
De resultaten van Basisschool Dominicus Savio in Harderwijk
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool Dominicus Savio, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Basisschool Dominicus Savio bij jullie?
Ontdek hoe goed Basisschool Dominicus Savio bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau Beheersing op Basisschool Dominicus Savio
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt nauwkeurig gemeten in groep acht middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een strikte norm: minimaal 85% van alle leerlingen dient dit basisniveau te halen. Dit percentage, de signaleringswaarde, is uniform voor alle basisscholen in Nederland en dient als belangrijke indicator voor de kwaliteit van het onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau Resultaten: Ambitie en Groei op Dominicus Savio
Het streefniveau markeert een ambitieuzer leerdoel dan het fundamentele niveau, met als doel dat een zo groot mogelijk deel van onze leerlingen dit niveau bereikt aan het einde van groep acht. De inspectie stelt per school een specifieke streefwaarde vast, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie. Deze individueel bepaalde signaleringswaarde voor het streefniveau is cruciaal om de voortgang en het potentieel van elke leerling binnen onze schoolomgeving optimaal te beoordelen en te stimuleren.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool Dominicus Savio?
Basisschool Dominicus Savio in Harderwijk bereidt leerlingen uitstekend voor op het vervolgonderwijs. Wij focussen op de kerndoelen van onderwijskwaliteit, zoals beschreven in de inspectiekaders OP6 en OR1. Ons schooladviesproces is erop gericht om elke leerling een passend en zorgvuldig advies te geven. De doorstroomtoets (LIB) is een belangrijk onderdeel, waarbij we ook de observaties van leerkrachten en oudergesprekken meenemen. Bij verschillen tussen toetsresultaten en het schooladvies, voeren we altijd een heroverweging uit. Wij zetten ons in voor gelijke kansen voor alle leerlingen, ongeacht hun achtergrond. Door aandacht te besteden aan individuele talenten en ondersteuningsbehoeften, zorgen we voor een inclusieve leeromgeving. Ouders worden nauw betrokken bij de voortgang van hun kind via regelmatige oudergesprekken. Na afronding van de basisschool ontvangt elke leerling een onderwijskundig rapport dat gedeeld wordt met de middelbare school. We monitoren de prestaties van onze leerlingen in het voortgezet onderwijs en gebruiken deze feedback om ons schooladviesbeleid continu te verbeteren. Dit draagt bij aan de optimalisatie van onze onderwijsresultaten (OR1). De cognitieve prestaties van onze leerlingen zijn sterk en conform de verwachtingen, gebaseerd op onze diverse leerlingenpopulatie. Dit blijkt uit analyses van doorstroomtoetsen en de groei in taal en rekenen. We blijven streven naar verbetering, zoals vastgelegd in ons Schoolplan 2023-2027, met concrete doelstellingen voor de komende jaren.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling op Basisschool Dominicus Savio: Groei en Veiligheid
Vanaf schooljaar 2024-2025 implementeert Basisschool Dominicus Savio een vernieuwd, gestructureerd aanbod voor sociale ontwikkeling, van groep 1 tot en met groep 8. Deze doorlopende leerlijn versterkt de onderlinge samenhang en zorgt voor een consistente aanpak en taalgebruik in alle klassen. Dit beleid biedt kinderen en ouders meer duidelijkheid en een voorspelbare leeromgeving, essentieel voor een optimale persoonlijke en sociale groei. Wij geloven dat een sterke sociale basis cruciaal is voor succes op school en in het leven.
Veiligheid, Vertrouwen, Verantwoordelijkheid: Basis voor groei
Eerlijkheid: Fundament van respectvolle interactie
Gelijkwaardigheid: Waardering voor ieder kind
Wat is de unieke aanpak van Basisschool Dominicus Savio voor de sociale ontwikkeling van uw kind?
Op Basisschool Dominicus Savio focussen we op een proactieve en gestructureerde benadering van sociale ontwikkeling, die geïntegreerd is in het dagelijkse lesprogramma van groep 1 tot en met 8. We hanteren een doorlopende leerlijn, wat betekent dat de vaardigheden en inzichten op een logische manier worden opgebouwd, passend bij de leeftijd en ontwikkelingsfase van elk kind. Onze aanpak is gericht op het bevorderen van positieve interacties, het ontwikkelen van empathie en het aanleren van effectieve communicatievaardigheden. Dit alles gebeurt binnen een veilige en ondersteunende omgeving waar elk kind zich gewaardeerd voelt en durft te groeien.
Welke methoden en registraties gebruikt Basisschool Dominicus Savio voor het monitoren van sociale vooruitgang?
Om de sociale ontwikkeling van onze leerlingen nauwkeurig te volgen en te stimuleren, maken we gebruik van erkende en effectieve instrumenten. Deze helpen ons om de vooruitgang van elk kind objectief in kaart te brengen en waar nodig ondersteuning op maat te bieden. Onze aanpak omvat de volgende registratievormen en methoden: Ten eerste maken we gebruik van 'Kindbegrip' als een essentieel registratiemiddel. Dit systeem stelt ons in staat om de individuele sociale en emotionele ontwikkeling van elk kind systematisch te documenteren en te analyseren. Daarnaast passen we de gerenommeerde sociaal-emotionele leer methode 'KWINK' toe. KWINK biedt gestructureerde lessen en activiteiten die kinderen helpen bij het ontwikkelen van belangrijke vaardigheden zoals zelfbewustzijn, zelfbeheersing, sociaal bewustzijn, relatievaardigheden en verantwoordelijke besluitvorming.
Welke kernwaarden vormen de basis voor de sociale ontwikkeling op onze school?
Onze kernwaarden zijn leidend in alles wat we doen, met speciale aandacht voor de sociale en emotionele groei van onze leerlingen. Ze vormen de ruggengraat van onze schoolcultuur en stimuleren een positieve en respectvolle omgang met elkaar. De drie pijlers van onze aanpak zijn: **Veiligheid, Vertrouwen en Verantwoordelijkheid:** Wij creëren een omgeving waarin elk kind zich veilig voelt om zichzelf te zijn, vertrouwen heeft in zichzelf en anderen, en leert verantwoordelijkheid te nemen voor eigen gedrag en keuzes. **Eerlijkheid:** Eerlijkheid in communicatie en handelen is fundamenteel. We moedigen openheid aan en leren kinderen het belang van integriteit. **Gelijkwaardigheid:** Elk kind is uniek en waardevol. We bevorderen respect voor verschillen en zorgen ervoor dat iedereen zich behandeld voelt met gelijke waardigheid en kansen.
Inspectierapport Basisschool Dominicus Savio: Kwaliteit en Ontwikkeling in Beeld
Basisschool Dominicus Savio in Harderwijk hecht veel waarde aan transparantie en kwaliteit. De onderwijsinspectie beoordeelt scholen periodiek om ervoor te zorgen dat het onderwijs voldoet aan de gestelde eisen en dat leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Dit rapport geeft inzicht in de prestaties van onze school op diverse gebieden. We zijn trots op de resultaten en de positieve bevindingen die de inspectie heeft gedaan. Ontdek meer over onze onderwijsaanpak, de resultaten en onze visie op kindontwikkeling door het inspectierapport te bekijken.