
Schoolweging
De schoolweging van De Lispeltuut Hedel is 30,40 , met een spreiding van 6,65 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 97.1% score voor het fundamenteel niveau overtreft de school ruimschoots de inspectienorm van 85% (+12.1%). Dit is 1.3% hoger dan vergelijkbare scholen (95.9%), wat wijst op effectieve basisvaardighedenaanpak ondanks dalende leerlingaantallen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school behaalt 51.4% streefniveau tegen een signaaldrempel van 47.1%, wat aangeeft dat meer dan de geëiste groep leerlingen hogere vaardigheden bereikt. Toch ligt dit 6.4% onder het gemiddelde van vergelijkbare scholen (57.8%), wat mogelijk samenhangt met de complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een duidelijke kloof: 25% vmbo-(g)t tegen 16.5% bij referentiescholen, terwijl havo/vwo-combinaties (10%) juist achterblijven (10.9% regio). Opvallend is het hoge percentage 'onbekend' advies (25%), mogelijk door recente wijzigingen in het doorstroomprotocol. Het praktijkonderwijsadvies blijft met 5% wel onder landelijke trends.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Lispeltuut Hedel | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Het werken met de 1-zorgroute gaat uit van een totale schoolontwikkeling. Op groepsniveau wordt er gewerkt aan groepsplannen, op schoolniveau wordt er gewerkt aan het vergroten van de opbrengsten en qua zorgstructuur wordt er aan eenduidigheid, afstemming en transparantie gewerkt. Door de intern begeleider worden trendanalyses gemaakt wat betreft de tussen- en eindopbrengsten van IEP. Hier worden ook de bijbehorende conclusies getrokken. Er worden trendanalyses op school- groeps- en kindniveau opgesteld en 2 keer per jaar besproken met het team. Tijdens groepsbesprekingen worden de opbrengsten en de organisatie in de groep besproken met de intern begeleider. Tijdens leerlingbesprekingen worden individuele leerlingen en de begeleiding van de leerlingen besproken door IB'er en leerkracht. Na de besprekingen worden zaken vertaald in acties en interventies middels groepsplannen. Het groepsplan wordt in januari en juni geëvalueerd. Dan wordt het plan afgerond en een nieuw plan geschreven. De evaluatie van het groepsplan gebeurt a.d.h.v. observaties, methodegegevens en toetsgegevens. Vanuit deze evaluatie worden er indien nodig andere acties uitgezet.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
20% van de leerlingen presteert onder advies – bijna dubbel zo hoog als landelijk (11.8%). Dit contrasteert met 60% ‘op advies’ (vergelijkbaar met 62.9% norm). Mogelijke verklaring is de hoge schoolweging (30.4) die latere uitdagingen voorspelt, ondanks de beschreven monitoring in het ontwikkelingsvolgmodel.
Sociale ontwikkeling
Wij helpen een kind zich te ontwikkelen tot een persoon met een eigen identiteit. Behalve veiligheid zijn welbevinden, rust, warmte en vertrouwen belangrijke elementen. Een kind krijgt zo vertrouwen zodat hij of zij kan omgaan met emoties, nieuwsgierig kan zijn en uitdagingen aangaat. Hoe gaat het kind met anderen om, hoe is de sociale en emotionele ontwikkeling, voelt een kind zich prettig op school. Dit zijn belangrijke zaken die een leerkracht kan zien. Dit wordt bijgehouden in de groepsmap van de leerkracht. Bij jonge kinderen in de onderbouw is er een uitgebreid observatiesysteem omdat kinderen zich in korte tijd ontwikkelen en dit niet altijd toetsbaar is. We kijken ook naar welbevinden en betrokkenheid. Naast kijken naar de sociaal emotionele ontwikkeling wordt ook bekeken hoe kinderen met werk omgaan. LEES MINDER
Samen
Respectvol
Kindgericht
Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool De Lispeltuut Jenaplanschool voor sociale ontwikkeling van leerlingen?
Openbare Basisschool De Lispeltuut Jenaplanschool gebruikt het IEP leerlingvolgsysteem in de groepen 1 t/m 8. Dit systeem brengt het complete kind in beeld door middel van een 'self-assessment' instrument, waarbij de leerling inzicht krijgt in zijn eigen profiel op het gebied van sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creatief vermogen. De resultaten worden besproken met ouders en kind, waarna concrete handelingssuggesties worden geformuleerd voor kind, leerkracht en ouder.
Welke registratievormen gebruikt Openbare Basisschool De Lispeltuut Jenaplanschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Basisschool De Lispeltuut Jenaplanschool gebruikt het IEP leerlingvolgsysteem om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool De Lispeltuut Jenaplanschool?
Openbare Basisschool De Lispeltuut Jenaplanschool gebruikt de Fides-methode voor sociaal-emotioneel leren.