Basisschool De Brug
Piet Heinlaan 22
3843 EZ Harderwijk

Schoolweging

Schoolweging
35.08
Spreiding
4.95

De schoolweging van De Brug Harderwijk is 35,08 , met een spreiding van 4,95 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 93.0% score voor het fundamenteel niveau overstijgt de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Deze prestatie benadrukt de effectieve basisondersteuning, zelfs in een context met relatief veel zorgleerlingen (schoolweging 35.08).

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

72.4% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 34.3%. Dit geeft aan dat de school ondanks een complexe leerlingenpopulatie hogere doelen weet te realiseren. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen halen gemiddeld 47.56%.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een sterke focus op praktisch onderwijs: 34.29% vmbo-(g)t en 14.29% vmbo-b advies (vs. 16.45% en 5.52% regionaal). Toch blijft 22.86% van de adviezen in de theoretische leerweg (havo/vwo), wat aansluit bij het relatief hoge streefniveau. De brede adviesrange reflecteert de diverse leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Brug HarderwijkGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen

Score

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

We gebruiken het leerlingvolgsysteem van Cito voor het volgen van de tussen- en opbrengsten. De gegevens worden vergeleken met de schoolnormen. De school- of groepsdoelen kunnen een andere zijn dan de norm. Er zijn kinderen die boven het gemiddelde komen, een grotere gedeelte drukt vaak het gemiddelde van de groep. Dit maakt dat we naast de schoolnorm ook een apart schooldoel formuleren. Op basis van de tussenmetingen clusteren we de kinderen in drie niveaugroepen. We verwerken daarin de onderwijsbehoeften van de kinderen. Het clusterplan is de onderlegger voor het gedifferentieerd werken in de groep. Daarbij betrekt de leerkracht nadrukkelijk de informatie uit de methodetoetsen en stemt in de voorbereiding de doelen en begeleiding er op af.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

23.81% van de leerlingen presteert onder advies, significant hoger dan het landelijk gemiddelde van 11.81%. Dit kan samenhangen met de complexe leerlingenpopulatie. Desondanks slaagt 71.43% erin op adviesniveau te presteren, wat de kwaliteit van het plaatsingsadvies bevestigt. De school zet extra in op begeleiding bij overgangen, zoals beschreven in het zorgplan.