
Schoolweging
De schoolweging van Ichthusschool Hardinxveld-Giessendam is 30,40 , met een spreiding van 5,42 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
96.34% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruimschoots boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. De school presteert hiermee ook iets beter dan vergelijkbare scholen (95.88%).
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
67.89% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 47.1% (+20.8%). Dit is significant hoger dan het vergelijkingsniveau van vergelijkbare scholen (57.79%), wat duidt op effectieve onderwijspraktijken voor talentontwikkeling.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 28.57% havo en 10.71% vwo-advies. Dit is hoger dan vergelijkbare scholen (16.07% havo, 18.61% vwo). VMBO-k/-(g)t-adviezen (25%) liggen eveneens boven regionale percentages, terwijl praktijkonderwijs (0%) juist lager is dan het gemiddelde (1.01%).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | Gemeente Hardinxveld-Giessendam | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op onze school werken we in de groepen 3 t/m 8 met het Cito-leerling in Beeld. De toetsen van dit systeem worden twee keer per jaar (in januari en juni) afgenomen en leveren veel informatie op over de ontwikkeling van onze kinderen in de meest brede zin van het woord. Op de uitslagen van deze toetsen is o.a. te zien hoe onze kinderen scoren in vergelijking met leeftijdgenoten in de rest van Nederland, maar ook of de ontwikkeling van de kinderen naar wens verloopt. U kunt dan denken aan een toets voor het technisch lezen, een toets voor het begrijpend lezen, een toets om de rekenvaardigheid te meten, een toets voor taalvaardigheid, enz. Verder volgen we de leerlingen ook in hun sociaal emotionele ontwikkeling. De ontwikkeling van de kinderen in de groepen 1 en 2 wordt gevolgd met behulp van het observatiesysteem leerlijnen Jonge Kind in Parnassys. Dit sluit beter aan bij de ontwikkeling van 4 tot 7 jarige kinderen. Naast deze Citotoetsen worden er in groep 3 t/m 8 ook methodegebonden toetsen afgenomen. Deze worden vaker afgenomen (per methode verschillend) en geven de leerkracht veel inzicht in hoe de ontwikkeling van elk kind verloopt. Onder andere aan de hand van de uitslagen van de diverse toetsen wordt besloten of kinderen extra zorg nodig hebben of juist in aanmerking komen voor extra stof / verdiepingsstof omdat ze het te gemakkelijk doen. De behaalde resultaten van de kinderen worden bij de groepsbesprekingen dan ook uitgebreid besproken. Dat gebeurt onder leiding van de intern begeleider. Deze resultaten worden ook besproken met de ouders. Hiervoor houden we contactavonden. Verder wordt er, indien noodzakelijk, op een ander tijdstip met de ouders contact opgenomen om over de behaalde resultaten van gedachten te wisselen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is het relatief hoge percentage leerlingen dat onder advies presteert: 20% tegen 11.81% landelijk. Desondanks scoort 6.67% boven advies, wat aansluit bij de beschreven 'warme overdracht' en nazorgtrajecten. De school lijkt terughoudend in adviesniveaus terwijl doorstroommogelijkheden wel benut worden.
Sociale ontwikkeling
1. Wij voeden onze leerlingen op tot verantwoordelijke en evenwichtige mensen die respectvol (vanuit duidelijke waarden en normen) omgaan met zichzelf, de medemens en de omgeving. 2. Wij voeden onze leerlingen op tot personen die weten wat democratie inhoudt en die daar ook naar handelen. Ze leren hun mening over maatschappelijke thema’s te verwoorden. 3. Wij voeden onze leerlingen op tot mensen die “meedoen”, die actief betrokken willen zijn in de samenleving en die gericht zijn op samenwerking. 4. Wij voeden onze leerlingen op tot personen die kennis hebben van en respect hebben voor andere opvattingen en overtuigingen (religies). 5. Wij richten ons op brede persoonsontwikkeling van het kind, we zetten in op een goede karakterontwikkeling opdat het kind met zelfvertrouwen, oog voor de ander en moed zijn/haar plaats kan innemen in deze wereld. LEES MINDER
Welbevinden
Betrokkenheid
Sociale vaardigheden
Wat is de werkwijze van de Ichthusschool voor sociale ontwikkeling?
De Ichthusschool besteedt voortdurend aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen door begeleiding in spontane situaties in de klas en op het plein, structurele en systematische opvolging via de Kanjermethode, kindgesprekken, een pedagogisch leerlingvolgsysteem (ZIEN! met observatielijsten en leerlingvragenlijsten) en een antipestprogramma (M5). Er zijn vaste oudergesprekken over het welbevinden van de leerlingen.
Welke registratievormen gebruikt de Ichthusschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Ichthusschool gebruikt Kanvas, Zien en Leerlijnen Jonge Kind (Parnassys) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Ichthusschool?
De Ichthusschool gebruikt Kanjer trainingen als methode voor sociaal-emotioneel leren.