
Schoolweging
De schoolweging van DOK 19 is 31,61 , met een spreiding van 6,83 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
94,64% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, iets lager dan het vergelijkingscijfer (95,23%) maar ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit onderstreept een stevige basiskwaliteit.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
55,36% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat ruim boven de inspectienorm van 43,5% ligt. Dit benadrukt de effectiviteit van de onderwijsaanpak, ondanks de complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een focus op midden- en bovenbouwniveaus: 30,43% havo en 17,39% vmbo-b/k. Opvallend is het lagere percentage vwo-adviezen (4,35% vs. 18,61% bij vergelijkbare scholen). De combinatie van vmbo-(g)t/havo-adviezen (8,7%) en havo (30,43%) domineert, wat past bij de gemiddelde schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | DOK 19 | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Dok19 werkt handelingsgericht voor de vakken tekstbegrip, spelling en rekenen. Bij handelingsgericht werken (HGW) maakt de leerkracht, voor een periode van 8 tot 10 weken, een 'levend' groepsplan om het onderwijs vorm en inhoud te geven. Het plan wordt vier keer per jaar geëvalueerd en bijgesteld samen met de intern begeleider. De cyclus handelingsgericht werken voor de leerkracht: Verzamelen van gegevens, evalueren vorig plan: Hoe gaat het met de taal/lees- en rekenontwikkeling van de leerlingen in mijn groep? We observeren leerlingen, kijken naar methodetoetsen en IEP-toetsen. De verzamelde gegevens worden verwerkt in een didactisch-analyse en actieplan. Signaleren van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften: Welke leerlingen vallen op bijvoorbeeld door een lage of opvallend hoge IEP of methode toets-score? Is er incidenteel sprake van terugval/sterke vooruitgang of speelt dit al langere tijd? (data-analyse op groepsniveau) analyseren/ interpreteren. Onderwijsbehoeften benoemen: Wat vragen deze leerlingen van mij? Plannen. Het clusteren van leerlingen: Welke leerlingen kan ik hiervoor bij elkaar brengen als (tijdelijk) groepje omdat ze (ongeveer) hetzelfde van mij vragen? Opstellen van een 'levend' groepsplan/actieplan: Wat bied ik deze groep leerlingen aan? Realiseren. Uitvoeren van het groepsplan. Twee keer per jaar wordt er een HGW-middag gepland met het team, intern begeleider en directeur. Tijdens deze momenten wordt middels werkvormen actief gekeken naar de resultaten. Wat gaat goed en wat kan beter. Teamleden voeren onderwijskundige gesprekken met elkaar.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Geen enkele leerling presteert onder advies (0% vs. 11,81% landelijk), terwijl 32% boven advies scoort. Dit bevestigt het zorgvuldige adviesproces zoals beschreven in het leerlingvolgsysteem. De school overtreft hiermee de vergelijkingsscholen op doorstroomnauwkeurigheid.
Sociale ontwikkeling
Wij vinden het belangrijk dat onze leerlingen zich veilig en prettig voelen op onze school. Veel aandacht besteden we aan het ontwikkelen van sociale vaardigheden. Dit doen we met Kanjertrainingen. Deze zijn bedoeld voor alle leerlingen, met als doel om weerbaar te worden door het leren geven en ontvangen van complimenten en feedback. De trainingen hebben tot doel dat een kind leert dat het er mag zijn, wie en hoe je ook bent. In de Kanjertraining ligt de nadruk op vier gedragstypen: De Kanjer (witte pet) De Aap (rode pet) Het Konijn (gele pet) De Pestvogel (blauwe pet). Kinderen gedragen zich, net als volwassenen, verschillend in verschillende situaties. Je bént dus geen gedragstype, maar je gedraagt je afwisselend als Kanjer, Aap, Konijn of Pestvogel. In elke groep maken we gebruik van een boek, dat past bij de leeftijd van de kinderen. In elke les is aandacht voor verhalen en oefeningen die het Kanjer gedrag bevorderen. Daarnaast bevordert de Kanjertraining de sfeer in de groep. Onze leerlingen leren om samen te werken en elkaar te helpen. In groep 1 en 2 monitoren we de sociale opbrengsten door middel van Kijk! a.d.h.v de ontwikkelingslijnen zelfbeeld en relatie met andere kinderen. Daarnaast geven we in alle groepen de Kanjertraining één keer per week. Twee keer per jaar wordt in groep 3 t/8 de leerkrachtvragenlijst, leerlingvragenlijst en het sociogram ingevuld. Deze worden besproken met de leerkracht, IB-er en Kanjerspecialist. Hiervan wordt een verslag met plan van aanpak gemaakt in Parnassys. Deze informatie wordt gebruikt bij de overdracht naar de 'nieuwe' leerkracht in het nieuwe schooljaar. Drie keer per jaar komt de Kanjerspecialist in de klas een Kanjerles observeren. Dit wordt samen met de leerkracht besproken. Binnen DOK19 hebben we een kwaliteitskaart voor de Kanjertraining en een anti-pestbeleid. LEES MINDER
Veiligheid
Vertrouwen
Jezelf kunnen en mogen zijn
Wat is de werkwijze van Christelijke Basisschool DOK 19 voor sociale ontwikkeling?
In de groepen 1 en 2 monitort Christelijke Basisschool DOK 19 de sociale opbrengsten met behulp van Kijk! aan de hand van de ontwikkelingslijnen zelfbeeld en relatie met andere kinderen. In de groepen 3 tot en met 8 wordt gebruik gemaakt van de vragenlijsten van KanVas, sociogram, leerlingvragenlijst en leerkrachtvragenlijst. Daarnaast vullen de leerlingen één keer per jaar de WMK vragenlijsten in met betrekking tot sociale veiligheid en tevredenheid.
Welke registratievorm(en) gebruikt Christelijke Basisschool DOK 19 om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Christelijke Basisschool DOK 19 gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk! en Kanvas.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Christelijke Basisschool DOK 19?
Christelijke Basisschool DOK 19 gebruikt Kanjer trainingen als methode voor sociaal-emotioneel leren.