
Schoolweging
De schoolweging van Het Baken Harlingen is 31,28 , met een spreiding van 5,91 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 96,97% behaalt vrijwel elke leerling het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Deze score overstijgt zelfs het gemiddelde van vergelijkbare scholen (95,71%), wat wijst op effectieve basisondersteuning.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
56,06% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie bepaalde signaleringswaarde van 45,5%. Dit toont aan dat de school ondanks een complexe populatie (schoolweging 31,28) hogere doelen blijft nastreven. Ter vergelijking: vergelijkbare schalen scoren gemiddeld 57,30%.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweedeling: 31,58% vmbo-(g)t en 21,05% havo (samen 52,63% theoretische richtingen) versus 26,32% vmbo-b. Opvallend is het lage vwo-percentage (10,53% vs. 18,61% landelijk). De sterke focus op middenniveaus past bij de schoolweging, maar vraagt om doorlopende aandacht voor talentontwikkeling.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Het Baken Harlingen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Leerlingen worden op het bAken vanaf midden groep 3 getoetst en gevolgd met het Leerlingvolgsysteem van CITO. Daarnaast maakt de school gebruik van methoden (leerlijnen gekoppeld aan kerndoelen) en ook hier worden wordt door het schooljaar heen gekeken of leerlingen de leerstof begrepen hebben en wordt de voortgang van hun ontwikkeling gemeten. Naast alle verplichte toetsing wordt er natuurlijk heel goed naar de eigen ontwikkeling en kwaliteiten van het kind gekeken. Voorwaarde van leren is dat het kind zich veilig voelt en goed in zijn/haar vel zit om tot leren en groei te komen. Dit doen wij d.m.v. observatie en het opstellen van eigen doelen van een kind tijdens bijvoorbeeld wereldoriëntatie en tijdens de workshops. Zowel de Interne Begeleiders als de bouwcoördinatoren ondersteunen de leerkrachten in dit proces. Samen met externe deskundigen hebben wij structureel overleg over de leerlingen, hun welzijn en hun ontwikkeling. Dit gebeurd altijd met toestemming van ouders en zoveel mogelijk in het bijzijn van ouders.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 5% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11,81% landelijk), terwijl 25% boven het advies uitkomt. Dit reflecteert een zorgvuldige advisering, mogelijk mede door de verplichte IEP-talentgesprekken die in het schoolprofiel worden benadrukt. De hoge ‘op-advies’-score (70%) onderstreept passende plaatsingen.
Sociale ontwikkeling
Visie op Sociale opbrengsten Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. Kinderen leren samenwerken, leren omgaan met eigen emoties en met die van anderen. Verschillen tussen kinderen worden gewaardeerd en gezien als kansen. Om dit te kunnen bewerkstelligen is er afstemming nodig. Afstemming tussen teamleden onderling, maar ook afstemming binnen de gouden driehoek van leerling - school - ouders. LEES MINDER
Respectvol met elkaar omgaan
Veilig en gewaardeerd voelen
Sluiten van vriendschappen
Wat is de werkwijze van ikc het bAken voor sociale ontwikkeling?
ikc het bAken maakt gebruik van de aanpak van Fides (www.fidesnoord.nl). Fides werkt aan zelfvertrouwen, weerbaarheid en welzijn van kinderen en jongeren.
Welke registratievorm(en) gebruikt ikc het bAken om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
ikc het bAken gebruikt Viseon en de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt ikc het bAken?
ikc het bAken gebruikt SOEMO-kaarten en de Fides-methode voor sociaal-emotioneel leren.