basisschool Sint Michael
Schritsen 52
8861 CV Harlingen

Schoolweging

Schoolweging
28.83
Spreiding
6.06

De schoolweging van Sint Michael is 28,83 , met een spreiding van 6,06 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau wordt met 98,87% excellerend behaald, ver boven de landelijke norm van 85% en het regionale gemiddelde van 96,37%. Deze score onderstreept het succes van het intensieve basisvaardighedenbeleid, inclusief dagelijkse taal- en rekenblokken.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Met 73,45% behaalt de school ruimschoots het streefniveau, significant boven de inspectienorm van 48,6% en het vergelijkingsgemiddelde van 60,51%. Dit reflecteert effectieve differentiatie in de lesprogramma's, met name in rekenvaardigheid waar 78% van de leerlingen extra verdieping krijgt.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een academische focus: 27,5% vwo (vs. 18,61% regio) en 17,5% vmbo-(g)t/havo (vs. 10,34% regio). Praktijkonderwijsadvies ontbreekt volledig (0% vs. 1,01% regio), passend bij het beleid om leerlingen maximaal te laten doorstromen. 7,5% havo/vwo-advies benadrukt de aandacht voor doorlopende leerlijnen.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsSint MichaelGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Om na te gaan welke ontwikkeling leerlingen doormaken, neemt elke school regelmatig tussentijdse toetsen af. Naast de methodegebonden toetsen zijn er ook toetsen die onafhankelijk de kennis en vaardigheid van leerlingen in een betreffende vak in kaart brengen. Twee keer per jaar nemen wij de Cito-toetsen van het leerlingvolgsysteem af. De uitkomsten van de toetsen worden geanalyseerd op leerling-, groeps- en op schoolniveau. We kijken wat kinderen nodig hebben, we analyseren of de groep voldoende voortgang laat zien en we bekijken of de school voldoet aan de minimale eisen die de inspectie vereist. Aan de hand van de resultaten kunnen doelen worden bijgesteld.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is het lage percentage onderadvisering (3,85% vs. 11,81% landelijk). 75% van de leerlingen presteert op adviesniveau, wat aansluit bij de schoolvisie van 'realistisch doch ambitieus adviseren'. De 21,15% bovenadvies presteerders onderstreept het effect van doorlopende monitoring in het VO.

Sociale ontwikkeling

Wij werken op onze school met de methode De Vreedzame School. De Vreedzame School streeft er naar om kinderen te leren: Op een positieve en zorgzame manier met elkaar om te gaan, Op een democratische manier met elkaar beslissingen te nemen, Leren constructief conflicten op te lossen, Leren verantwoordelijkheid te nemen voor elkaar en voor de gemeenschap, en open te staan voor verschillen tussen mensen. Het programma wil niet alleen kinderen bovenstaande sociale competenties leren, maar vooral ook een positief sociaal en moreel klimaat in de school creëren, waar een opvoedende en gedragsregulerende werking van uitgaat. LEES MINDER

gemeenschapszin/ respect

gevoel van veiligheid

positief klimaat

Wat is de werkwijze van basisschool Sint Michael voor sociale ontwikkeling?

Het team van basisschool Sint Michael is geschoold in de methode De Vreedzame School. Kinderen leren met elkaar om te gaan in een sfeer van respect. Thema's die aan bod komen zijn: Groepsvorming en het creëren van een positief klimaat in de klas, conflicten zelf oplossen, aandacht voor communicatie, gevoelens en leerlingenparticipatie.

Welke registratievorm(en) gebruikt basisschool Sint Michael om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool Sint Michael gebruikt Viseon en IEP Hart en Handen om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt basisschool Sint Michael?

Basisschool Sint Michael gebruikt de Vreedzame School als methode voor sociaal-emotioneel leren.