
De Molenwiek Dalton in Haarlem
Current section: algemeenAlgemene informatie over De Molenwiek Dalton in Haarlem
Op deze pagina vind je alle belangrijke informatie over De Molenwiek Dalton. Hieronder ziet u de belangrijkste kenmerken van de school, zoals het aantal leerlingen, onderwijsconcept en denominatie. Verder op deze pagina vind je meer gedetailleerde informatie over leerlingaantallen, schooltijden en de onderwijsvisie.
Benieuwd welke school het beste bij jouw zoon/dochter past?
Doe de schoolkeuzehulp en kom erachter welke scholen bij jouw in de buurt het beste bij jullie passen. Via een gepersonaliseerde vragenlijst kijken wij naar de eigenschappen die voor jullie belangrijk zijn. Op basis hiervan stellen wij een top 3 scholen samen die het meest overeenkomen met jullie voorkeuren.
Binnen 5 minuten een uitgebreid adviesrapport
100% tevredenheidsgarantie - als je niet tevreden bent, krijg je je geld terug!
Over de basisschool
De Molenwiek Dalton in Haarlem biedt dynamisch basisonderwijs dat kinderen uitdaagt op cognitief, sociaal-emotioneel en creatief gebied. Onze kernwaarden zelfstandigheid, vrijheid, stimuleren en vertrouwen vormen de basis voor een leeromgeving waar kinderen leren leren. Dit betekent dat ze kennismaken met diverse methoden om informatie te vergaren en te verwerken, wat essentieel is voor hun toekomstige ontwikkeling. Wij geloven in een positieve, bemoedigende en stimulerende benadering. Door kinderen actief te betrekken bij hun leerproces, bevorderen we hun verantwoordelijkheidsgevoel, zelfredzaamheid en het maken van weloverwogen keuzes. Een duidelijke structuur met heldere procedures en afspraken ondersteunt dit proces, zodat leerlingen leren zich aan regels te houden. VRIJHEID EN VERANTWOORDELIJKHEID BIJ DALTONONDERWIJS Vrijheid is cruciaal voor het ontwikkelen van eigen initiatief en het ontdekken van persoonlijke leerpaden. Op De Molenwiek krijgen kinderen de ruimte om hun schoolwerk zelf te organiseren en verantwoordelijkheid te nemen voor hun omgeving. Door middel van gesprekken stellen leerlingen doelen en maken ze keuzes, wat een actieve leerhouding stimuleert. Vrijheid betekent echter niet onbegrensd. Leerkrachten bieden een veilige structuur waarin kinderen leren omgaan met vrijheid binnen vastgestelde grenzen. Ze worden aangemoedigd te ontdekken en te experimenteren, terwijl ze ook de consequenties van hun acties leren inschatten. Dit is een geleidelijk proces dat zelfkennis en zelfinzicht bevordert. SAMEN LEREN, SAMEN LEVEN Samenwerken bevordert essentiële sociale vaardigheden. Kinderen leren reflecteren op hun eigen leerproces en dat van anderen, dialogen aan te gaan en om te gaan met tegenslagen. Ze ervaren de meerwaarde van gezamenlijke inspanningen en leren verschillen tussen mensen te respecteren. Met de methode "De Vreedzame School" oefenen we democratische principes en socialisatie, wat bijdraagt aan een positieve groepssfeer en respectvolle omgang. Dit helpt kinderen om effectief samen te werken en conflicten constructief op te lossen. ZELFSTANDIG LEREN EN WERKEN Zelfstandigheid is een kernonderdeel van ons onderwijs. Leerlingen worden gestimuleerd om doelgericht taken uit te voeren en indien nodig hulp te vragen. Dit versterkt hun probleemoplossend vermogen en bereidt hen voor op toekomstige uitdagingen. De keuzevrijheid die wij bieden, dwingt leerlingen tot zelfstandige beslissingen die zowel effectief als verantwoordelijk zijn. Ze leren de gevolgen van hun keuzes te overzien, een vaardigheid die onmisbaar is in het latere leven. REFLECTIE EN EIGENAARSCHAP OVER DE EIGEN ONTWIKKELING Kinderen op De Molenwiek leren steeds meer eigenaarschap te nemen over hun leer- en ontwikkelingsproces. Ze houden rekening met individuele verschillen en persoonlijke leerdoelen, en leren te reflecteren op hun prestaties en persoonlijke groei. Vertrouwen is hierbij de basis. We creëren situaties waarin leerlingen verantwoordelijkheid krijgen en deze ook waar kunnen maken. Door zelfsturing te ontwikkelen, wordt het eigenaarschap over de eigen ontwikkeling steeds belangrijker. Reflectie speelt hierin een sleutelrol. Regelmatige coachgesprekken met de leerkracht en tweemaal-jaarlijkse ontwikkelgesprekken met ouders/verzorgers, waarin het kind zijn talenten en doelen bespreekt, ondersteunen dit proces. Deze doelen worden vastgelegd in het rapportfolio. EFFECTIVITEIT IN RESULTATEN EN PERSOONLIJKHEIDSONTWIKKELING Effectiviteit op De Molenwiek richt zich op zowel leerresultaten als persoonlijke ontwikkeling. We geloven dat de ontwikkeling van persoonlijkheidskenmerken zoals zelfstandigheid en verantwoordelijkheid direct bijdraagt aan het behalen van ambitieuze leerdoelen. In de gesprekken met de leerkracht worden didactische doelen en persoonlijke ontwikkelingsdoelen voor de komende periode vastgesteld. Deze doelen, afgestemd op de leeftijd van de leerling, omvatten aspecten als zelfstandigheid en verantwoordelijkheidsbesef, om zo het maximale uit elke leerling te halen.
Verdeling aantal leerlingen per groep/leerjaar
Hoeveel leerlingen zitten op deze school?
Hoeveel leerlingen zitten op deze school? 2022-2023 2023-2024 2024-2025 0 100 200 300 400 500 Einde van interactief diagram.
- Leerlingen
- 417
- Landelijk gemiddelde
- 214
Hoe goed past De Molenwiek Dalton bij jullie?
Ontdek hoe goed De Molenwiek Dalton bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport