Basisschool Jenaplanschool 't Wilde Woud in Haren (Groningen)

Het team van Jenaplanschool 't Wilde Woud in Haren (Groningen)

Current section: team
Rummerinkhof 6 B
9751 Haren (Groningen)

Zie hier hoe het team van Jenaplanschool 't Wilde Woud is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Jenaplanschool 't Wilde Woud. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Jenaplanschool 't Wilde Woud bij jullie?

Ontdek hoe goed Jenaplanschool 't Wilde Woud bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Jenaplanschool 't Wilde Woud gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele personeelsvervanging op Jenaplanschool 't Wilde Woud

Bij onverwachte afwezigheid van onze toegewijde leerkrachten, zoals bij ziekte of gepland verlof, zetten wij direct onze interne expertise in. Onze prioriteit ligt bij het waarborgen van continuïteit in het onderwijs. Daarom maken we gebruik van een speciaal opgeleide vervangingspool, zodat uw kind altijd les krijgt van een gekwalificeerde professional. Indien nodig, worden leerlingen tijdelijk verdeeld over andere klassen binnen onze school. Dit zorgt ervoor dat de leerstof en de dagelijkse routine zo min mogelijk worden verstoord. Als allerlaatste redmiddel, om de kwaliteit van het onderwijs te garanderen, kan het voorkomen dat een enkele groep voor een dagdeel thuis moet blijven. Wij streven ernaar dit te allen tijde te voorkomen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Binnen onze scholen werken vakbekwame stamgroepleiders, waarbij een aantal leerkrachten zijn geschoold tot specialisten, o.a.: taalspecialist, leesspecialist, rekenspecialist en gedragsspecialist. Daarnaast kent elke bouw een bouwcoördinator.

Groeperingsvormen

Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Spelen en bewegen
28.6%
Werken in hoeken
28.6%
Taal- en rekenactiviteiten
23.8%
Kringactiviteiten / gesprek
19%

Leerjaar 3 t/m 8

Wereldoriëntatie
21.3%
Lezen
20.6%
Rekenen/wiskunde
19%
Taal
19%
Overig
7.6%
Bewegingsonderwijs
5.7%
Kunstzinnige en creatieve vorming
5.7%
Engelse taal
1%

Deskundige Ondersteuning op Jenaplanschool 't Wilde Woud

5

Taal en Rekenen: Sterke Basis voor Succes

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist
Intern Begeleider
Rekenspecialist
Remedial Teacher
Taalspecialist

Toelichting van de school:

Op Jenaplanschool 't Wilde Woud leggen we een sterke nadruk op taal- en rekenvaardigheden. We onderscheiden technisch lezen, begrijpend lezen, spelling en taalonderwijs, waarbij we effectieve methodes zoals Zoem lezen en Taaljacht inzetten. Onze aanpak is gericht op differentiatie, met zorg-, basis- en plusgroepen. Kinderen in de zorggroep ontvangen verlengde instructie en gerichte ondersteuning om hiaten te dichten. De plusgroep profiteert van verkorte instructie en verrijkende opdrachten voor verdieping. Voor rekenen passen we eveneens differentiatie toe. De zorggroep krijgt extra begeleiding op concreet niveau, eventueel met ondersteunende materialen en Gynzy. De basisgroep volgt reguliere instructie, terwijl de plusgroep versneld werkt aan verrijkende en verbredende opdrachten. We stimuleren rekenautomatisering met Sprint en Bareka.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Groeien in Veiligheid

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Remedial Teacher
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

De sociaal-emotionele ontwikkeling van elk kind staat centraal op onze school. We gebruiken gevalideerde meetinstrumenten zoals de Parnassys Leerlijnen Jonge Kind en de KIVA monitor om de voortgang te volgen. Onze school hanteert het KiVa-programma, een bewezen aanpak voor pestpreventie en het bevorderen van sociale veiligheid. KiVa versterkt sociale vaardigheden en de emotionele ontwikkeling, met de focus op een positieve groepsdynamiek. Daarnaast werken we nauw samen met kind-ouderondersteuners. Zij bieden consultatie en ondersteuning aan leerlingen, ouders en school om problemen vroegtijdig te signaleren en een optimale ontwikkeling te waarborgen.

3

Gedrag en Werkhouding: Effectief Leren

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Remedial Teacher
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Binnen Jenaplanschool 't Wilde Woud besteden we veel aandacht aan gedrag en werkhouding. We ontwikkelen momenteel een gestructureerde aanpak voor executieve functies om leerlingen te helpen effectiever te leren. Deze aanpak zal gericht zijn op het verbeteren van planning, organisatie en zelfregulatie, vaardigheden die essentieel zijn voor succesvol leren. We verwachten dit schooljaar concrete keuzes te maken om deze ontwikkeling te realiseren. Ons doel is om alle leerlingen de juiste tools te bieden voor een positieve en productieve leeromgeving, waarin ze hun potentieel volledig kunnen benutten.

