RK Basisschool Schuttevaer
Keeten 2
4417 CD Hansweert

Schoolweging

Schoolweging
32.96
Spreiding
5.63

De schoolweging van Schuttevaer is 32,96 , met een spreiding van 5,63 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 90,5% behaalt de school ruimschoots het fundamentele niveau (signaleringswaarde 85%). Dit ligt in lijn met het landelijk gemiddelde (93,9%) en onderstreept de basiskwaliteit. De school slaagt er hiermee in om vrijwel alle leerlingen minimaal het vereiste taal- en rekenniveau te laten beheersen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school behaalt met 46,7% een ruim boven de signaleringswaarde (38,7%) liggend streefniveau. Dit illustreert dat bijna de helft van de leerlingen hogere cognitieve doelen bereikt, ondanks de complexe populatie. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren 50,2%, wat aantoont dat Schuttevaer zich profileert als een ambitieuze onderwijsomgeving.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweedeling: 33,3% vmbo-(g)t en 33,3% havo, met beperkte doorstroom naar vwo (11,1%). Opvallend is het relatief hoge percentage onderadvisering (33,3% onder advies vs. 11,8% landelijk). Dit kan samenhangen met de hoge schoolweging. De focus op middelbare adviezen reflecteert mogelijk de diversiteit in de leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsSchuttevaerGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

In de groepen 1 en 2 brengen we de ontwikkeling van kinderen in kaart aan de hand van de observatie en registratie van KIJK! Aan de hand van deze observaties richten we ons beredeneerde aanbod in. In de groepen 3 t/m 8 nemen we de IEP toetsen en methodetoetsen af en observeren we om leerlingen te volgen in hun ontwikkeling. De groei van de leerlingen wordt geanalyseerd en aan de hand van deze analyse wordt het onderwijs ingericht. Tijdens leerlingbesprekingen wordt de voortgang, maar ook het welbevinden van leerlingen besproken met de groepsleerkracht en de intern begeleider. Hier worden de onderwijsbehoeften op gebied van rekenen, taal, lezen en de sociaal-emotionele ontwikkeling in meegenomen. Waar nodig wordt er gekeken naar extra ondersteuning in of buiten de groep. Bovenstaande gegevens gebruiken wij als team ook om beleidslijnen uit te zetten voor veranderingsprocessen ten behoeve van kwaliteitsverbetering van ons onderwijs.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Ruim een derde (33,3%) van de leerlingen presteert onder het originele advies, significant boven het landelijk gemiddelde (11,8%). Desondanks blijft 55,6% op adviesniveau. De beperkte doorstroom naar hogere niveaus (11,1% boven advies) suggereert dat de school mogelijk voorzichtige adviezen hanteert, passend bij de complexe populatie.

Sociale ontwikkeling

Als school vinden wij het zeer belangrijk om de kinderen mede op te voeden in bredere zin. We gaan hierbij uit van 3 belangrijke grondbeginselen: Gelijkwaardigheid: Ondanks persoonlijke verschillen heeft ieder individu recht op respect, aandacht en zorg. Mensen, groot en klein, moeten zorg voor elkaar dragen. Voorbeeld van de praktische uitvoering hiervan is terug te zien tijdens verschillende activiteiten, zoals de viering van de laatste schooldag, carnaval of paasontbijt, waarbij oudere leerlingen ook de verantwoordelijkheid voor de jongere leerlingen nemen. Veiligheid: Iedereen moet zich op school veilig voelen. Daarom hebben we aandacht en een open oor en oog voor grote- en kleine problemen. Verdraagzaamheid: Verschillen zijn er en daar moet iedereen mee leren omgaan. Dat is niet altijd gemakkelijk. Soms zijn er spanningen in de relaties tussen mensen. Ook kinderen kunnen problemen met de ander hebben. Het is belangrijk dat zij leren om op de juiste manier met deze ruzietjes of problemen om te gaan. Het oog-om-oog-tand-om-tand-principe leidt immers niet tot een wezenlijke oplossing. Het samen praten en samen oplossen biedt een beter perspectief. LEES MINDER

Gelijkwaardigheid

Veiligheid

Verdraagzaamheid

Wat is de werkwijze van RK Basisschool Schuttevaer voor sociale ontwikkeling?

RK Basisschool Schuttevaer laat kinderen zelf ervaren hoe ze het beste met sociale situaties kunnen omgaan, onder andere door lessen vanuit KiVa. Dagelijkse gebeurtenissen worden besproken om de geleerde theorie in de praktijk te toetsen. De school leert leerlingen samenleven en samenwerken, en bereidt hen voor op de maatschappij. Leerlingen leren efficiënt en zelfstandig kennis te verwerven en toe te passen, tijdens vakken, ontwikkelingsgebieden, pauzes en buitenschoolse activiteiten. Elk groepslid is medeverantwoordelijk voor de sfeer en cultuur. Door democratisch overleg kunnen leerlingen meebouwen aan de gemeenschap van de school. Omgangsregels en groepsafspraken zijn in lijn met de schoolafspraken. Leerkrachten tonen persoonlijke betrokkenheid en interesse. RK Basisschool Schuttevaer leert kinderen omgaan met ruzie, vriendschap en onbegrip.

Welke registratievorm(en) gebruikt RK Basisschool Schuttevaer om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

RK Basisschool Schuttevaer gebruikt Kijk! en KiVa-monitor om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt RK Basisschool Schuttevaer?

RK Basisschool Schuttevaer gebruikt KiVa voor sociaal-emotioneel leren.