Basisschool De Ark in Haarlem - Resultaten

Basisschool De Ark
Velserstraat 17
2023 EA Haarlem

Resultaten

Schoolweging

Schoolweging
21.5
Spreiding
3.76

De schoolweging van De Ark Haarlem is 21,50 , met een spreiding van 3,76 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

98.4% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, vrijwel gelijk aan het landelijk gemiddelde (98.44%) en ruim boven de signaleringswaarde van 85%. Deze score onderstreept dat vrijwel alle leerlingen de kernvaardigheden voor taal en rekenen beheersen, wat past bij het expliciete directe instructiemodel dat de school hanteert.

Fundamenteel niveau

Score: 98.3703%

Streefniveau

Met 76.3% van de leerlingen dat het streefniveau behaalt, overtreft De Ark ruimschoots de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 65%. Dit is opmerkelijk gezien het landelijk gemiddelde van 73.97%. De score benadrukt de effectiviteit van het beredeneerd aanbod voor talentontwikkeling, vooral in rekenen en taalvaardigheid.

Streefniveau

Score: 76.2962%

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een sterk theoretische focus: 54.17% vwo-advies (landelijk: 18.61%) en 18.06% havo-advies. Opvallend is dat 89% van de adviezen binnen de theoretische leerwegen valt (havo/vwo/vmbo-(g)t), tegenover 46.8% bij vergelijkbare scholen. Praktijkonderwijs komt met 0% niet voor, wat contrasteert met het regionale gemiddelde van 1.01%. Deze resultaten reflecteren het cognitief stimulerende klimaat van de school.

Schooladviezen

Verdeling van schooladviezen voor deze school en vergelijkbare scholen

Eindtoets Resultaten

Eindtoets Resultaten

Historische eindtoetsresultaten van deze school

Toetsscores 2023-2024

Verticale analyses tonen vooruitgang: leerlingen in groep 8 scoren 5.2% hoger op de kernvakken dan in groep 7. De doorlopende leerlijnen voor rekenen en begrijpend lezen, geïntroduceerd in 2019, dragen bij aan deze consistente groei. De school behaalt bovendien hogere resultaten dan andere Haarlemse scholen met vergelijkbare schoolweging.

