
De resultaten van Kindcentrum de Vlinder in Hardenberg
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Kindcentrum de Vlinder, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Schoolweging van Kindcentrum de Vlinder
De schoolweging van De Vlinder Hardenberg is 33,63 , met een spreiding van 6,61 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Hoe goed past Kindcentrum de Vlinder bij jullie?
Ontdek hoe goed Kindcentrum de Vlinder bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel niveau
Met 98,6% behaalt vrijwel elke leerling het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit onderstreept de basiskwaliteit van het onderwijs, ook in vergelijking met andere scholen (93,9%).
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
57,1% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 38,7% (+18,4 procentpunt). Dit is opvallend gezien de complexe leerlingenpopulatie en overtreft het gemiddelde van vergelijkbare scholen (50,2%). De school weet hiermee talent effectief te ontwikkelen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Kindcentrum de Vlinder?
De adviezen tonen een tweeledig beeld: 50% krijgt een havo/vwo-combinatie of hoger (25% havo/vwo, 7,1% vwo), tegenover 44,6% bij vergelijkbare scholen. Tegelijkertijd is het percentage praktijkonderwijsadvies beperkt (3,6% vmbo-b). De school slaagt erin om binnen een diverse populatie hoge ambities te formuleren.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | De Vlinder Hardenberg | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
205.93 | 199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
In de onderbouw wordt gewerkt met de "leer- en ontwikkelingslijnen jonge kind" uit ParnasSys. Door middel van observaties worden kansen en bedreigingen gesignaleerd en kan het onderwijs daarop worden afgestemd. In groeps- en leerlingbesprekingen worden deze observaties gedeeld en worden interventies besproken. Daarnaast worden vanaf groep 3, twee keer per jaar de Cito-toetsen voor rekenen, spelling en begrijpend lezen (vanaf groep 4) afgenomen. Voor technisch lezen maken we gebruik van de DMT en AVI toetsen voor alle leerlingen. Uiteraard wordt per kind gekeken of er op deze toetsen voldoende ontwikkeling te zien is en of er interventies voor dit kind nodig zijn. De resultaten van deze toetsen worden geanalyseerd op leerling-, groep- en schoolniveau. Zo krijgen we zicht op de sterke en zwakkere kanten in ons aanbod. Hier kunnen we ons handelen en aanbod op afstemmen. Ook nemen we in de groepen 5 en 6 de NSCCT af. Deze niet schoolse cognitieve capaciteitentoets geeft een indruk van het leerpotentieel van de leerling. In groep 7 volgt de NIO. (Nederlandse Intelligentietest voor Onderwijsniveau) De tussenresultaten kunnen een aanleiding zijn om bijvoorbeeld een orthopedagoog in te schakelen. Ook kunnen de analyses gebruikt worden om te bepalen welke (team)scholing wenselijk is. Tot slot geven de methode gebonden toetsen aan of we op de goede weg zitten en waar extra hulp/instructie gewenst is. Dit kan op groeps- en leerlingniveau zijn. Doubleren of klas overslaan Bij de overgang naar een volgend schooljaar gebruiken we de volgende criteria: Groep 1-2: In de kleutergroepen maken we gebruik van de Leerlijnen in ParnasSys. Hierin houdt de leerkracht door middel van observaties de ontwikkeling van het kind bij. Als hieruit blijkt dat een kind nog niet toe is aan de volgende groep, gaat de leerkracht samen met de IB-er in overleg met de ouders. Hierin wordt de sociaal-emotionele en cognitieve ontwikkeling van het kind besproken en wordt samen met de ouders besloten welke groep past bij het kind. Wanneer ouders en school het niet eens kunnen worden, ligt de uiteindelijke beslissing bij de school. Groep 3-7: Via het leerlingvolgsysteem en de methodetoetsen volgen we de sociaal-emotionele en cognitieve ontwikkeling van het kind. Als hieruit blijkt dat een kind nog niet toe is aan de volgende groep, gaat de leerkracht samen met de ib-er in overleg met de ouders. Hieruit volgt een advies van school. Wanneer ouders en school het niet eens kunnen worden, ligt de uiteindelijke beslissing bij school. Groep 1-7: bovenstaande geldt ook als een leerling zou kunnen versnellen.
Zitten de oud-leerlingen van Kindcentrum de Vlinder in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend lage onderadvisering: slechts 5% tegen 11,8% landelijk. Van de leerlingen presteert 25% boven het advies - een bevestiging van de zorgvuldige advisering. Dit sluit aan bij de beschreven 'integrale assessments' waarbij cognitieve en sociale ontwikkeling gelijk worden meegewogen.
Sociale ontwikkeling
De Vlinder is een school waar een ontspannen sfeer heerst en waarbij de kinderen, ouders en leerkrachten zich prettig en veilig voelen. Wij monitoren dit door één keer per 2 jaar een enquête sociale veiligheid bij leerlingen, ouders en leerkrachten af te nemen. We zien het als onze taak om de leerlingen te begeleiden op weg naar een zinvolle plaats in onze multiculturele maatschappij. Wij zijn trots op de diversiteit in onze klassen. Het geeft onze leerlingen een brede en onbevooroordeelde kijk op de samenleving. Naast kwalitatief goed onderwijs, streven wij er ook naar om goede burgers voor de toekomst af te leveren. LEES MINDER
veiligheid
gelijkwaardigheid
vertrouwen
Wat is de werkwijze van Kindcentrum de Vlinder voor sociale ontwikkeling?
Kindcentrum de Vlinder gebruikt de Kanjertraining om kinderen sociale competenties te leren. Alle leerkrachten zijn gecertificeerd en spreken dezelfde taal, wat zorgt voor een veilig klimaat. Er is wekelijks een les uit de Kanjertraining, maar vooral dagelijkse situaties worden gebruikt. Leerkrachten hebben de cursus didactisch coachen gevolgd en besteden aandacht aan kwaliteiten en positieve feedback.
Welke registratievorm(en) gebruikt Kindcentrum de Vlinder om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Kindcentrum de Vlinder gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindcentrum de Vlinder?
Kindcentrum de Vlinder gebruikt de Kanjertraining voor sociaal-emotioneel leren.