
Schoolweging
De schoolweging van De Olijfboom Harderwijk is 26,23 , met een spreiding van 5,62 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
93,5% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, significant boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept de effectieve basisondersteuning, vooral in essentiële vakken zoals rekenen en begrijpend lezen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
56,3% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 51,8%. Dit laat zien dat de school succesvol differentieert voor hogere prestaties, ondanks een complexere leerlingenpopulatie (schoolweging 26,23).
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke focus op theoretische routes: 16,67% havo, 16,67% havo/vwo en 16,67% vwo. Het aandeel vmbo-k adviezen (11,11%) ligt weliswaar boven het regionale gemiddelde van 9,17%, maar de school profileert zich duidelijk als doorstroomgericht. Opvallend is het volledig ontbreken van praktijkonderwijsadviezen in 2023-2024.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Olijfboom Harderwijk | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Twee keer per jaar worden de opbrengstgegevens van de toetsen volgens een vaste procedure geanalyseerd. Dat gebeurt in de twee weken nadat de toetsen zijn afgenomen. De leerkracht van iedere groep is zelf verantwoordelijk voor het analyseren van de gegevens, het stellen van doelen en het bedenken en uitvoeren van maatregelen. De leerkracht kan daarbij gebruik maken van de ondersteuning door de intern begeleider. De procedure wordt bewaakt door de directeur. De procedure verloopt samengevat als volgt: De leerkracht verzamelt de gegevens van de groep, er wordt gekeken naar vaardigheidsscores en de historie van de groep. We werken met de CITO niveau’s I tm V. De leerkracht neemt de tijd om de gegevens te bestuderen en er zichzelf vragen over te stellen zoals: ‘Wat zie ik?’, ‘Hoe komt het?’ en ‘Wat vind ik ervan?’ De leerkracht trekt conclusies t.o.v. de vorige toetsperiode over de kwaliteit en het rendement van het onderwijs. Wat was het effect van genomen maatregelen, bv. extra ondersteuning. Zo nodig worden de maatregelen bijgesteld. De leerkracht stelt nieuwe doelen en bedenkt wat er nodig is om de doelen te halen. De leerkracht plant de vervolgactiviteiten, zowel maatregelen in als buiten de klas en zet dit in het groepsplan en bij leerlingen met een eigen leerlijn in het persoonlijke hulpplan, waarin zo concreet mogelijk beschreven wordt wat er gaat gebeuren. De leerkracht deelt de uitkomsten van dit denkproces met collega’s a.d.h.v. een afgesproken format. Dit kan in het team en/of cluster, hierbij is de directeur aanwezig. Er wordt ook een nieuwe evaluatiedatum gepland.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
93,75% van de leerlingen presteert op of boven het advies, waarvan 6,25% uitblinkt. Geen enkele leerling zit onder advies, tegen 11,81% landelijk. Deze cijfers reflecteren de zorgvuldige advisering en nazorg, zoals beschreven in het beleid rond ‘warme overdracht’ naar het VO.
Sociale ontwikkeling
Op school willen we zorgdragen voor een veilige omgeving voor alle kinderen en medewerkers. Onze aanpak is in de eerste plaats gericht op leerlingen en gaat uit van drie strategieën. Deze kunnen niet los van elkaar worden gezien. Bevorderen van een sociaal klimaat: leerlingen voelen zich thuis op scholen waar de leerkracht hen serieus neemt, met respect behandelt en accepteert. Ook waarderen zij het als leraren gezag uitoefenen en duidelijke gedragsregels hanteren Intensieve begeleiding van kinderen met gedragsproblemen: als leerlingen zich lastig(er) gaan gedragen, is het goed om actief in te grijpen. We wachten niet af tot dit gedrag vanzelf overgaat. Juist adequaat reageren kan voorkomen dat problemen ernstiger worden. Inspringen op acute situaties: als zich ernstige incidenten voordoen, springen we hier onmiddellijk op in. Dit wordt gedaan door de leerkracht, de directie, het schoolteam of eventueel externe instanties zoals de jeugdhulpverlening. Daarbij zijn duidelijke – en soms ook harde – maatregelen nodig. Datzelfde geldt voor situaties waarin probleemleerlingen hardnekkig volharden in agressief en gewelddadig gedrag. Zonder het kind zelf af te wijzen, moet ongewenst gedrag duidelijk worden afgekeurd. We gebruiken de Kanjertraining om leerlingen bewust te maken van sociaal wenselijk gedrag en hierin te oefenen. Bovenstaande aanpak is vooral gericht op preventie. Daarnaast hanteren wij ook een anti-pestprotocol. Hiervoor verwijzen we u naar de bijlage. LEES MINDER
Veiligheid
Kanjerschool
Verantwoordelijkheid
Wat is de werkwijze van De Olijfboom voor sociale ontwikkeling?
De werkwijze van De Olijfboom voor sociale ontwikkeling bestaat uit drie lijnen: ParnasSys Leeslijn (observaties door leerkrachten onderbouw, kleine kring gesprekken, handelingsplannen), sociogrammen (afname twee keer per jaar, bespreking resultaten intern en in IB-gesprekken, individuele plannen of groepswerk) en KanVAS (vier schalen die informatie geven over de sociaal-emotionele ontwikkelbehoeften van de leerling: Negatieve intenties, Ongelukkig somber, Onrustig verstorend, Hulpvaardig sociaal).
Welke registratievorm(en) gebruikt De Olijfboom om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Olijfboom gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Zien en Kanjertraining.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Olijfboom?
De Olijfboom gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Beter omgaan met jezelf en de ander, Een doos vol gevoelens, Goed gedaan, Kanjer trainingen, en Kinderen en… hun sociale talenten.