Basisschool De Eendracht
Eendracht 3
4417 CA Hansweert

Schoolweging

Schoolweging
35.81
Spreiding
5.62

De schoolweging van De Eendracht Hansweert is 35,81 , met een spreiding van 5,62 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

93,3% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit is consistent met vergelijkbare scholen (93,3% vs. 93,0% gemiddeld), wat de basiskwaliteit onderstreept.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

48,9% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat ruim boven de inspectienorm van 34,3% ligt (+14,6%). Deze score is vergelijkbaar met andere scholen (48,9% vs. 47,6% gemiddeld). De focus op maatwerk blijkt effectief, ondanks de complexe populatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De uitstroom richting theoretische leerwegen is dominant: in 2021-2022 ontving 50% van de leerlingen een havo/vwo-advies (5 leerlingen). Praktijkonderwijs blijft beperkt (2 leerlingen in 2023-2024). Deze verdeling sluit aan bij landelijke trends, maar de spreiding in adviezen is opmerkelijk gezien de relatief beperkte populatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Eendracht HansweertGemeente AmsterdamNederland
LIB176174.88175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

50% van de leerlingen presteert boven hun advies (vs. 25,3% landelijk), terwijl niemand onder advies presteert (vs. 11,8% gemiddeld). Deze excellente doorstroom weerspiegelt de individuele aandacht en nauwgezette advisering, zoals beschreven in het schoolbeleid.