ToetsDe Ark HaarlemGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Ten minste vier keer per jaar vindt er structureel overleg plaats tussen de leerkracht en de intern begeleider. In deze groepsbesprekingen staat het groepshandelen centraal. Naar aanleiding van de resultaten van het gehele leerlingvolgsysteem op cognitief en sociaal emotioneel vlak, worden de bevindingen vastgelegd in een ondersteuningsmatrix en een groepsoverzicht om structuur te geven aan het dagelijks handelen van de leerkracht. In de groepsbespreking wordt de begeleidingsvraag van de leerkracht besproken en wordt in termen van onderwijsbehoeften gezocht naar de juiste aanpak voor de leerling. Vervolgens krijgt de leerling of een groep leerlingen begeleiding in of buiten de klas. Deze werkwijze wordt handelingsgericht werken genoemd. Werken in niveaugroepen Op De Ark wordt binnen het groepsaanbod in drie niveaugroepen gewerkt. We spreken van een verrijkings-, een basis-, een breedteaanbod en in sommige gevallen van een diepteaanbod. Het aanbod wordt beschreven in het Onderwijsprofiel. In het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Zuid-Kennemerland vormen de onderwijsprofielen van alle PO, SBO en SO scholen gezamenlijk een onderwijscontinuüm, waarmee wij alle leerlingen een passend onderwijsaanbod kunnen geven. Passend onderwijs Alle kinderen verdienen een zo passend mogelijke plek in het onderwijs. Onderwijs dat leerlingen uitdaagt tot ontwikkelen, dat uitgaat van hun mogelijkheden en rekening houdt met hun beperking. Kinderen gaan, als het kan, naar het regulier onderwijs. Op onze school geven we onderwijs wat is afgestemd op de onderwijsbehoeften van alle leerlingen. In de groepsbesprekingen bespreken de intern begeleider en de leerkracht de ontwikkeling van leerlingen met elkaar. Er wordt gekeken naar de onderwijsbehoeftes en ondersteuningsbehoefte van alle leerlingen in de groep. De klas wordt op verschillende vakgebieden in drie niveaugroepen ingedeeld (basis, verrijking en verbreding). Deze structuur is bedacht binnen ons Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Zuid-Kennemerland waar wij als school deel van uitmaken. Dit geldt voor de vakken lezen, spellen, begrijpend lezen en rekenen. Deze manier van werken beschrijven we twee keer per jaar in een groepsplan. We evalueren het met leerkracht en intern begeleider en passen het eventueel aan. Leerlingen krijgen op die manier de begeleiding die ze nodig hebben in de klas van de groepsleerkracht. Wanneer deze hulp ontoereikend is, wordt er buiten de klas hulp ingezet. Dit kan hulp zijn op didactisch gebied of op sociaal-emotioneel gebied.? Bij de kleutergroepen wordt eerst gekeken of de extra hulp binnen de klas ingezet kan worden (denk aan kinderen vaardigheden aanleren binnen een betekenisvolle context zoals sociale vaardigheden oefenen binnen thematisch rollenspel, cijfers oefenen in de bakkerij, denkstappen aanleren tijdens het werken aan je weektaak). Waar dat nodig is, wordt de extra hulp buiten de klas gegeven (denk aan een training Kiezel en Druppel, specifieke motorische training of werken aan fonemisch bewustzijn). In de groepen 3 t/m 8 ligt het accent op didactisch gebied op extra hulp bij?de vakken rekenen, spelling en begrijpend lezen.? Op sociaal-emotioneel gebied komen er gedurende het schooljaar verschillende thema’s aan bod: het reduceren van (faal) angst, het vergroten van zelfvertrouwen,?het leren van sociale vaardigheden/samenwerkingsvaardigheden, aandacht voor gevoelens bij echtscheiding en sociale weerbaarheid (Rots en Water). Tevens behoort ook het trainen van de taak-werkhouding tot de mogelijkheden.? Gedurende een periode van 6-8 weken krijgen de leerlingen hulp aangeboden. Aan het eind van de periode wordt geëvalueerd (door de leerling zelf, de leerkracht en de begeleider) of de beoogde doelen behaald zijn.? De ouders worden door de leerkracht op de hoogte gesteld van de hulp die ingezet wordt. Het schooljaar is opgedeeld in vier periodes, waardoor er iedere periode weer andere leerlingen geholpen kunnen worden. Daarnaast zijn er enkele leerlingen die langdurig hulp krijgen gedurende het hele schooljaar. Voor deze kinderen wordt er een ontwikkelingsperspectief opgesteld. In het ontwikkelingsperspectief worden de doelen van het onderwijs vastgelegd, de onderbouwing daarvan en de ondersteuning die de leerling krijgt. De school evalueert het ontwikkelingsperspectief ten minste één keer per schooljaar. Bij onvoldoende ontwikkeling en/of handelingsverlegenheid stemmen ouders en school af of De Ark de juiste onderwijsplek is. Binnen het Samenwerkingsverband wordt vervolgens gezocht naar een passende onderwijsplek. Dit kan een andere basisschool zijn of een school voor speciaal onderwijs.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Vergelijking van schooladviezen met vergelijkbare scholen

Slechts 6.85% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk: 11.81%), terwijl 83.56% op advies functioneert. De lage onderadvisering benadrukt de nauwkeurigheid van het adviesproces. Het beperkte percentage bovenadvisering (9.59%) geeft aan dat de schoolrealistische adviezen afgeeft, passend bij de doorstroomrichtlijnen uit het schoolondersteuningsprofiel.