurend aan de kwaliteit van ons onderwijs. Een belangrijk onderdeel hiervan is het gebruik van de resultaten van zowel toetsen die horen bij de lessen uit de methodes (methodegebonden toetsen), als die van onafhankelijke toetsen zoals IEP en (incidenteel) het NIO. De resultaten uit deze toetsen verzamelen we in ons leerlingvolgsysteem. Zo volgen we, gedurende de hele basisschoolperiode, de persoonlijke ontwikkeling van iedere leerling op de voet. De resultaten van de toetsen worden besproken door directie, leerkrachten en de zorgcoördinator. De grafieken worden gevoegd bij het rapport en bij de oudergesprekken worden de resultaten van ieder kind besproken. De resultaten van het IEP leerlingvolgsysteem worden ook op groeps- en schoolniveau geanalyseerd. De leerkrachten verwerken de gegevens vanuit de toetsen en observaties in een didactisch groepsoverzicht. In een didactisch groepsoverzicht (DGO) worden de ondersteuningsbehoeften van alle kinderen per vak in kaart gebracht.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 4,8% presteert onder advies (landelijk 11,8%), terwijl 33,9% boven verwachting scoort. Deze cijfers onderstrepen de accurate advisering en effectieve doorstroombegeleiding, zoals beschreven in het 'protocol talentontwikkeling'.

Sociale ontwikkeling

De Lunetten heeft als uitgangspunt: onderwijzen is ook opvoeden. Onderwijs gaat verder dan alleen goed leren lezen of rekenen. Onderwijs staat ook in dienst van de persoonlijkheidsvorming, zowel individueel als in relatie tot de sociale gemeenschap. De Lunetten wil in het leven van een kind van betekenis zijn. Ieder kind heeft van zichzelf bepaalde talenten. De Lunetten wil dat het kind deze kan ontdekken en ontwikkelen. Dat vraagt om onderwijs dat verbreedt en de ontwikkeling van een vrije persoonlijkheid aanmoedigt in cognitie, inventiviteit, originaliteit, creativiteit en sportiviteit. We willen de leerlingen door middel van de Kanjertraining vertrouwd maken met het feit dat iedereen een kanjer is en dat iedereen in staat is om zich positief te gedragen. LEES MINDER

We vertrouwen en helpen elkaar

We werken SAMEN

We hebben plezier

Wat is de werkwijze van Katholieke Basisschool De Lunetten voor sociale ontwikkeling?

Alle groepen besteden wekelijks tijd aan de sociaal emotionele ontwikkeling door middel van een les uit de Kanjertraining. Naar aanleiding van het twee keer per jaar invullen van het KanVAS (Kanjer Volg en AdviesSysteem) wordt extra tijd besteed aan gesprekken, spelletjes en toneelstukjes om de leerlingen vaardiger om te laten gaan in sociale situaties. Voor de groepen 1/2 vullen leerkrachten 2x per jaar een lijst sociale vorming in. Voor de groepen 3 t/m 8 vullen leerkrachten de KANVAS vragenlijsten in. Kinderen in de groepen 7 en 8 vullen de lijst ook zelf in.

Welke registratievorm(en) gebruikt Katholieke Basisschool De Lunetten om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Katholieke Basisschool De Lunetten gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kanvas, Digi keuze bord groep 1-2.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Katholieke Basisschool De Lunetten?

Katholieke Basisschool De Lunetten gebruikt de Kanjertrainingen als methode voor sociaal-emotioneel leren.