OBS Brinkschool in Haren (Groningen)

Het team van OBS Brinkschool in Haren (Groningen)

Current section: team
Oude Brinkweg 95
9751 Haren (Groningen)

Zie hier hoe het team van OBS Brinkschool is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van OBS Brinkschool. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past OBS Brinkschool bij jullie?

Ontdek hoe goed OBS Brinkschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij OBS Brinkschool zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 71.4% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 81.5% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (71.4%)
Man (28.6%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (81.5%)
Man (18.5%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij OBS Brinkschool. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (7.4%)
25-35 jaar (29.6%)
35-45 jaar (29.6%)
45-55 jaar (11.1%)
55-65 jaar (22.2%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.1%)
25-35 jaar (24.6%)
35-45 jaar (25.8%)
45-55 jaar (21.3%)
55-65 jaar (19%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij OBS Brinkschool werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (81.5%)
Direct ondersteunend personeel (14.8%)
Management (3.7%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor OBS Brinkschool gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Bevordering van het taalgebruik
Humanistische en godsdienstige vorming (HVO/GVO)
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Professionele Personeelsvervanging op OBS Brinkschool: Kwaliteit Gegarandeerd

Op OBS Brinkschool zorgen we voor een naadloze voortzetting van het onderwijs, zelfs bij afwezigheid van onze vaste leerkrachten. Bij onverwachte afwezigheid of gepland verlof van personeel zetten wij uitsluitend gediplomeerde en ervaren vervangers in. Deze professionals zijn vaak al bekend met onze school en de specifieke lesmethoden die wij hanteren. Onze vervangers maken deel uit van de officiële invalpoule van Stichting Baasis. Dit garandeert niet alleen hun kwalificaties, maar zorgt er ook voor dat zij actief deelnemen aan onze doorlopende professionaliseringsactiviteiten. Hierdoor blijft de onderwijskwaliteit constant hoog, ook tijdens personele wisselingen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Obs Brinkschool is een plek waar de leerlingen hun cognitieve en sociaal- emotionele mogelijkheden optimaal kunnen ontwikkelen. Wij bieden een veilige plek waar de leerlingen voor zichzelf en voor de ander zorgen. Ons onderwijs wordt gegeven volgens het systeem van leerstofjaarklassen. Dat wil zeggen dat de leerlingen van ongeveer dezelfde leeftijd bij elkaar in de groep zitten. Opbrengst- en handelingsgericht werken vormen de basis van ons onderwijs. We hebben hoge verwachtingen van onze leerlingen en stellen ambitieuze en veelal realistische doelen.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op OBS Brinkschool

4

Taal en Rekenen: Vroegsignalering en Intensieve Begeleiding

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Onderwijsondersteuning
Rekenspecialist voor Verbetering Leerresultaten
Specialist voor Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist voor Taalontwikkeling en Leesvaardigheid

Toelichting van de school:

Op OBS Brinkschool werken onze leerkrachten nauw samen met gespecialiseerde collega's om optimale ondersteuning te bieden. Informele consultaties tussen groepsleerkrachten en specialisten zorgen voor snelle feedback en gerichte hulp. Indien extra ondersteuning nodig is die niet direct in de groep kan worden geboden, organiseren we formele leerlingbesprekingen. Hierbij kan een interne specialist aanwezig zijn om de specifieke hulpvraag te analyseren. Mogelijke vervolgstappen omvatten consultatie, observatie door een specialist of intern diagnostisch onderzoek. Specifieke aandacht voor lezen en dyslexie: We hanteren een strikt protocol voor leesproblemen en dyslexie. Al in groep 2 zetten we het preventieve programma BOUW! in voor leerlingen die een risico lopen op leesproblemen, om zo een sterke basis te leggen. Externe expertise voor complexe hulpvragen: Soms is er meer gespecialiseerde hulp nodig dan de school zelf kan bieden. In dergelijke gevallen schakelen we externe deskundigen in, zoals het Basisondersteuningsteam (BOT). Dit team bestaat uit onder andere orthopedagogen en specialisten op het gebied van leerproblematiek. Ouders en verzorgers geven toestemming voor het bespreken van hun kind met deze externe experts. Na de bespreking worden zij direct geïnformeerd over de voorgestelde interventies en begeleidingsplannen. Samenwerking met keten- en kernpartners: OBS Brinkschool werkt samen met diverse partnerorganisaties die gespecialiseerde hulp bieden op het gebied van opvoeding, gezondheid en veiligheid, zowel op school als thuis. Deze partners zijn essentieel voor een integrale aanpak van de ontwikkeling van onze leerlingen. Onze samenwerkingspartners omvatten: Centrum Jeugd en Gezin (CJG) / WIJ Coördinator deelverband GGD GGZ / Jeugd-GGZ Jeugdhulpverlening Leerplichtambtenaar

