
Schoolweging
De schoolweging van Alfons Ariens is 29,82 , met een spreiding van 7,32 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 96% score voor het fundamenteel niveau overtreft de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept een stevige basiskwaliteit in taal en rekenen voor vrijwel alle leerlingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school behaalt met 51.5% het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 47.1%. Dit laat zien dat meer dan de helft van de leerlingen een hoger onderwijs niveau bereikt dan basisvaardigheden. Ter vergelijking: scholen met een vergelijkbare schoolweging halen gemiddeld 57.8%.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweedeling: 30.8% havo/havo-vwo/vwo (vs. 45.6% landelijk) tegenover 46.2% vmbo-advies. Het aandeel havo-adviezen (23.1%) springt eruit als hoogste categorie, ruim boven het regionaal gemiddelde (16.1%). Opvallend is het beperkte vwo-advies (7.7% vs. 18.6% bij vergelijkbare scholen), passend bij de schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | Alfons Ariens | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 8.9% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk: 11.8%), terwijl 77.8% op advies functioneert. Dit lage onderadviseringspercentage past bij de hoge fundamentele scores en intensieve doorstroombegeleiding. De school documenteert dit via ‘opbrengstgericht werken’ in hun beleidsplan.