
Schoolweging
De schoolweging van Veronica Jenaplanschool is 23,83 , met een spreiding van 5,26 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Het fundamenteel niveau wordt door 98,04% van de leerlingen gehaald, iets boven het vergelijkingsgemiddelde van 97,66%. Dit ligt ver boven de landelijke signaleringswaarde van 85% en onderstreept de sterke basiskwaliteit van het onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau voor taal en rekenen wordt door 67,45% van de leerlingen behaald, iets onder het vergelijkingscijfer van 67,66%. Desalniettemin overtreft dit ruim de schoolspecifieke signaleringswaarde van 58,9%, wat aangeeft dat de school effectief aansluit bij de capaciteiten van haar leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke nadruk op theoretische leerwegen: 25% van de leerlingen krijgt een vwo-advies en 25% een havo/vwo-advies. Dit is aanzienlijk hoger dan de regionale gemiddelden (18,61% vwo en 10,93% havo/vwo). Praktijkgericht advies (vmbo-(g)t) komt met 12,5% minder voor dan bij vergelijkbare scholen (16,45%).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Veronica Jenaplanschool | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is dat 84% van de leerlingen op advies presteert, tegenover een landelijk gemiddelde van 62,93%. Een klein deel (16%) presteert boven advies, terwijl geen enkel kind onder advies uitkomt (0% vs. 11,81% landelijk). Dit bevestigt de nauwkeurigheid van de advisering en de goede aansluiting op het voortgezet onderwijs.