
Schoolweging
De schoolweging van De Wilgenhoek Hank is 33,84 , met een spreiding van 6,74 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
97.7% van de leerlingen beheerst het fundamentele niveau, ruim boven de signaleringswaarde van 85% en het landelijk gemiddelde (93.89%). Dit onderstreept dat de school basisvaardigheden effectief garandeert, ook in een complexe omgeving.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Met 48.28% van de leerlingen dat het streefniveau behaalt, overtreft De Wilgenhoek ruimschoots de inspectienorm van 38.7%. Hoewel dit lager is dan het landelijk gemiddelde (50.17%), is het een sterk resultaat gezien de hogere schoolweging. De focus op maatwerk komt hierin naar voren.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesbeeld toont een brede spreiding: 25% havo/vwo en 8.33% vwo (vs. 10.93% en 18.61% landelijk). Opvallend is de gelijke verdeling tussen vmbo-(g)t (16.67%), vmbo-(g)t/havo (16.67%) en havo (16.67%). De school geeft hiermee een realistisch beeld van divers talent, waar 66.67% van de adviezen gericht is op theoretische of gemengde leerwegen.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Wilgenhoek Hank | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 172.14 | 173.9 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Om de cognitieve ontwikkeling van de leerlingen te volgen gebruiken we twee belangrijke data. De data die we genereren vanuit de toetsen van ons leerlingvolgsysteem (LVS) Cito. En de data die we genereren vanuit de methodes op de verschillende vakgebieden. Het mag duidelijk zijn dat wij niet toetsen om het toetsen. Wij toetsen om de ontwikkeling in kaart te brengen en tijdig te kunnen interveniëren. Dit maakt dat wij iedere toets vanuit het LVS analyseren voor iedere leerling. Vanuit deze analyse krijgen we zicht welke hiaten er op groeps- of leerlingniveau zitten. Deze informatie nemen de leerkrachten mee naar hun lesvoorbereiding. Tijdens het voorbereiden van de lessen kijken de leerkrachten naar het doel van de les. Dit doel koppelen ze aan de eerder gemaakte analyses en aan de real life data die ze genereren vanuit de methode. Hierdoor heeft de leerkracht een duidelijk beeld van het startniveau van de leerlingen bij dat ene doel. Aan de hand van deze niveaus zal de leerkracht keuzes maken voor de inrichting van zijn/ haar les. Naast bovenstaande maken we twee keer per jaar een schoolscan aan de hand van de resultaten van LVS toetsen en sociale opbrengsten vanuit KanVas. Bij deze scan kijken we met het hele team naar kracht- en zorgsignalen binnen de school. Vervolgens diepen we deze uit en onderzoeken we de mogelijke interventies. Dit zijn veelal interventies op groepsniveau. Op het moment dat een interventie bewezen effectief is, wordt deze opgenomen in onze kwaliteitskaart. Hierop staat beschreven op welke manier wij invulling geven aan een bepaald vakgebied.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Met 50% boven advies (vs. 25.27% landelijk) toont de school een sterk doorstroomprofiel. Slechts 12.5% zit onder advies, wat lager is dan de landelijke 11.81%. Dit past bij de transparante adviesprocedure en doorlopende monitoring zoals beschreven in het schoolplan.