Thrimwalda
Dr. O. Postmastrjitte 6
9061 BK Gytsjerk

Schoolweging

Schoolweging
29.04
Spreiding
6.29

De schoolweging van Thrimwalda is 29,04 , met een spreiding van 6,29 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

92,3% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept de effectiviteit van de basisondersteuning, zoals de gerichte rekeninstructies die in het jaarverslag worden benadrukt.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

46,2% van de leerlingen behaalt het streefniveau, net onder de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 48,6%. Dit wijst op uitdagingen bij het bereiken van hogere taal- en rekenvaardigheden, ondanks het adaptieve onderwijsbeleid beschreven in het schoolplan.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het schooladvies toont een focus op beroepsgerichte leerwegen: 50% vmbo-(g)t tegenover 12,5% havo/vwo. Vergeleken met vergelijkbare scholen (16,5% havo/vwo) is dit conservatiever. Opvallend is de afwezigheid van praktijkonderwijsadviezen, terwijl dit regionaal 1,01% bedraagt. Dit past bij de visie op 'maximale cognitieve ontwikkeling' uit de schoolgids.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsThrimwaldaGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

We werken met het nieuwe leerlingvolgsysteem, IEP. Iedere basisschool is verplicht de ontwikkeling van leerlingen te volgen. Uiteraard wordt gekeken naar vakgebieden als taal en rekenen, die zijn van wezenlijk belang. Gelukkig is er ook aandacht voor andere vaardigheden, denk aan taken zoals: zit een kind lekker in zijn/haar vel, hoe pakt een kind zijn/haar taak aan, wat interesseert een kind, waar wordt hij/zij vrolijk van? Factoren die belangrijk zijn voor de ontwikkeling van een kind. Een kind is namelijk meer dan taal en rekenen. Het IEP Leerlingvolgsysteem bevat toetsen en meetinstrumenten die verder kijken dan taal en rekenen: leeraanpak, sociaal - emotionele ontwikkeling en creatief vermogen. IEP noemt dat hoofd, hart en handen: je krijgt een beeld van wat je kind weet, maakt, hoe je kind zich voelt, oftewel een compleet kindbeeld. IEP staat namelijk voor Inzicht Eigen Profile.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

33,3% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11,8% landelijk), wat mogelijk wijst op te optimistische advisering. Desondanks scoort 16,7% boven advies, wat het belang van de door de school genoemde 'doorlopende leerlijn-monitoring' onderstreept.

Sociale ontwikkeling

Als leerling kom je het best tot ontwikkeling als dit gepaard gaat met plezier en welbevinden. Als school proberen we dit te bereiken door een goede sfeer in de school en in de groep. We besteden veel aandacht aan het (mee)opvoeden van de leerlingen tot volwaardige en respectvolle burgers. We onderschrijven hierbij het motto van de Kanjertraining: wat je meemaakt is interessant, vervelend of naar, maar hoe je ermee omgaat is belangrijker, dat vormt je. We creëren oplossingen waarmee je elkaar en de situatie recht doet. Oplossingen die in de toekomst houdbaar zijn. Daarbij willen we voldoende oog hebben voor de ondersteuningsbehoeften van het individuele kind. LEES MINDER

Samen met elkaar: team, leerlingen en ouders

Respect voor allen

Fijne sfeer

Wat is de werkwijze van Thrimwalda voor sociale ontwikkeling?

Thrimwalda gebruikt de Kanjertraining als basis voor het pedagogisch en didactisch klimaat. De Kanjertraining bestaat uit lessen en oefeningen om de sfeer in de klas goed te houden of te verbeteren. Doelen van de Kanjertraining zijn het bevorderen van vertrouwen en veiligheid, het versterken van sociale vaardigheden, het beheersen van oplossingsstrategieën bij conflicten, bewustwording van eigenheid, leren om verantwoordelijkheid te nemen, het bevorderen van actief burgerschap en sociale integratie, en het bevorderen van ouderbetrokkenheid. De kernafspraken zijn: we vertrouwen elkaar, we helpen elkaar, niemand speelt de baas, niemand lacht uit, niemand blijft zielig. Het veiligheidsbeleid en pestprotocol zijn beschikbaar op de website van Thrimwalda. De veiligheid wordt gemonitord met behulp van de Monitoring Sociale Veiligheid van Vensters.

Welke registratievorm(en) gebruikt Thrimwalda om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Thrimwalda gebruikt IEP Leerlingvolgsysteem Hart en Handen om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Thrimwalda?

Thrimwalda gebruikt Kanjertrainingen voor sociaal-emotioneel leren.