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Groepsvorming

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Positief Gedrag
Intern Begeleider voor Sociaal Welzijn
Specialist voor Meer- en Hoogbegaafdheid
Kanjercoach voor Sociale Vaardigheden

Toelichting van de school:

Bij OBS Brinkschool hechten we veel waarde aan een positieve en veilige sfeer in de klas. We starten het schooljaar met de 'Gouden Weken', een periode die volledig in het teken staat van het opbouwen van een sterk groepsgevoel en wederzijds respect. Deze aanpak, onderdeel van de Kanjertraining, wordt gedurende het hele schooljaar voortgezet met de 'Zilveren Weken' na de kerstvakantie. De Kanjertraining is een effectieve methode die de sociaal-emotionele ontwikkeling van alle leerlingen stimuleert en versterkt.

2

Gedrag, Werkhouding en Studieaanpak

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Gedragsmanagement
Intern Begeleider voor Studieondersteuning

Toelichting van de school:

Onze intern begeleider en gedragscoördinator fungeren als centrale aanspreekpunten voor alle vragen rondom gedrag, werkhouding en de effectiviteit van de taakaanpak. Zij bieden leerkrachten ondersteuning en adviseren over passende strategieën.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor ondersteuning op het gebied van motorische en lichamelijke ontwikkeling verwijzen wij naar externe partners en de expertise van onze groepsleerkrachten.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Bij specifieke medische vragen of behoeften aan persoonlijke verzorging werken wij samen met ouders en externe medische professionals om de juiste ondersteuning te garanderen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
10
Totaal specialisten
10
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Speellokaal
Brinkspoor voor groep 3 t/m 7
Verrekijkers voor groep 1 t/m 3

Optimale Ondersteuning voor Elke Leerling bij OBS Brinkschool

Ons Schoolbeleid voor Passend Onderwijs en Leerlingenzorg

Welkom op OBS Brinkschool, waar elk kind een plek heeft, ongeacht achtergrond of specifieke onderwijsbehoeften. Wij heten leerlingen van harte welkom, zonder onderscheid op basis van geloof, ras, geaardheid of afkomst. Voorwaarde voor aanmelding is dat ouders of verzorgers onze schoolvisie en onderwijsbeleid onderschrijven. Volgens de wet Passend Onderwijs melden ouders hun kind schriftelijk aan. Bij aanmelding informeren wij naar eerdere aanmeldingen en eventuele ondersteuningsbehoeften. Indien nodig, vragen wij om inzage in rapporten van externe instanties. Meer details hierover vindt u in onze bovenschoolse schoolgids. Maak een kennismakingsafspraak met directeur Rudie Bilder of schoolcoördinator Patricia Visscher voor een rondleiding en uitgebreide informatie over onze school. Grenzen van onze Zorgverlening In specifieke situaties, waarbij wij de benodigde intensieve zorg niet optimaal kunnen bieden, verwijzen wij in samenspraak met ouders naar een andere reguliere basisschool of een school voor speciaal (basis)onderwijs. Dit geldt bijvoorbeeld bij ernstige gedrags- of sociaal-emotionele problematiek die de veiligheid of het leerproces van de leerling, medeleerlingen of leerkracht in gevaar brengt. Ook leerlingen die een zeer gespecialiseerd onderwijsprogramma nodig hebben vanwege een laag IQ, of een complexe ondersteuningsbehoefte die de groepsdynamiek en het leerrendement van anderen significant beïnvloedt, kunnen baat hebben bij een andere schoolomgeving. Evenzo leerlingen die specifieke medische zorg nodig hebben waarvoor wij niet de expertise in huis hebben, of scholen met een al zeer complexe groepssamenstelling. We zoeken samen met u naar de best passende onderwijsplek, rekening houdend met zowel uw wensen als de mogelijkheden van de nieuwe school. Leerplicht, Verzuim en Verlof: Ons Beleid Kinderen van 4 jaar zijn nog niet leerplichtig, maar we waarderen het als u ons informeert bij afwezigheid. Vanaf 5 jaar is uw kind leerplichtig en wordt schoolbezoek wettelijk verplicht. Kinderen van 5 jaar mogen, in overleg met de leerkracht, maximaal 10 uur per week thuisblijven zonder officiële toestemming, mits deze uren niet worden opgespaard voor vakanties. Na het 6e levensjaar verwachten we dat kinderen alleen bij ziekte of noodzakelijke afwezigheid thuisblijven. Buitengewoon verlof kan alleen in specifieke omstandigheden worden aangevraagd via de schoolwebsite. Ongeoorloofd schoolverzuim wordt gemeld bij de leerplichtambtenaar, wat kan leiden tot boetes. We vragen u dan ook om vakanties zoveel mogelijk te plannen tijdens de officiële schoolvakanties. Schorsing en Verwijdering: Procedures Schorsing en verwijdering van leerlingen vallen onder de Wet Primair Onderwijs (WPO). De directie kan, in overleg met het bestuur, een leerling tijdelijk schorsen. Beslissingen over definitieve verwijdering worden genomen door het bestuur na alle betrokken partijen te hebben gehoord. Voor vragen over leerplichtzaken kunt u contact opnemen met de leerplichtambtenaren via de contactgegevens op http://www.stichtingbaasis.nl. Toekomstige Ontwikkelingen in Ondersteuning OBS Brinkschool blijft zich ontwikkelen op het gebied van leerlingondersteuning. Dit schooljaar implementeren we verbeteringen in didactische vaardigheden, zoals meer coöperatieve werkvormen en de toepassing van Bloom's taxonomie om lessen te verrijken. We breiden onze interne verrijkingsprogramma 'Brinkspoor' uit naar groep 3 en 4. Per januari 2026 verwelkomt onze school een nieuwe gedragscoördinator. Deze ambities zijn verder uitgewerkt in ons schooljaarplan 2025-2026, met vier duidelijke speerpunten. Het schoolplan ligt ter inzage op school.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: Groeiend Onderwijs op OBS Brinkschool

Wat zijn de kernambities in ons schoolplan voor verbeterd leren?

Bij OBS Brinkschool streven we ernaar om excellentie in onderwijs te leveren, wat resulteert in voortdurende groei en ontwikkeling voor al onze leerlingen. We investeren actief in de professionele groei van ons onderwijspersoneel en hanteren bewezen kwaliteitsmanagementsystemen. Ons doel is om toekomstgericht, hoogwaardig onderwijs te bieden dat leerlingen optimaal voorbereidt op hun verdere leertrajecten. Elke vier jaar ontwikkelen onze schoolleiders, intern begeleiders en beleidsexperts een Strategisch Beleidsplan. Dit plan definieert de ambitieuze kwaliteitsdoelstellingen voor ons onderwijs, personeel, de organisatie en onze samenwerkingsverbanden. Om de onderwijskwaliteit te meten en continu te verbeteren, zetten we diverse evaluatiemethoden in: * Prestatiescores uit vakspecifieke toetsen. * Resultaten van landelijk erkende CITO-toetsen, met tweemaaljaarlijkse diepgaande analyses op groeps- en schoolniveau. * Periodieke audits uitgevoerd door een intern auditteam van Stichting Baasis, aangevuld met collegiale consultatie. * Uitgebreide tevredenheidsonderzoeken onder ons team, de ouders en de leerlingen. Tevens monitoren we jaarlijks het welbevinden en de ervaren veiligheid van leerlingen in groep 6, 7 en 8 via de Kanvas-methode. * Gerichte teamtrainingen en individuele professionele ontwikkelingsplannen. * Implementatie van het directe instructiemodel in alle leerjaren voor effectieve kennisoverdracht. * Regelmatige klassenbezoeken door de schoolleiding en gestructureerde functionerings- en beoordelingsgesprekken met alle medewerkers. Onze strategische visie en concrete verbeteringen zijn vastgelegd in ons actuele schoolplan (2023-2027). Jaarlijks vertalen we dit naar een gedetailleerd schooljaarplan, inclusief een evaluatie van het voorgaande jaar en heldere doelstellingen voor het komende schooljaar. Elk jaarplan bevat specifieke actiepunten, bijbehorende activiteiten en de benodigde bijscholing voor ons team. Zowel het schoolplan als het jaarplan worden in samenspraak met het team opgesteld en ter goedkeuring voorgelegd aan de Medezeggenschapsraad (MR). Voor meer details verwijzen we naar hoofdstuk 2 van onze bovenschoolse schoolgids.

Hoe monitort OBS Brinkschool de voortgang en het behalen van onderwijsdoelstellingen?

Gedurende de looptijd van het strategisch beleidsplan wordt de voortgang richting de gestelde kwaliteitsdoelen nauwlettend gevolgd. Wanneer nodig, implementeren we proactief corrigerende maatregelen om de leerresultaten te optimaliseren. We maken effectief gebruik van de diverse evaluatie-instrumenten zoals uiteengezet in ons strategisch beleidsplan en de hierboven genoemde methoden. Daarnaast voeren we tweemaal per jaar een strategisch kwaliteitsgesprek met het bestuur van Stichting Baasis. Deze gesprekken stellen ons in staat om gezamenlijk de onderwijskwaliteit te evalueren, de effectiviteit van ons beleid te beoordelen en waar nodig bij te sturen om de leerling- en schoolontwikkeling te maximaliseren.

Stimuleer Vroeg Leren: Ons Programma voor Jonge Kinderen bij OBS Brinkschool

Toelichting van de school

OBS Brinkschool biedt een unieke speelleergroep voor peuters van 2 tot 4 jaar, in nauwe samenwerking met Stichting Kinderopvang Haren (SKH). Deze groep is toegankelijk op woensdag- en vrijdagochtend en biedt een veilige en stimulerende omgeving. De kinderen in de speelleergroep spelen regelmatig samen met de groepen 1 en 2. Deze interactie zorgt voor een soepele overgang naar de basisschool. De activiteiten sluiten naadloos aan bij de schoolbrede thema's, wat de leerervaring verrijkt. Door deze geïntegreerde aanpak, met constante communicatie tussen leerkrachten en pedagogisch medewerkers, bereiden we jonge kinderen optimaal voor op een succesvolle start in groep 1 van OBS Brinkschool.

Veelgestelde vragen

Biedt OBS Brinkschool specifieke programma's voor peuters en jonge kinderen?

Ja, OBS Brinkschool heeft een speciaal programma voor jonge kinderen. Onze speelleergroep is ontworpen om peuters vanaf 2 jaar een stimulerende voorbereiding te bieden op het basisonderwijs. Deze groep is ideaal voor kinderen die spelenderwijs willen ontdekken en socialiseren in een veilige omgeving. Het programma legt een sterke basis voor hun verdere schoolontwikkeling.

Ja, OBS Brinkschool heeft een speciaal programma voor jonge kinderen. Onze speelleergroep is ontworpen om peuters vanaf 2 jaar een stimulerende voorbereiding te bieden op het basisonderwijs. Deze groep is ideaal voor kinderen die spelenderwijs willen ontdekken en socialiseren in een veilige omgeving. Het programma legt een sterke basis voor hun verdere schoolontwikkeling.

Ontdek onze speelleergroep voor peuters (2-4 jaar) voor een vliegende start.

Met welke organisaties werkt OBS Brinkschool samen voor kinderopvang en peuterprogramma's?

OBS Brinkschool werkt nauw samen met Stichting Kinderopvang Haren (SKH) om een doorlopende leerlijn te garanderen voor jonge kinderen. Deze samenwerking stelt ons in staat om de hoogste kwaliteit van zorg en educatie te bieden, vanaf de peuterfase tot aan de start in groep 1.

OBS Brinkschool werkt nauw samen met Stichting Kinderopvang Haren (SKH) om een doorlopende leerlijn te garanderen voor jonge kinderen. Deze samenwerking stelt ons in staat om de hoogste kwaliteit van zorg en educatie te bieden, vanaf de peuterfase tot aan de start in groep 1.

Team | OBS Brinkschool in Haren (Groningen) | [2025] Schoolregister