IKC De Argonauten in Haarlem

Het team van IKC De Argonauten in Haarlem

Current section: team
Nicolaas van der Laanstraat 25
2013 Haarlem

Zie hier hoe het team van IKC De Argonauten is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van IKC De Argonauten. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past IKC De Argonauten bij jullie?

Ontdek hoe goed IKC De Argonauten bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij IKC De Argonauten zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 84.6% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.9% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (84.6%)
Man (15.4%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.9%)
Man (16.1%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij IKC De Argonauten. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (3.8%)
25-35 jaar (30.2%)
35-45 jaar (17%)
45-55 jaar (34%)
55-65 jaar (9.4%)
&ge;65 jaar (5.7%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.4%)
25-35 jaar (28.4%)
35-45 jaar (26.2%)
45-55 jaar (20.5%)
55-65 jaar (15.9%)
&ge;65 jaar (1.7%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij IKC De Argonauten werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (76.9%)
Direct ondersteunend personeel (13.5%)
Indirect ondersteunend personeel (3.8%)
Management (5.8%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor IKC De Argonauten gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten bij IKC De Argonauten: Ons Protocol

Bij IKC De Argonauten streven we naar continuïteit in het onderwijs. Wanneer een van onze toegewijde leerkrachten wegens ziekte, studie of verlof afwezig is, zetten we alles op alles om passende vervanging te regelen. Dit garandeert dat uw kind altijd in een veilige en stimulerende leeromgeving terecht kan. Vanwege het landelijke lerarentekort is het vinden van gekwalificeerde vervangers een uitdaging. Om deze reden hanteren wij een gedetailleerd vervangingsprotocol. Dit protocol, dat jaarlijks met alle ouders wordt gedeeld, beschrijft nauwkeurig de procedures die we volgen om de continuïteit van de lessen te waarborgen bij onverwachte afwezigheid. In uitzonderlijke situaties, waarbij het ondanks al onze inspanningen niet lukt om directe vervanging te vinden, kunnen we u vragen om uw kind een dag thuis te houden. Een alternatief kan zijn dat we tijdelijk thuisonderwijs aanbieden in plaats van fysiek onderwijs. We danken u voor uw begrip en medewerking in deze situaties.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

(Geen) cijfers en huiswerk

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op IKC De Argonauten: Specialisten voor Elke Uitdaging

0

Taal en Rekenen: Extra Hulp voor Academische Groei

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel er momenteel geen specifieke taal- en rekenexperts direct aan onze school verbonden zijn, zetten de leerkrachten zich dagelijks in om iedere leerling de nodige aandacht te geven. We volgen de vorderingen nauwgezet en bieden waar nodig extra oefeningen. Onze focus ligt op het creëren van een solide basis voor alle leerlingen.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilig en Ondersteunend Klimaat

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider (IB'er)

Toelichting van de school:

Op IKC De Argonauten hechten we veel waarde aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van elk kind. Ons toegewijde Intern Begeleiding (IB) team, bestaande uit drie ervaren leerkrachten, coördineert deze zorg. Eén van onze IB'ers is tevens gespecialiseerd in gedrag, wat ons in staat stelt om gerichte ondersteuning te bieden bij sociaal-emotionele vraagstukken. Dit team werkt nauw samen om een veilige en stimulerende leeromgeving te waarborgen.

1

Gedrag en Werkhouding: Strategieën voor Succesvolle Leerprestaties

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist

Toelichting van de school:

Onze interne gedragsspecialist, tevens IB'er, biedt essentiële ondersteuning aan leerkrachten wanneer leerlingen uitdagingen ervaren met hun gedrag of werkhouding. Deze specialist helpt bij het ontwikkelen van effectieve strategieën om leerlingen te helpen weer succesvol deel te nemen aan het leerproces. Indien gedrag de klassikale dynamiek zodanig beïnvloedt dat optimaal onderwijs bemoeilijkt wordt, werken we samen aan passende oplossingen, eventueel in overleg met externe partners.

