Montessorischool Haaksbergen
Weertseriet 19
7481 BC Haaksbergen

Schoolweging

Schoolweging
27.11
Spreiding
6.06

De schoolweging van Montessorischool Haaksbergen is 27,11 , met een spreiding van 6,06 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsMontessorischool HaaksbergenGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De resultaten van ons onderwijs zijn eigenlijk niet alleen met cijfers en schema’s weer te geven. Onze school is een leeromgeving waar kennis wordt opgedaan op cognitief gebied, maar ook op het gebied van sociaal emotionele ontwikkeling. Het in kaart brengen van resultaten is niet in één vorm vast te leggen, omdat het kind afhankelijk is. Ons doel is om het maximale uit al onze leerlingen te halen. Om het cognitieve gedeelte te meten, nemen wij twee keer per schooljaar (midden en eind) de IEP toetsen af voor rekenen, taalverzorging, technisch- en (begrijpend) lezen. Deze gegevens gebruiken we om ons onderwijs bij te stellen waar nodig. Op zowel individueel als op groepsniveau. We gebruiken hierbij het leerlingvolgsysteem van ParnasSys. Om de sociaal-emotionele ontwikkeling te meten vullen de leerlingen van groep 4 t/m 8 twee keer per schooljaar de KiVa-monitor in en de vragenlijsten van IEP hart en handen. Aan de hand van de uitkomst van die meting, stellen we onze doelen op kind-, groeps- en schoolniveau. Verder maken we gebruik van observaties door de leerkracht, intern begeleider en in sommige gevallen ook door externen. Tijdens kindgesprekken bekijkt de leerkracht of de leerling de doelen beheerst/heeft behaald. Meten alleen is niet voldoende. Door eigen ambitieuze doelen te stellen voor de leerresultaten, zorgen wij ervoor dat onze leerlingen optimaal profiteren van het geboden onderwijs. Een hulpmiddel hierbij is het onderwijsresultatenmodel van de Inspectie van het Onderwijs. Dit model is gebaseerd op de referentieniveaus. Bovendien houdt het rekening met de leerlingenpopulatie van een school. Deze zogenoemde schoolweging, houdt rekening met verschillende kenmerken zoals opleidingsniveau van ouders. Daardoor kunnen scholen goed zien hoe ze zich verhouden tot vergelijkbare scholen. Er wordt gekeken welke niveaus de leerlingen beheersen voor lezen, taalverzorging en rekenen. Het model helpt ons als school ook bij het stellen van de ambitieuze doelen voor onze leerlingen. De leerlingen van groep 8 maken ieder schooljaar de verplichte Centrale doorstroomtoets. Bij ons op school gebruiken we hiervoor de IEP doorstroomtoets. Gezien onze schoolpopulatie is een score rond het landelijk gemiddelde haalbaar. Omdat we een kleine school zijn, kan de score enigszins vertekend zijn. Een sterk afwijkende score van één leerling beïnvloedt het gemiddelde sterker dan bij een school met een groter leerlingaantal.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale ontwikkeling

Sinds 1 augustus 2015 zijn scholen wettelijk verplicht te zorgen voor een veilige schoolomgeving. Er zijn een aantal verwachtingen ten aanzien van scholen: - Scholen voeren een actief sociaal veiligheidsbeleid uit. - De sociale veiligheid van de leerlingen wordt gemonitord. De monitor moet een representatief en actueel beeld geven van het klasklimaat en het welbevinden van leerlingen. - Er is een vast aanspreekpunt voor de ouders en leerlingen. Deze persoon coördineert tevens het beleid tegen pesten. Zie voor meer informatie ons protocol sociale veiligheid (Schoolveiligheidsplan) LEES MINDER

Samenwerken

Zelfstandigheid

Ieder kind is uniek

Wat is de werkwijze van deze school voor sociale ontwikkeling?

Zie voor meer informatie ons protocol sociale veiligheid (Schoolveiligheidsplan)

Welke registratievorm(en) gebruikt deze school om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Deze school gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: KiVa

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt deze school?

Deze school gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: KiVa