
Schoolweging
De schoolweging van De Springplank Hazerswoude-Dorp is 28,96 , met een spreiding van 6,16 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 94.29% scoren leerlingen ruim boven de landelijke norm van 85% voor het fundamenteel niveau. Dit bevestigt dat de basisvaardigheden structureel goed worden aangeleerd, wat aansluit bij het in het schoolplan genoemde 'maatwerk voor ieder kind'-principe.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
44.76% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat net onder de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 48.6% ligt. Dit geeft aan dat er ruimte is voor verbetering in het bereiken van hogere taal- en rekendoelen, vooral bij leerlingen met een complexere thuissituatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een brede spreiding: 16.13% havo en 3.23% vwo, tegenover 3.23% praktijkonderwijs. Opvallend is het hoge aandeel gecombineerde vmbo-adviezen (vmbo-b/k: 16.13%, vmbo-k/-gt: 12.9%), wat past bij de relatief complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 28.96). Vergeleken met vergelijkbare scholen geeft De Springplank vaker vmbo-adviezen (32.25% vs. 25.74% landelijk) en minder vwo-adviezen.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | De Springplank Hazerswoude-Dorp | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Twee keer per jaar worden er in de groepen 3 t/m 7 CITO toetsen afgenomen. In groep 8 wordt een keer een CITO toets afgenomen en daarna volgt de doorstroomtoets. Aan de hand van de resultaten wordt er een analyse gemaakt. De analyse is het uitgangspunt voor het opstellen van een plan waar de komende periode doelgericht mee gewerkt wordt. Tussentijds wordt dit geëvalueerd en waar nodig bijgesteld. In de groepen 1 en 2 wordt gewerkt met observatiesysteem. De leerkrachten observeren de ontwikkeling en voortgang van de leerlingen. Twee keer per jaar wordt hier ook een analyse van gemaakt om vervolgens een plan op te stellen waar de komende periode doelgericht mee gewerkt gaat worden.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Leerlingen presteren bovengemiddeld: 31.82% zit boven advies (vs. 25.27% landelijk). Slechts 9.09% zit onder advies, wat lager is dan het nationale gemiddelde van 11.81%. Dit succes wordt mogelijk verklaard door de intensieve overdrachtsgesprekken met het VO die in het schoolondersteuningsprofiel worden genoemd.
Sociale ontwikkeling
Uit de jaarlijks afgenomen vragenlijsten en observaties, blijkt dat wij op De Springplank goed scoren op sociale veiligheid. Om dit zo te houden maken wij gebruik van een methode op sociaal/emotioneel leren en hebben we regelmatig een weerbaarheidstraining in de bovenbouw.
Preventie pestgedrag
Sociale veiligheid
Bewust van jezelf en anderen
Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool De Springplank voor sociale ontwikkeling?
Openbare Basisschool De Springplank werkt schoolbreed met de methode 'Kwink' voor een groepsbrede preventieve aanpak. De vijf basiscompetenties zijn: besef hebben van jezelf, besef hebben van de ander, keuzes kunnen maken, relaties kunnen hanteren en zelfmanagement. Deze methode sluit aan bij de lijsten van kindbegrip die jaarlijks worden ingevuld om de sociale ontwikkeling in kaart te brengen. In de bovenbouw wordt gebruik gemaakt van een weerbaarheidstraining 'Kom op voor jezelf' (verzorgd door de GGD) aan het begin van het schooljaar om de groepsdynamiek te verstevigen.
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool De Springplank om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Basisschool De Springplank gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kindbegrip.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool De Springplank?
Openbare Basisschool De Springplank gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Kwink en kindbegrip.