
Schoolweging
De schoolweging van De Laweij is 31,45 , met een spreiding van 5,55 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
97,8% van de leerlingen beheerst het fundamentele niveau, significant hoger dan het landelijk gemiddelde (95,2%) en ver boven de inspectienorm van 85%. Dit onderstreept de effectieve basisondersteuning, vooral voor leerlingen met een complexere thuissituatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
55,3% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, vrijwel gelijk aan vergelijkbare scholen (55,4%). Dit is ruim boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 43,5%. De intensieve rekenmethodiek zoals beschreven in het schoolplan lijkt hieraan bij te dragen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweesprong: 35,1% vmbo-k (vs. 9,2% vergelijkbare scholen) naast 16,2% vwo-advies (iets onder regionaal gemiddelde van 18,6%). Opvallend is het relatief hoge percentage vmbo-k/-gt-combinaties (37,8%), wat aansluit bij de brede differentiatie in het onderwijsconcept.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Laweij | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
14,8% van de leerlingen presteert onder advies (iets hoger dan 11,8% landelijk), terwijl 18,5% boven verwachting scoort. De school geeft aan extra te investeren in overgangsbegeleiding, zoals beschreven in het zorgplan. De sterke focus op rekenvaardigheden (97,8% fundamenteel niveau) lijkt nog niet volledig door te werken in de adviesnauwkeurigheid.