Basisschool Het Palet in Hapert - Resultaten

Resultaten
Schoolweging
De schoolweging van Het Palet Hapert is 29,55 , met een spreiding van 6,34 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Het percentage leerlingen dat het fundamenteel niveau haalt, ligt al jaren stabiel boven de signaleringswaarde van 85%. In 2023-2024 behaalde 96,0% van de leerlingen dit niveau, iets hoger dan het landelijk gemiddelde van 95,9%.
Fundamenteel niveau
Score: 95.9915%
Streefniveau
95,99% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau (vergeleken met 95,88% landelijk). Voor het streefniveau scoort de school met 65,61% ruim boven de inspectienorm (47,1%) en het vergelijkingspercentage (57,79%), wat duidt op effectieve basisvaardighedenondersteuning.
Streefniveau
Score: 65.6118%
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school adviseert relatief vaak havo/vwo-combinaties (20%) en vmbo-(g)t/havo (10,91%), wat boven regionale gemiddelden ligt. Opvallend is het beperkte percentage praktijkonderwijsadviezen (3,64% vmbo-b), terwijl vergelijkbare scholen vaker 'vmbo-b/k'-adviezen geven (4,04%). Deze focus op theoretische doorstroom sluit aan bij de hoge streefniveauscores.
Schooladviezen
Verdeling van schooladviezen voor deze school en vergelijkbare scholen
Eindtoets Resultaten
Eindtoets Resultaten
Historische eindtoetsresultaten van deze school
Toetsscores 2023-2024
Verticale analyse toont een verbetering van 2,1% in taalvaardigheid tussen groep 7 en 8, mede dankzij het taalinhaalprogramma uit het schoolontwikkelplan. Voor rekenen blijft de groei beperkt tot 1,3%, wat prioriteit krijgt in het komend beleidsjaar.
Toets | Het Palet Hapert | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Om de leerlingen te volgen in hun ontwikkeling gebruiken we vanaf schooljaar 2021-2022 de LVS toetsen van IEP. In de leerjaren 3 t/m 8 toetsen we één à twee maal per schooljaar de onderdelen rekenen, taalverzorging (w.o. spelling), technisch lezen en begrijpend lezen. Doel is om de kinderen in hun eigen ontwikkelingslijn te kunnen volgen en te zorgen voor een betere afstemming van het leerstofaanbod. We bespreken de toetsuitslagen op unit-, leerjaar- en schoolniveau in overleg met de interne begeleiders. Waar nodig passen we ons onderwijs aan en stellen we doelen bij. We beperken ons niet tot de instrumentele vakken. Behalve de hoofdtoetsen van IEP (didactische ontwikkeling) nemen we ook de hart en handentoetsen af (sociaal-emotioneel, creatief vermogen, leeraanpak) In leerjaar 8 nemen we vanaf schooljaar 2021-2022 ook de eindtoets van IEP af. De uitslag van de eindtoets geeft een indicatie voor het schoolsucces in het voortgezet onderwijs. We bekijken als school ook of de resultaten van de eindtoets overeenstemmen met de verwachtingen die we ervan hadden om zo ons onderwijs steeds te evalueren en zo nodig bij te stellen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Vergelijking van schooladviezen met vergelijkbare scholen
44,4% van de leerlingen presteert boven hun advies – bijna dubbel zo hoog als het landelijk gemiddelde (25,3%). Het percentage onderadvies (16,7%) ligt weliswaar hoger dan gemiddeld (11,8%), maar dit wordt gecompenseerd door de intensieve monitoring zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan.
Sociale ontwikkeling
Wij hechten veel waarde aan de sfeer op school. We volgen de kinderen niet alleen in hun cognitieve ontwikkeling, maar daarnaast ook op sociaal-emotioneel gebied. Het welbevinden van de leerling is voor ons de basis om ontwikkeling op gang te brengen.
Een fijne sfeer
Van en met elkaar leren
Eigenaarschap bij leerlingen
Wat is de werkwijze van Basisschool Het Palet voor sociale ontwikkeling?
Basisscool Het Palet brengt het welbevinden van leerlingen in kaart door middel van het leerlingvolgsysteem IEP, dat inzicht geeft in het profiel van leerlingen op verschillende gebieden, inclusief sociale en emotionele vaardigheden. Deze gegevens worden gebruikt om met de leerling (en ouders) in gesprek te gaan.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Het Palet om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool Het Palet gebruikt IEP om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Het Palet?
De school maakt gebruik van een eigen programma voor sociaal-emotioneel leren.