
Schoolweging
De schoolweging van De Vossestaart is 29,48 , met een spreiding van 5,83 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 95.24% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, overtreft de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Dit bevestigt dat de basisvaardigheden stevig verankerd zijn in het onderwijsconcept.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school behaalt met 58.73% een hoger percentage streefniveaus dan de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 47.1%. Dit duidt op effectieve differentiatie waarbij ruim de helft van de leerlingen het gevraagde verdiepingsniveau bereikt.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke nadruk op havo (27.27%) en vwo (9.09%), samen goed voor 36.36% theoretische adviezen. Dit is hoger dan het regionaal gemiddelde voor havo (±16.07%), maar lager voor vwo (±18.61%). Opvallend is het hoge percentage 'onbekend' (36.36%), wat mogelijk wijst op uitstroom naar niet-reguliere trajecten of late aanmeldingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Vossestaart | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Geen enkele leerling presteert onder advies (0% vs. 11.81% landelijk), terwijl 33.33% boven het advies scoort. Deze cijfers onderstrepen het conservatieve adviesbeleid en de effectieve doorstroombegeleiding zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan.
Sociale ontwikkeling
Wij vinden het van belang dat de kinderen leren samenwerken (coöperatieve werkvormen) Dit impliceert dat kinderen de basisvaardigheden van; "opkomen voor jezelf" en "hulp kunnen vragen" moeten ontwikkelen om samen werken goed vorm te kunnen geven.
welbevinden
samen
respect
Wat is de werkwijze van Kindcentrum De Vossestaart voor sociale ontwikkeling?
Kindcentrum De Vossestaart is een 'Kanjer school'. Alle leerkrachten hebben de Kanjertraining afgerond (licentie A, B en C). Er worden lessen gegeven met behulp van deze methode. Twee keer per jaar (in november en maart/april) worden de vragenlijsten en sociale veiligheidslijsten afgenomen (Kanvas).
Welke registratievorm(en) gebruikt Kindcentrum De Vossestaart om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Kindcentrum De Vossestaart gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindcentrum De Vossestaart?
Kindcentrum De Vossestaart gebruikt de Kanjertraining en Conscious Discipline als methoden voor sociaal-emotioneel leren.