
Schoolweging
De schoolweging van De Kameleon Grubbenvorst is 29,23 , met een spreiding van 6,25 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
95.2% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit benadrukt de effectieve basisondersteuning, vooral in taal en rekenen. De score ligt vrijwel gelijk aan het landelijk gemiddelde (95.9%).
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
48.4% van de leerlingen behaalt het streefniveau tegen een inspectienorm van 47.1%. Dit laat zien dat de school, ondanks de complexere leerlingenpopulatie (schoolweging 29.23), voldoet aan de verwachtingen. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 57.8%, wat de extra uitdagingen voor De Kameleon onderstreept.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een focus op praktisch georiënteerde leerwegen: 22.2% vmbo-k (vs. 9.2% regio) en 18.5% vmbo-(g)t. Het aandeel havo/vwo-advies (11.1-3.7%) ligt lager dan bij vergelijkbare scholen (10.9-18.6%). Opvallend is het hogere percentage praktijkonderwijsadviezen (7.41% vmbo-b/k-combinaties) ten opzichte van de regio (4.04%).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | De Kameleon Grubbenvorst | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Basisschool De Kameleon heeft eigen schoolnormen opgesteld voor de tussenresultaten. Aan het begin van een schooljaar hebben alle leerkrachten tijdens de grote schoolbespreking doelen gesteld voor de groep. Binnen de groepsplannen (DAE) wordt hier rekening mee gehouden. Rond januari/ februari worden de resultaten besproken in een studiedag gericht op resultaten. Trends en analyses worden besproken in het team . Verder vinden er geplande analysegesprekken plaats tussen leerkrachten en de KT-er, ondersteuning, over de resultaten van de groep. Van hieruit worden er de nodige acties uitgezet.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
32.1% van de leerlingen presteert boven hun oorspronkelijke advies (regio: 25.3%), wat de kwaliteit van advisering onderstreept. Het hogere percentage onderadvisering (21.4% vs. 11.8% landelijk) relateert mogelijk aan de complexere populatie. De school zet hierbij in op nazorg, zoals beschreven in het ondersteuningsplan.
Sociale ontwikkeling
Wij zijn een Kanjerschool. We zijn in 2015 gestart met de methodiek Kanjertraining binnen de groepen 1 t/m 8. Alle teamleden worden of zijn hierin geschoold. De Kanjertraining bestaat uit een serie lessen met bijbehorende oefeningen die onze leerkrachten in de eigen klas geven. De Kanjertraining is bedoeld om de sfeer in de klas goed te houden (preventief), of te verbeteren (curatief). We streven de volgende doelen na: Het bevorderen van vertrouwen en veiligheid in de klas. Het versterken van de sociale vaardigheden bij leerlingen. Beheersing van verschillende oplossingsstrategieën bij pesten en andere conflicten. Bewustwording van de eigenheid bij leerlingen. Leren om verantwoordelijkheid te nemen. Het bevorderen van actief burgerschap en sociale integratie.De Kanjertraining is opgenomen in de database van het NJi als effectief volgens goede aanwijzingen bij pestproblematiek en het aanleren van sociale vaardigheden. De methode kent een leerlingvolgsysteem dat erkend is door de Cotan en door de onderwijsinspectie gebruikt kan worden om de sociale opbrengsten bij kinderen te meten. De Kanjertraining is dan ook meer dan alleen een methodiek, het vormt voor onze school de leidraad om pedagogisch beleid te maken. Kanjertraining helpt onze leerkrachten om anders te kijken naar het gedrag van kinderen. De Kanjertraining helpt om problemen bespreekbaar te maken en te zoeken naar oplossingen die goed zijn voor alle partijen. We willen dat alle kinderen zich veilig blijven voelen op school en allemaal Kanjers blijven! LEES MINDER
Veiligheid
Samen
Weerbaarheid
Wat is de werkwijze van deze school voor sociale ontwikkeling?
Op 18 februari 2013 is de Kanjervragenlijst positief beoordeeld door de COTAN. De onderwijsinspectie zal vanaf 1 augustus 2014 de Kanjervragenlijst gebruiken voor het beoordelen van de sociale competenties van leerlingen (indicator 1.5).De vragenlijst meet Negatieve intenties, Ongelukkig sombere gevoelens, Onrustig verstorend gedrag en Hulpvaardig sociaal gedrag. De vragenlijst sluit nauw aan bij de Kanjertraining. In combinatie met de leerkrachtlijst en het sociogram kunnen leerkrachten snel sociale problemen signaleren, hier met leerlingen en ouders over in gesprek gaan en een gezamenlijk handelingsplan opstellen. Dit geldt voor de groepen 1 t/m 8.
Welke registratievorm(en) gebruikt deze school om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Deze school gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kanvas Parnassys 1-2