
Schoolweging
De schoolweging van Merwedeschool is 33,88 , met een spreiding van 6,05 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 95,42% scoort de school uitstekend voor het fundamenteel niveau (+1,5% boven vergelijkbare scholen), ruim boven de signaleringswaarde van 85%. Dit onderstreept het basisniveau van taal/rekenen, gesteund door de individuele ontwikkelingsplannen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school behaalt 62,75% voor het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 38,7%. Dit is 5,8% hoger dan vergelijkbare scholen (50,17%) en benadrukt de focus op hogere cognitieve doelen. De aandacht voor 'ontwerpend leren' en IEP-toetsmonitoring draagt hier aan bij.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Een opvallend hoog percentage van 36,36% vmbo-(g)t-advies, vergeleken met 16,45% bij andere scholen. Ook vwo-advies (13,64%) overtreft regionale percentages. Toch is er aandacht voor brede ontwikkeling: 9,09% vmbo-b en 4,55% praktijkgericht advies. Deze mix sluit aan bij de schoolweging van 33,88.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Merwedeschool | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is dat 35,29% van de leerlingen onder advies presteert, significant hoger dan landelijk (11,81%). Geen leerlingen presteren boven advies. Dit vraagt om heroverweging van de adviesmethodiek, mogelijk gerelateerd aan de hoge complexiteit (schoolweging 33,88) en spreiding (6,05) in de populatie.