OBS de Globe
Semmelweisstraat 5
2035 CT Haarlem

Schoolweging

Schoolweging
36.97
Spreiding
5.1

De schoolweging van De Globe Haarlem is 36,97 , met een spreiding van 5,10 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen laten een nadruk op vmbo-niveaus zien: 25% vmbo-k en 25% vmbo-b/k, tegenover slechts 12,5% havo. Dit contrasteert met regio-cijfers waar vergelijkbare scholen 16,5% naar vmbo-(g)t en 18,6% naar vwo adviseren. Het ontbreken van vwo-adviezen bij OBS de Globe reflecteert mogelijk de complexere leerlingenpopulatie (schoolweging 36,97).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Globe HaarlemGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De schoolresultaten worden gedurende het schooljaar door middel van methodegebonden toetsen gemeten. Tijdens de toetsperiode in januari/mei worden de tussentijdse schoolresultaten gemeten door middel van het IEP-volgsysteem. Daarnaast zijn wij er als school van overtuigd, zoals u ook in ons schoolplan kunt lezen, dat 'het oog van de leerkracht' een belangrijk meetinstrument is. De groepsplannen worden in februari en juni geëvalueerd en bijgesteld, op basis van bovengenoemde (methodetoetsen, IEP en 'oog van de leerkracht'). Tijdens de oudergesprekken worden de resultaten met de ouders besproken en krijgt u zich op de individuele ontwikkeling van uw kind.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

73,3% van de leerlingen presteert op adviesniveau, wat ruim boven het landelijk gemiddelde (62,9%) ligt. Opvallend is de gelijke verdeling tussen boven- en onderadvisering (beide 13,3%), mogelijk gerelateerd aan de hoge spreiding in schoolweging (5,10). Dit past bij het beleid van ontwikkelingsgericht onderwijs en individuele leerlijnen.

Sociale ontwikkeling

Plezier Met plezier naar school gaan is voor iedereen die betrokken is bij onze school belangrijk! Dat geldt voor onze leerlingen, ouders en teamleden. Als je met plezier naar school kan gaan, zal het spelen, omgaan met elkaar en leren prettiger gaan! Veiligheid In een omgeving waar je je gezien en gehoord voelt, waar het rustig en sfeervol is met aandacht voor elkaar voel je je veilig. Met elkaar letten we er ook op dat de situatie om ons heen, in de klas, in het gebouw en op het plein veilig is. We spelen en leren samen en hebben het fijn, daarom kan het op de Globe zo veilig zijn! Verantwoordelijkheid Verantwoordelijk zijn voor je eigen gedrag, je taalgebruik, zorgen voor je eigen spullen, die van een ander en van de school maakt dat iedereen zelf let op wat hij of zij zelf moet doen om het leuk en gezellig te houden. Vanuit jouw verantwoordelijkheid bezorg je niet alleen jezelf, maar ook anderen een fijne tijd! Respect Behandel en benader een ander zoals je graag zou willen dat zij dat bij jou ook doen. Wanneer je de andere kinderen, de ouders, onze gasten en de juffen en meesters met respect tegemoet treedt, zal jij ook respect ontvangen. Gebruik jij respect in het omgaan met elkaar, dan staan anderen ook graag voor jou klaar! LEES MINDER

Plezier

Veiligheid

Verantwoordelijkheid / Respect

Hoe werkt OBS de Globe aan de sociale ontwikkeling van leerlingen?

OBS de Globe volgt het welbevinden van de leerlingen door goed te observeren, naar ze te luisteren en door het afnemen van de SCOL, een vragenlijst. De leerkrachten, ondersteuners en intern begeleiders werken hierin samen. Dit wordt ook met de ouders besproken als daar aanleiding toe is. Door samen te werken, kunnen problemen veelal voorkomen worden en kan in samenwerking met ouders, CJG en de kindercoach gezocht worden naar de beste oplossing.

Welke registratievormen gebruikt OBS de Globe om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

OBS de Globe gebruikt Viseon, de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) en BOSOS om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt OBS de Globe?

OBS de Globe gebruikt de eigen Globe Gedragsaanpak voor sociaal-emotioneel leren.