Basisschool De Sleye
Sportparklaan 58
6097 CW Heel

Schoolweging

Schoolweging
26.99
Spreiding
5.9

De schoolweging van De Sleye is 26,99 , met een spreiding van 5,90 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 99,2% score voor het fundamenteel niveau overstijgt De Sleye ruimschoots de landelijke norm van 85%. Deze score ligt zelfs 2,5% hoger dan bij vergelijkbare scholen, wat wijst op sterke basisvaardigheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

57,6% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 51,8%. Dit toont aan dat de school ondanks de complexere populatie (schoolweging 26,99) effectief differentieert.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel toont een praktische focus: 60% VMBO-advies (35% VMBO-k/-(g)t, 20% VMBO-(g)t). Toch behaalt 20% havo/vwo-advies, vergelijkbaar met regionale peers. Het volledig ontbreken van onderadvisering (0% lager advies dan toets) valt positief op.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsDe SleyeGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De school gebruiken wij het leerlingvolgsysteem (ESIS) en Leerling in Beeld waarmee systematisch informatie wordt verzameld over kennis en vaardigheden van de leerlingen. De groepen 1 en 2 gebruiken vanaf schooljaar 2023-2024 "Mijn kleutergoep", dit is een werkwijze die leerkrachten ondersteunt bij het observeren, registreren en stimuleren van de ontwikkeling van jonge kinderen. In de groepen 3 t/m 8 worden voor de verschillende vakgebieden twee maal per jaar de toetsen van Leerling in Beeld en de SCOL-lijsten afgenomen. Met behulp van de AVI- toetsen volgen we 2-3 keer per jaar de leesontwikkeling vanaf groep 3. Naast de Leerling in Beeldtoetsen worden er in de groepen 3 t/m 8 methode-gebonden toetsen afgenomen. De resultaten van de toetsen worden geanalyseerd en opgenomen in het leerlingvolgsysteem. Op basis van deze resultaten en observaties wordt het onderwijsaanbod voor leerlingen bepaald. Deze zaken worden besproken tijdens groeps- en leerlingbesprekingen en genoteerd in groepsplannen. Uitgangspunt hierbij is dat de kinderen de mogelijkheden waarover zij beschikken volledig moeten kunnen benutten. Tijdens gesprekken met ouders wordt informatie over de toetsresultaten en de gemaakte groei en de daaruit voortvloeiende activiteiten besproken. De uitkomsten hiervan gebruiken we eveneens voor de schoolontwikkeling.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

59% van de leerlingen stroomt boven advies uit, tegen 25% landelijk. Geen enkele leerling zit onder advies (vs. 11,8% nationaal). Dit weerspiegelt het intensieve adviesproces met dubbeladviezen en doorlopende monitoring.

Sociale ontwikkeling

Samen in ontwikkeling! Op basisschool de Sleye vinden we het belangrijk dat iedereen zich veilig voelt. We zijn een school waar ieder kind wordt erkend en gewaardeerd zoals het is. Samen (leerlingen, hun ouders/verzorgers en team) zijn we verantwoordelijk/zetten we ons in voor een veelzijdige ontwikkeling en voor een plezierige sfeer. We gaan respectvol met elkaar om. Iedereen komt met plezier naar school. Wij zijn een veilige oefenplaats voor groei. Samen vormen we een sterk team. LEES MINDER

Samen

Veiligheid

Ontwikkeling

Wat is de werkwijze van Basisschool De Sleye voor sociale ontwikkeling?

Basisschool De Sleye werkt aan een veilig en prettig klimaat door middel van de groepsdynamische aanpak: Prettig omgaan met elkaar / Sociaal Sterke Groep. Belangrijke elementen zijn onder andere de gouden regels, het klein houden van ruzies, het driehoeksgesprek, logboek, time-outplek, de rol van de surveillant, sociokring, verbeterdoos, gouden doos en de OK-thermometer. De sociale veiligheid wordt gemonitord met de Sociale Competentie ObservatieLijst (SCOL). Ook maakt de school gebruik van de Gouden Weken aan het begin van het schooljaar en na elke vakantie.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Sleye om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool De Sleye gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) en Mijn Kleutergroep om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Sleye?

Basisschool De Sleye gebruikt de methode GDO: Prettig omgaan met elkaar/Sociaal Sterke Groep voor sociaal-emotioneel leren.