2

Motorische Ontwikkeling: Bewegen en Ontdekken

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Remedial Teacher

Toelichting van de school:

Indien er signalen zijn van motorische ontwikkelingsproblemen, bieden wij ondersteuning. We adviseren ouders om, indien nodig, een fysiotherapeut in te schakelen voor gespecialiseerde begeleiding. Deze begeleiding kan gericht zijn op zowel de grove als de fijne motoriek, inclusief schrijfmotoriek. Zowel binnen als buiten schooltijd kan deze specialistische hulp worden geboden. Onze school hecht belang aan de fysieke ontwikkeling van kinderen, omdat dit een directe invloed heeft op hun algehele leerproces en welzijn.

2

Medische Zaken en Persoonlijke Verzorging: Zorg en Continuïteit

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Remedial Teacher

Toelichting van de school:

De school zorgt voor onderwijscontinuïteit bij ziekte. Conform de wet Ondersteuning Onderwijs Zieke leerlingen bieden we online onderwijs aan, zodat leerlingen betrokken blijven bij hun leerproces. Onze intern begeleider onderhoudt nauw contact met ouders om een soepele overgang te garanderen en leerachterstanden te voorkomen. We streven ernaar dat leerlingen zich niet geïsoleerd voelen tijdens hun ziekteperiode. Voor gespecialiseerde ondersteuning tijdens langdurige ziekte, met name bij opname in het UMCG, werken we samen met de educatieve diensten van het ziekenhuis. Voor andere situaties kan Cedin ondersteuning bieden zonder extra kosten voor ouders of school.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
15
Totaal specialisten
15
Unieke specialismen

Individuele Leerlingondersteuning op 't Wilde Woud

Ontwikkeling van Executieve Functies en Hoge Verwachtingen

Op Jenaplanschool 't Wilde Woud geloven we in het bieden van op maat gemaakte ondersteuning aan elke leerling. In de nabije toekomst versterken we ons aanbod met een focus op de ontwikkeling van essentiële executieve functies. Dit helpt leerlingen bij het plannen, organiseren en uitvoeren van hun taken, wat cruciaal is voor succes op school en daarbuiten. Daarnaast zetten we sterk in op het stellen van hoge, maar haalbare verwachtingen voor al onze leerlingen. Door gebruik te maken van de taxonomie van Bloom stimuleren we diepgaand leren en kritisch denken, zodat elke leerling zijn of haar volledige potentieel kan bereiken.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: Een Toekomstgerichte Aanpak

Wat zijn de kerndoelen van ons schoolplan?

Bij Jenaplanschool 't Wilde Woud richten we ons team dit schooljaar op thematische verdieping, met ontwikkeling van het onderwijs als centrale pijler. Door continue samenwerking en externe expertise, zoals op het gebied van de Taxonomie van Bloom, IEP, Taaljacht, Veilig Leren Lezen en het LVS voor de onderbouw, versterken we onze onderwijskwaliteit. Een positief pedagogisch klimaat, cruciaal voor leerrendement, wordt jaarlijks gemonitord met de KiVa-monitor. Dit jaar hebben we ons schoolplan geactualiseerd met focus op onze nieuwe identiteit als Jenaplanschool 't Wilde Woud, na een succesvolle naamsverandering. Vernieuwingen in ons rapport- en portfolio-systeem, samen met de implementatie van het IEP-toetsingssysteem, ondersteunen de individuele leerontwikkeling van elke leerling. Daarnaast hebben we met succes het schoolplein vergroend, wat bijdraagt aan een stimulerende leeromgeving. De werkgroep taal heeft zich intensief beziggehouden met 'close reading' en technisch lezen, met als doel de taalvaardigheid van onze leerlingen te optimaliseren. Afspraken over scholing, methodegebruik en werkwijzen zijn vastgelegd om de continuïteit en kwaliteit te waarborgen. Een recente audit bevestigde onze sterke punten en bood waardevolle inzichten voor verdere ontwikkeling. Voor het komende schooljaar focussen we op drie kerngebieden: opbrengstgericht werken door verbeterd datagebruik en analysecapaciteit, het versterken van onze teamcultuur met nadruk op feedback en samenwerking, en het verdiepen van ons didactisch handelen met focus op instructiemodellen en activerende werkvormen.

Hoe waarborgt de school haar onderwijsdoelen?

Jenaplanschool 't Wilde Woud zorgt voor een continue kwaliteitsverbetering door jaarlijks gezamenlijk met het team de behaalde resultaten te evalueren en de onderwijsdoelen voor het komende schooljaar te herijken. Dit cyclische proces garandeert dat ons onderwijs altijd aansluit bij de behoeften van de leerlingen en de actuele onderwijsontwikkelingen.