2

Motorische Ontwikkeling: Stimuleren van Beweging en Coördinatie

Beschikbare specialisten:

Fysiotherapeut
Motorische Remedial Teacher (MRT) specialist

Toelichting van de school:

Voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben op het gebied van motorische vaardigheden, bieden we gespecialiseerde hulp. Via een verwijzing van de huisarts kan een fysiotherapeut behandeling op school verzorgen, wat de fysieke ontwikkeling ten goede komt. Daarnaast beschikt een van onze leerkrachten over de expertise van een MRT-specialist, die waardevol advies kan geven voor zowel schoolse als thuisactiviteiten om de motorische ontwikkeling te bevorderen.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Welzijn van Uw Kind

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op IKC De Argonauten zetten we ons in voor het algehele welzijn van elk kind. Hoewel er geen specifieke medische specialisten direct aan onze school verbonden zijn, werken we nauw samen met ouders en externe zorgverleners. We bieden een veilige omgeving waar persoonlijke verzorging en aandacht voor medische behoeften centraal staan. Dit doen we in afstemming met de specifieke situatie van elk kind.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
5
Totaal specialisten
5
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Gymlokaal
Leerplein: iedere groep heeft met een andere groep

Ontdek Onze Ondersteuning: Een Gids voor Leerlingen van IKC De Argonauten

Gedetailleerde Uitleg van Schoolondersteuning

Bij IKC De Argonauten streven we ernaar elke leerling de best mogelijke ondersteuning te bieden. Ons Schoolondersteuningsprofiel (SOP) beschrijft nauwkeurig welke zorg wij kunnen verlenen en waar onze expertise ligt. Dit document, opvraagbaar bij onze Intern Begeleider (IB) of directie, vormt de basis van onze onderwijsaanpak. In de dagelijkse lespraktijk differentiëren we in de kernvakken zoals rekenen, lezen, begrijpend lezen en spelling. Wij bieden instructie op drie niveaus aan, zodat elke leerling op zijn of haar eigen tempo kan leren. We bespreken openlijk met de kinderen of ze de stof aan het leren zijn, hulp nodig hebben, of het al zelfstandig kunnen. Het instructieniveau kan per vak of per leerdoel verschillen. De meeste leerlingen hebben voldoende aan de basisinstructie en verwerking. De uitleg in groepsverband is vaak genoeg om vooruitgang te boeken en de gestelde doelen te bereiken. Kinderen die extra ondersteuning nodig hebben, ontvangen na of voor de basisinstructie gerichte hulp van de leerkracht of een onderwijsondersteuner, zowel in de klas als op ons leerplein. Leerlingen die een leerdoel al (bijna) beheersen, krijgen uitdagende plusopdrachten aangeboden naast de reguliere verwerking. Voor de IPC-lessen hanteren we een iets andere aanpak. Hier staat het leerdoel aan het begin van de les centraal en gaan de leerlingen aan de slag om hun ontwikkeling te bevorderen. Elk IPC-thema kent een specifiek assessmentdoel dat we samen met de leerlingen volgen. Een voorbeeld hiervan is: groep 3-4, 'ik kan suggesties ter verbetering van mijn eigen werk aangeven'. De leerkracht stelt tijdens de IPC-lessen gerichte vragen om dit doel te toetsen. Soms kunnen leerlingen, om diverse redenen, vastlopen in hun leerproces, wat zich kan uiten in ander gedrag. Bij het toepassen van interventies staat niet alleen het welzijn van de betreffende leerling centraal, maar ook dat van de hele groep. De veiligheid en het welzijn van iedereen zijn voor ons van het grootste belang. In gevallen waarin wij als school niet volledig kunnen voldoen aan de specifieke onderwijsbehoeften van een leerling, werken we nauw samen met ouders en het samenwerkingsverband. Samen zoeken we naar een passende onderwijsplek buiten onze school, waar de leerling optimaal kan gedijen. Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning De extra ondersteuning op IKC De Argonauten wordt primair door de leerkracht verzorgd. Waar mogelijk zal een onderwijsondersteuner ondersteuning bieden, zowel in de klas als individueel, gericht op cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling. Onze IB-specialisten staan klaar om leerkrachten te adviseren met hun expertise op het gebied van gedrag, lezen en rekenen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Kwaliteitszorg en Schoolplan bij IKC De Argonauten

Wat zijn de kernpunten van ons schoolplan tot 2027?

