Basisschool De Morgenster
Grote Haven 2 B
2851 BM Haastrecht

Schoolweging

Schoolweging
30.11
Spreiding
7.14

De schoolweging van De Morgenster Haastrecht is 30,11 , met een spreiding van 7,14 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 93% behaalde fundamentele niveaus overstijgt de school ruimschoots de inspectienorm van 85%. Dit is zelfs 2,9%-punt hoger dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (95,9%). De sterke basiskwalificatie weerspiegelt de nadruk op taal- en rekenvaardigheden zoals beschreven in het schoolplan.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school overtreft haar streefniveau aanzienlijk: 52,6% van de leerlingen behaalt dit niveau tegen een inspectienorm van 47,1%. Dit geeft aan dat de school ondanks de complexe populatie (schoolweging 30,11) meer leerlingen naar hogere referentieniveaus tilt dan verwacht. De score blijft echter 5,2%-punt onder het gemiddelde van vergelijkbare scholen (57,8%).

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen vertonen een tweedeling: 32% van de leerlingen krijgt een VMBO-advies (waarvan 8% VMBO-basis) tegen 24% VWO-advies. Opvallend is het hoge aandeel gecombineerde schooladviezen (52%), wat past bij de brede differentiatie in een combinatiegroepen-systeem. Het percentage praktijkonderwijsadvies (0%) ligt lager dan bij vergelijkbare scholen (1,01%), mogelijk dankzij de intensieve ondersteuning volgens het zorgplan.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsDe Morgenster HaastrechtGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De Morgenster zet de volgende middelen in om resultaten tussentijds te meten: coachingsgesprekken met de leerlingen, waarbij de leerling uitgedaagd wordt te reflecteren op het leerdoel en het leerproces en de leerkracht daar feedback op geeft heldere gesprekkencyclus van de leerkracht met de IB-er en de IB-ers met directie ondersteunende formats voor de gesprekkencyclus om observaties en resultaten te analyseren Toetsen: methodetoetsen, CITO-toetsen (begrijpend lezen, rekenen, spelling en de DMT) en de AVI-toets Groepsanalyse met het team na de eerste toetsweek - n.a.v. de M-toetsen wordt besproken wat welk leerkrachthandelen geleid heeft tot successen en welk leerkrachthandelen nodig is voor de uitdagingen. oudergesprekken om ouders te informeren van de voortgang van hun kind(eren) groepsplannen en individuele plannen (deze laatste worden ingezien en ondertekend door leerling en ouder(s)/verzorger(s)) worden vervolgens gemaakt en ingezet om de leerling zijn persoonlijke ontwikkeling te laten volgen. Hierbij werken we met het samenvoegen van leerlingen op de volgende niveaus - de basisgroep, de groep met behoefte aan extra uitdaging, de groep met behoefte aan extra ondersteuning en het individu. Deze verdeling is per vak verschillend. De leerkrachten zullen ten alle tijden z.s.m. contact opnemen met de ouder(s)/verzorger(s) wanneer de leerling in zijn ontwikkeling sterk afwijkt van eerder behaalde resultaten en/of de leerlijn de methode van zijn leerjaar.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

De school onderscheidt zich met 40,9% bovenadviesprestaties (vs. 25,3% landelijk), maar kent ook een hoog percentage onderadvies (18,2% vs. 11,8%). Dit duale beeld past bij de grote spreiding in schoolweging (7,14) en benadrukt het belang van maatwerktrajecten. De hoge bovenadvies-score onderstreept de effectiviteit van de doorstroombegeleiding zoals beschreven in het ondersteuningsprofiel.

Sociale ontwikkeling

Sociale Veiligheid De Vier Windstreken hecht veel waarde aan een sterk pedagogisch leer- en leefklimaat, waarin zowel leerlingen als personeel een gevoel van veiligheid en geborgenheid ervaren. Dit draagt immers bij aan een positieve ontwikkeling, functioneren en prestaties van alle betrokkenen. Bij leefklimaat wordt de fysieke schoolomgeving beoogd. Hier wordt verantwoord toezicht georganiseerd, zonder de toenemende zelfstandigheid van de leerlingen in de weg te zitten. Het beleidsplan ‘sociale veiligheid’ is onderdeel van het meer algemene integrale sociaal veiligheidsplan van De Vier Windstreken. In het beleidsplan veiligheid staan duidelijke richtlijnen waarlangs alle scholen gericht beleid voeren op het terrein van fysieke en sociale veiligheid. Het doel van sociale veiligheid is om een zo veilig mogelijke leer- en werkomgeving te creëren voor leerlingen, professionals en ouders. Een leef- en leerklimaat waarin ons personeel en onze leerlingen zich veilig voelen en zich positief verbonden voelen met de school. We proberen hierdoor alle vormen van agressie, geweld, seksuele intimidatie, discriminatie en pesten in of binnen de directe omgeving van de school te voorkomen en daar waar zich incidenten voordoen adequate maatregelen te treffen om verdere escalatie te voorkomen. De onderwijsinspectie ziet toe op dit te voeren beleid, omdat sociale veiligheid, naast onze wens, ook een wettelijke zorgplicht is. LEES MINDER

Respect

Geborgenheid

Acceptatie

Wat is de werkwijze van Basisschool De Morgenster voor sociale ontwikkeling?

Basisschool De Morgenster bevordert sociale ontwikkeling door kinderen te leren omgaan met zichzelf en anderen, een positieve kijk op seksualiteit te ontwikkelen en waarden en normen te vormen. De school gebruikt de methode 'Goed gedaan' en het leerlingvolgsysteem 'Hart en Ziel', die zich richten op educatie, houding/meningsvorming en de sociale omgeving van de school. Sociale veiligheid is verweven in het dagelijks handelen van de leerkracht. De school hanteert gedrags- en schoolregels die gewenst gedrag stimuleren.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Morgenster om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool De Morgenster gebruikt 'Mijn kleutergroep' voor groep 1/2 en 'Hart en Ziel' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Morgenster?

Basisschool De Morgenster maakt gebruik van 'Goed gedaan', Kanjertraining en KiVa voor sociaal-emotioneel leren.