
Schoolweging
De schoolweging van Meester Vos is 26,73 , met een spreiding van 6,13 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
98,27% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, wat niet alleen ver boven de landelijke norm van 85% uitstijgt, maar ook hoger is dan het vergelijkingsgemiddelde (96,37%).
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
61,47% van de leerlingen behaalt het streefniveau (vergeleken met 60,51% bij andere scholen), ruim boven de door de inspectie bepaalde signaleringswaarde van 48,6%. Dit onderstreept de hoge onderwijskwaliteit.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen zijn sterk gericht op theoretische leerwegen: 21,05% vwo-advies (vs. 18,61% regio) en 21,05% vmbo-(g)t/havo-combinaties. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkonderwijs (0% vs. 1,01% regio), wat past bij het cognitieve profiel van de school.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Meester Vos | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
26,92% van de leerlingen presteert onder advies, wat ruim boven het landelijk gemiddelde (11,81%) ligt. Dit zou kunnen samenhangen met de hoge ambities van de school bij het adviseren. Tegelijk scoort 15,38% boven advies, wat duidt op zorgvuldige doorstroombegeleiding.
Sociale ontwikkeling
Wij zien het als onze taak om leerlingen in hun schoolontwikkeling een bredere kijk op de wereld en de maatschappij om hen heen te geven. Juist omdat op school kinderen vanuit verschillende achtergronden samenleven en samenwerken, kunnen kinderen zich op school tot burgers en later tot wereldburgers ontwikkelen. Sociale vaardigheden zijn naast lezen, rekenen en taal een heel belangrijk onderdeel op onze school. We werken hiervoor met een psychofysieke sociale competentietraining, genaamd Rots en Water. ROTS EN WATER Al spelenderwijs en via fysieke oefeningen worden sociale-communicatie-en confrontatievaardigheden aangeleerd bij onze kinderen. Alle groepsleerkrachten zijn gecertificeerd en bevoegd om de Rots en Water-lessen te geven. We leggen zo een basis die bijdraagt aan het voorkomen en/of verminderen van sociale problemen zoals pesten, conflicten, uitsluiting, meeloopgedrag en seksueel grensoverschrijdend gedrag. Kiezen voor bewegen en leren Onze school heeft bewust gekozen voor het bewegingsprogramma Rots en Water. Wij hebben ondervonden dat kinderen zich beter kunnen concentreren en meer plezier krijgen in de leerstof als ze tussendoor de mogelijkheid krijgen om te bewegen. Wij geven extra beweeglessen om dat te stimuleren en gebruiken energizers (korte spelletjes en oefeningen) tussen de lessen in. Zelfbewust en zelfverzekerd de wereld in Kinderen ontdekken de kracht en energie van het eigen lichaam en leren deze op een juiste manier in zetten. Wij willen de kinderen stimuleren om een zelfbewust mens te worden die gelooft in zijn eigen kracht en zijn eigen mogelijkheden. En dat zij leren competent te zijn om met andere kinderen (mensen) samen te spelen, samen te werken, samen te communiceren en samen te leven in een multiculturele samenleving. Visie Het programma van Rots en Water past goed bij de werkwijze van onze school. U ziet dat terug in onze visie: Wij vinden het belangrijk dat kinderen zich veilig en prettig voelen op onze school en dat ze zichzelf mogen en kunnen zijn. Ook vinden wij het belangrijk dat de kinderen leren respectvol om te gaan met elkaar en met de medemens. Dit programma wordt aangevuld met gastlessen, excursies en lessen levensbeschouwelijks onderwijs. LEES MINDER
Samen verantwoordelijk
Veiligheid en positiviteit
Iedereen mag zichzelf zijn
Wat is de aanpak van Meester Vos op het gebied van sociale ontwikkeling?
Meester Vos reserveert lesmomenten en gebruikt lesmateriaal uit de methode ‘Kinderen en hun sociale talenten’ voor de sociale ontwikkeling van leerlingen. In de onderbouw leren kinderen waarden te herkennen en oplossingen te bedenken. In de bovenbouw vormen kinderen in groepjes hun mening over sociale dilemma's. Elk project richt zich op een waarde zoals weldoen, rechtvaardigheid, of betrouwbaarheid. Gastlessen worden gegeven om de kinderen een breder beeld van de wereld te geven.
Welke registratievormen gebruikt Meester Vos om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Meester Vos gebruikt 'Zien' als registratievorm om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Meester Vos?
Meester Vos gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: ‘Kinderen en… hun sociale talenten’ en ‘Rots en Water’.