
Schoolweging
De schoolweging van JPF Steyaert is 31,25 , met een spreiding van 5,97 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
90,5% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit resultaat benadrukt de effectieve basisvaardighedenaanpak. Het percentage blijft wel 4,7%-punt achter bij het vergelijkingsgemiddelde (95,2%), wat de uitdagingen van de leerlingenpopulatie weerspiegelt.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
53,1% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 43,5%. Dit geeft aan dat de school ondanks de complexere populatie goede leerresultaten boekt. Het percentage ligt wel 2,3%-punt lager dan het vergelijkingsgemiddelde (55,4%), wat mogelijk samenhangt met de hogere schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een evenwichtige verdeling: 25% havo en 5% vwo (vs. 16,1% en 18,6% regionaal). Opvallend is het hogere percentage praktijkgerichte adviezen (vmbo-b/k 30% vs. 19,7% regio). Dit past bij de schoolweging en onderstreept de maatwerkbenadering. De combinatie vmbo-(g)t/havo (15%) toont aandacht voor doorstroommogelijkheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | JPF Steyaert | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Er wordt gebruikgemaakt van methodegebonden toetsen en van niet-methodegebonden (CITO) toetsen. De methodegebonden toetsen worden na ieder blok afgenomen. De niet-methodegebonden toetsen zijn de midden- en eindmeting. Hierin wordt gekeken hoe de kinderen het op onze school doen in vergelijking met andere scholen in Nederland. De combinatie van deze twee metingen, in combinatie met de dagelijkse observaties in de klas, vergaart inzichten waarmee het onderwijsaanbod aangescherpt kan worden. Er wordt na iedere toets geanalyseerd welke doelen een kind wel behaald heeft en welke doelen nog niet. Er wordt op basis hiervan een passend plan van aanpak geschreven Ouders worden tijdig op de hoogte gesteld over de resultaten van hun kind.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is het lage percentage onderadvisering: 10% vs. 11,8% landelijk. 65% van de leerlingen presteert op adviesniveau, wat aansluit bij het intensieve traject naar het VO in groep 8. De 25% bovenadvies scoort in lijn met het landelijk gemiddelde (25,3%), wat duidt op realistische advisering.
Sociale ontwikkeling
Jezelf ontwikkelen doe je het best vanuit een sterke basis. Dat vraagt niet alleen om een stevige basis op het gebied van taal en rekenen, maar ook als persoon heb je een stevige basis nodig; dat je jezelf goed leert kennen, dat je vertrouwt op wat je kunt en dat je zelfverantwoordelijk wordt. De leerkrachten werken samen met de leerlingen aan een veilige omgeving waar iedereen zich welkom voelt. Met duidelijke structuur en heldere regels brengen we rust in de school zodat iedereen tot ontwikkeling kan komen. Pedagogisch Klimaat Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. Onze kernwaarden voor wat betreft sociale opbrengsten zijn: Veiligheid Samen verantwoordelijk Respect voor elkaar en de omgeving Wij vinden het van belang dat er in eerste instantie wordt uitgegaan van de groep als sociale werk -en leerplek. Wij willen dat ieder kind zich veilig voelt in de groep / op school. Vanuit deze basis willen we dat er gewerkt wordt in het aangaan en onderhouden van 'gezonde' relaties. Vanuit hier willen we de kinderen succes ervaringen laten opdoen, zich vertrouwd laten voelen. Daarnaast richten we ons ook op het individu, hij/zij is autonoom, mag zijn wie het is en laten zien wat hij of zij kan. LEES MINDER
Veiligheid
Samen verantwoordelijk
Respect voor elkaar en de omgeving
Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool JPF Steyaert voor sociale ontwikkeling?
Openbare Basisschool JPF Steyaert werkt aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van elk kind met de Kanjertraining. De school streeft naar een balans tussen welbevinden en leerontwikkeling. De sociale veiligheid wordt gemonitord met het volgsysteem Kanvas in de groepen 5 t/m 8, waarbij de gegevens worden geanalyseerd en er een plan met interventies wordt opgesteld.
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool JPF Steyaert om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool JPF Steyaert?
Openbare Basisschool JPF Steyaert gebruikt de Kanjertraining als methode voor sociaal-emotioneel leren.