Ons schoolplan, geldig tot eind 2027, is gebaseerd op belangrijke speerpunten van het bestuur. Deze omvatten het waarborgen van basiskwaliteit en kansengelijkheid voor elk kind, zodat zij zich optimaal kunnen ontplooien. We streven naar educatief partnerschap, waarbij school, leerling en ouder samen een sterke leergemeenschap vormen. Daarnaast leggen we nadruk op duurzaamheid, het bevorderen van zelfstandigheid en het laten excelleren van onze leerkrachten door hen ruimte te geven voor hun kerntaak: onderwijs. Binnen ons onderwijs, met name via het IPC-programma, leren kinderen niet alleen feiten, maar ook hoe ze zelfstandig kunnen leren. Dit is cruciaal in een snel veranderende wereld. Mondiale vraagstukken zoals duurzaamheid en wereldvrede komen aan bod, waarbij leerlingen leren over diverse culturen en perspectieven. De acht persoonlijkheidsdoelen zijn geïntegreerd om kinderen te helpen de wereld beter te begrijpen en te navigeren. De focus ligt op het benutten van IPC als overkoepelend kader voor diverse vakken, het structureel aandacht geven aan persoonlijkheidsontwikkeling, het integreren van portfolio's in het leerproces, het creëren van rijke leeromgevingen via leerpleinen, en het waarborgen van IKC De Argonauten als een aantrekkelijke werkplek voor ons toegewijde team.

Hoe realiseren wij onze onderwijsdoelen?

Elk schooljaar stelt de directie, in nauwe samenwerking met het voltallige team, een gedetailleerd jaarplan op. Dit plan bevat de specifieke jaardoelen en een bijbehorend tijdspad voor de uitvoering. De doelen in het jaarplan zijn direct afgeleid van en sluiten naadloos aan bij de overkoepelende doelstellingen van het schoolplan. Dit zorgt voor een consistente en doelgerichte aanpak binnen onze school. De Medezeggenschapsraad (MR) heeft het schoolplan goedgekeurd en volgt de implementatie ervan nauwlettend op de achtergrond, wat bijdraagt aan een transparante en verantwoorde uitvoering van ons onderwijsbeleid.

Programma voor Jonge Kinderen bij IKC De Argonauten

Toelichting van de school

IKC De Argonauten in Haarlem is een toonaangevend Integraal Kind Centrum waar kinderen van 0 tot 13 jaar welkom zijn. Ons centrum bundelt hoogwaardig onderwijs, een kinderdagverblijf en naschoolse opvang onder één dak, geleid door een toegewijde leidinggevende. Wij geloven in een naadloze overgang tussen thuis, kinderopvang, school en de lokale gemeenschap. Door een consistente pedagogische visie en een hecht team van professionals, creëren we een veilige en vertrouwde omgeving. Kinderen voelen zich gekend en gesteund, omdat alle betrokkenen dezelfde positieve benadering hanteren. Op IKC De Argonauten werken we vanuit één team met één gedeelde visie. Dit zorgt ervoor dat onderwijs, kinderopvang en buitenschoolse opvang optimaal op elkaar zijn afgestemd voor de ontwikkeling van uw kind.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal aanbod heeft IKC De Argonauten voor jonge kinderen?

IKC De Argonauten biedt een geïntegreerd programma voor kinderen vanaf de jongste leeftijd. Door de samenvoeging van kinderopvang en basisonderwijs, profiteren jonge kinderen van een doorlopende ontwikkelingslijn binnen een vertrouwde omgeving.

Met welke partners werkt IKC De Argonauten samen voor het aanbod voor jonge kinderen?

IKC De Argonauten werkt nauw samen met Kinderopvang Op Stoom. Deze samenwerking garandeert een harmonieuze ontwikkeling en een consistente pedagogische aanpak voor uw kind, van de kinderopvang tot aan het basisonderwijs.

IKC De Argonauten werkt nauw samen met Kinderopvang Op Stoom. Deze samenwerking garandeert een harmonieuze ontwikkeling en een consistente pedagogische aanpak voor uw kind, van de kinderopvang tot aan het basisonderwijs.

Team | IKC De Argonauten in Haarlem | [2025] Schoolregister