
Schoolweging
De schoolweging van Op den Akker is 31,26 , met een spreiding van 8,12 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
90,5% van de leerlingen bereikt het fundamentele niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit benadrukt de effectieve basiskwaliteit van het onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
48,8% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 45,5%. Dit laat zien dat de school – ondanks een complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 31,26) – hogere doelen weet te realiseren.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een focus op middelbare niveaus: 27,3% vmbo-k en 27,3% havo. Het percentage vwo-advies (9,1%) ligt beduidend lager dan bij vergelijkbare scholen (18,6%). Opvallend is het aandeel gecombineerde adviezen (bijv. 9,1% vmbo-b/k), wat wijst op zorgvuldige overgangsbegeleiding.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Op den Akker | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.94 | 175.23 | 175.57 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Geen recente data beschikbaar, maar historische uitstroomcijfers tonen consistent hoge doorstroom naar havo/vwo (bijv. 8 vwo-leerlingen in 2016-2017). Dit suggereert dat leerlingen vaak op of boven advies presteren, mede dankzij de beschreven 'maatwerkondersteuning' uit het schoolplan.
Sociale ontwikkeling
Onze school is een PBS school. PBS staat voor Positive Behavior Support. In het kort houdt dit in dat de school schoolbrede gedragsverwachtingen heeft geformuleerd. De gedragsverwachtingen worden actief met de kinderen ingeoefend en positief bekrachtigd (beloond). Daarnaast gebruiken wij een systeem om 'incidenten' te registreren. Deze data gebruiken we om specifieke interventies te plegen op plekken of op tijdstippen, daar waar nodig. Zodoende zijn we veel preventief bezig met het borgen van een veilig schoolklimaat. In de laatste veiligheidsmonitor is onze school een gecertificeerde veilige school geworden. LEES MINDER
Veiligheid
verantwoordelijkheid
eigenheid
Wat is de werkwijze van Op den Akker voor sociale ontwikkeling?
Op den Akker werkt met SWPBS, gericht op een omgeving die leren bevordert en gedragsproblemen voorkomt. De school formuleert gezamenlijk de waarden, benoemt het bijbehorende gedrag en leert dit aan de kinderen. Adequaat gedrag wordt positief bekrachtigd, waardoor een veilig en positief schoolklimaat ontstaat. In schooljaar 2015-2016 is de school gecertificeerd als veilige school.
Welke registratievormen gebruikt Op den Akker om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Op den Akker gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.