Openbare basisschool de Zonnewijzer
Planetenlaan 9
2024 EN Haarlem

Schoolweging

Schoolweging
24.34
Spreiding
6.3

De schoolweging van De Zonnewijzer Haarlem is 24,34 , met een spreiding van 6,30 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

94.4% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit benadrukt een stevige basiskwaliteit voor taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

55.3% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat lager is dan de signaleringswaarde van 58.9. Dit wijst op uitdagingen in het bereiken van geavanceerde leerdoelen, mogelijk gerelateerd aan verschillen in uitgangsposities (spreiding 6.3 in schoolweging).

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school geeft nadrukkelijk hogere adviezen: 33.96% havo en 20.75% vwo (vs. 16.07% en 18.61% bij vergelijkbare scholen). Praktijkgerichte adviezen zijn beperkt (1.89% vmbo-b t.o.v. 5.52% regionaal). De brede adviesrange sluit aan op de relatief lage schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Zonnewijzer HaarlemGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Leerlingvolgsysteem Op de Zonnewijzer vinden we het belangrijk om de ontwikkeling van de leerlingen goed te monitoren. Hierin is het belangrijk dat alle leerlingen een groei doormaken en ieder jaar verder komen in hun ontwikkeling.Met behulp van de methodetoetsen wordt er gekeken of leerlingen de doelen van de aangeboden lesstof beheersen. Daarnaast wordt er tweemaal per jaar met KIJK! (leerlingvolgsysteem voor de groepen 1/2) en IEP (leerlingvolgsysteem voor de groepen 3 t/m 8) gekeken naar de bredere ontwikkeling van de leerlingen. Op de Zonnewijzer kijken wij naar meer dan alleen de cognitieve vakken (taal, spelling, rekenen en begrijpend lezen). De sociaal-emotionele ontwikkeling, het zelfbeeld, creatief vermogen en de leeraanpak zijn minstens net zo belangrijk.Op de Zonnewijzer vinden we het belangrijk om de focus te leggen op de persoonlijke ontwikkeling van een leerling. Ieder kind is uniek, met eigen capaciteiten en talenten. Eigenaarschap We zijn op de Zonnewijzer hard bezig met het vergroten van eigenaarschap bij de leerlingen. Door hen inzicht te geven in hun eigen leren en samen doelen te stellen om aan te werken in een vastgestelde periode, willen we de leerlingen eigenaar van hun eigen leerproces maken. De ouder-kind gesprekken die we voeren, versterken dit proces. De leerkracht begeleidt een gesprek waarin de leerling leert vertellen wat al heel goed gaat en waar nog in gegroeid kan worden. Zo worden de leerling bij zijn/ haar eigen leerproces betrokken en praten we met de leerling in plaats van over de leerling.Wanneer een ouder of leerkracht zich zorgen maakt over de ontwikkeling van een leerling, kan het wenselijk zijn een extra afspraak te maken zonder de leerling erbij, zodat er vrijuit gesproken kan worden.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 2.82% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11.81%). Het hoge percentage leerlingen dat op of boven advies functioneert (97.18%) reflecteert zorgvuldige advisering, mogelijk mede dankzij de PO-VO commissie die alle groepsovergangen monitort.

Sociale ontwikkeling

Op de Zonnewijzer hebben we een brede kijk op de sociaal-emotionele ontwikkeling. Hierbij kijken we niet alleen naar de sociale interacties, maar ook naar het zelfbeeld, creatief vermogen en de leeraanpak. Deze vaardigheden behoren tot de executieve functies. Leerlingen leren inzicht te krijgen in wie zij zijn en wat zij doen. Voor de sociaal-emotionele ontwikkeling wordt gebruik gemaakt van de methode Kanjertraining. Daarnaast worden er lessen Humanistische Vorming (HVO) aangeboden in de groepen 7 en 8 om het zelfbeeld leerlingen en het perspectief ten aanzien van de wereld om hen heen te vergroten. De executieve functies worden getraind door middel van de Autometafoor, welke een doorgaande lijn biedt door de gehele school. LEES MINDER

Veiligheid

Samen

Plezier

Wat is de werkwijze van Openbare basisschool de Zonnewijzer voor sociale ontwikkeling?

Sociale veiligheid is belangrijk voor een optimale ontwikkeling. Het team van Openbare basisschool de Zonnewijzer gebruikt IEP om de sociale opbrengsten te meten. Er vindt drie keer per jaar een overleg plaats tussen de groepsleerkracht en de intern begeleider om de vorderingen van de leerlingen te bespreken. De keuze voor IEP is gemaakt om een breed beeld van de leerling te krijgen, waarbij de leerling zelf eigenaarschap heeft over de persoonlijke opbrengst.

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare basisschool de Zonnewijzer om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare basisschool de Zonnewijzer gebruikt Kijk! en IEP (hart en handen) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare basisschool de Zonnewijzer?

Openbare basisschool de Zonnewijzer gebruikt de Kanjertraining voor sociaal-emotioneel leren.