Speelse Ontwikkeling voor Jonge Kinderen: Groep 1 & 2 bij 't Wilde Woud

Toelichting van de school

Bij Jenaplanschool 't Wilde Woud staat spelend leren centraal in groep 1 en 2. Wij geloven dat kinderen het meest effectief leren door te spelen. Daarom bieden we de jongste leerlingen volop ruimte en gelegenheid om hun wereld te ontdekken via spel. Veiligheid is de basis voor ontwikkeling. Voordat uw kind start, komen we langs voor een huisbezoek om een kennismaking te faciliteren. De eerste periode na de vierde verjaardag is ingericht als een warme wenperiode, waarin uw kind in eigen tempo kan wennen en geleidelijk aan activiteiten deelneemt. Naast het belang van samen spelen, besteden we veel aandacht aan praten, werken en vieren. Deze elementen stimuleren de zelfstandigheid van uw kind en zetten aan tot het benutten van unieke talenten. Onze thema's sluiten direct aan bij de leefwereld van de kinderen in de stamgroep. We verzorgen betekenisvol onderwijs in rijkelijk ingerichte speelhoeken. Deze omgeving prikkelt de nieuwsgierigheid en nodigt uit tot ontdekking door spel. We introduceren kinderen aan echte materialen, echte mensen en echte emoties. Door kinderen te laten zoeken, proberen en experimenteren, dagen we hen uit om het beste uit zichzelf en elkaar te halen. Ontdek onze aanpak door middel van spelen, praten, werken en vieren: **Spelen:** Vrij spel in thematische hoeken, zoals de bouwhoek, bevordert samenwerking, ruimtelijk inzicht en creativiteit. Kinderen bouwen samen torens en huizen, vaak passend binnen het actuele thema. In de huishoek beleven kinderen rollenspellen, waarbij ze zorgtaken uitvoeren, boodschappen doen of een feestje organiseren. Het gebruik van authentieke materialen stimuleert sociale vaardigheden en empathisch vermogen. Buiten op ons plein genieten kinderen van actieve spelletjes zoals tikkertje en het rijden op fietsen en karren. Spel met water en zand op ons wereldplein draagt bij aan motorische ontwikkeling, inschattingsvermogen en het leren omgaan met winst en verlies. **Praten:** De ochtendkring is een moment voor het delen van weekendervaringen of meegebrachte voorwerpen. Dit versterkt de taalontwikkeling en sociaal-emotionele vaardigheden zoals actief luisteren en beurtgedrag. Gesprekken tijdens het spel, bijvoorbeeld over de constructie van een toren, stimuleren taalgebruik en probleemoplossend denken. Na het voorlezen van een thema-gerelateerd boek, zoals over de herfst, delen kinderen hun eigen ervaringen en vragen. Dit vergroot de woordenschat en het wereldbeeld. **Werken:** Creatieve opdrachten, zoals knutselen en tekenen, sluiten aan bij de thema's en leefwereld van de kinderen. Dit ontwikkelt fijne motoriek en vaardigheid in het omgaan met materialen. Samen met de leerkracht of een ouder bakken of koken we, bijvoorbeeld brood of fruitspiesjes. Dit leert kinderen samenwerken, tellen, meten en belang van hygiëne. Puzzels en educatieve spelletjes versterken cognitieve vaardigheden zoals logisch denken en concentratie. Elk kind ontvangt een eigen tekstenboek waarin tekeningen en bijbehorende verhalen worden vastgelegd. Spelenderwijs maken kinderen kennis met letters en stempelen zij bij de tekst. Deze boeken worden vervolgens gepresenteerd aan de stamgroep. Na elke werk- en speelsessie evalueren we samen, bijvoorbeeld met behulp van klassenvergaderingkaartjes. Dit helpt kinderen om effectiever samen te spelen, te delen, op te ruimen en verantwoordelijkheid te nemen. **Vieren:** Verjaardagen worden feestelijk gevierd met liedjes, het uitblazen van kaarsjes en het delen van verjaardagsverhalen. Ouders zijn welkom, wat bijdraagt aan het zelfvertrouwen van het kind. We vieren diverse feestdagen en seizoensgebonden gebeurtenissen, zoals de Kinderboekenweek, Sinterklaas en Kerst. Gezamenlijke activiteiten en lekkernijen versterken het groepsgevoel. Projectafsluitingen en weekvieringen bieden kinderen de kans om hun leerresultaten en creaties te presenteren aan medeleerlingen, ouders en andere groepen. Dit kan via een museumexpositie, een open klas of een podiumoptreden, wat het zelfvertrouwen en de saamhorigheid bevordert. Deze activiteiten ondersteunen de brede ontwikkeling van kleuters, inclusief taal, rekenen, motoriek, sociaal-emotionele groei en creativiteit, op een boeiende en natuurlijke manier.

Veelgestelde vragen

Biedt Jenaplanschool 't Wilde Woud extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Ja, de school biedt aanvullende programma's specifiek gericht op de ontwikkeling van jonge kinderen.

Ja, de school biedt aanvullende programma's specifiek gericht op de ontwikkeling van jonge kinderen.

Kinderopvang Haren
Peuteropvang en Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE)

Met welke organisaties werkt de school samen voor het jonge kind?

Jenaplanschool 't Wilde Woud werkt nauw samen met de Stichting Kinderopvang Haren om de continuïteit in de ontwikkeling van jonge kinderen te waarborgen.

Jenaplanschool 't Wilde Woud werkt nauw samen met de Stichting Kinderopvang Haren om de continuïteit in de ontwikkeling van jonge kinderen te waarborgen.

Team | Jenaplanschool 't Wilde Woud in Haren (Groningen) | [2025] Schoolregister