St. Michaëlschool
Butjesstraat 8
9712 EW Groningen

Schoolweging

Schoolweging
22.5
Spreiding
4.69

De schoolweging van St. Michael Groningen is 22,50 , met een spreiding van 4,69 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

93.5% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit benadrukt de effectieve basiskwaliteit van het onderwijs op St. Michaëlschool.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

56.7% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat lager is dan de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 61.9%. Dit reflecteert mogelijk de complexiteit van de leerlingenpopulatie, ondanks de lagere schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 29.6% vwo-advies (vs. 18.6% landelijk) en 11.1% havo/vwo. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkgericht advies (7.4% vmbo-b/k tegen 5.5% landelijk), wat past bij het hogere streefniveau.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsSt. Michael GroningenGemeente AmsterdamNederland
LIB177.9175.23176.96

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Het meten van de resultaten van het onderwijs op korte termijn doen wij aan de hand van de methodegebonden toetsen. Met behulp van deze toetsen kunnen wij controleren of de leerlingen de behandelde stof beheersen. De toetsresultaten worden in veel gevallen zo genoteerd dat zowel een individuele analyse als een groepsanalyse mogelijk is. Voor de iets langere termijn gebruiken wij Cito-toetsen. Deze toetsen worden één- of tweemaal per jaar afgenomen en zijn niet methodegebonden. De toetsresultaten kunnen worden afgezet tegen een landelijke normering. De Leerling in beeld toetsen van Cito maken deel uit van een leerlingvolgsysteem. Hierdoor kunnen wij de prestaties van zowel de individuele leerling als van de groep gedurende de hele schooltijd volgen. De resultaten van de leergebieden rekenen, spelling en begrijpend lezen van groep 6 t/m 8 geven een indicatie voor het vervolgonderwijs (plaatsingswijzer). In groep 8 nemen de leerlingen deel aan de Cito-doorstroomtoets. De uitkomsten van alle toetsen worden door de leerkrachten geanalyseerd. Vervolgens gaat het hele team de trendanalyses van de school bekijken. Op leerkrachtniveau worden opbrengstgerichte gesprekken met de intern begeleider en de schoolleider gevoerd en vervolgens worden er verbeteracties afgesproken. Gezamenlijk worden de doelstellingen voor de groep bepaald, soms ook voor een aantal individuele leerlingen. Deze gesprekken worden twee keer per jaar gevoerd. Het leerlingvolgsysteem van Cito wordt gebruikt vanaf groep 3 en is bedoeld om de ontwikkeling van de leerlingen goed te kunnen volgen. Bijna alle toetsen worden op twee momenten in het schooljaar afgenomen: in januari februari (de M-toetsen) en in mei-juni (de E-toetsen) M3 staat bijvoorbeeld voor midden groep 3; E6 staat voor eind groep 6.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 6.67% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk: 11.81%), terwijl 70% op advies functioneert. Dit duidt op realistische advisering en adequate doorstroombegeleiding, zoals beschreven in het ondersteuningsprofiel.

Sociale ontwikkeling

De St. Michaëlschool wil een kleine, zorgzame school zijn. Een school waar we elkaar kennen, waar we in een sfeer van openheid en eerlijkheid met elkaar om kunnen gaan, een sfeer waarin we kunnen zeggen wat we prettig en wat we niet prettig vinden. We willen een school zijn waar iedere leerling zich veilig kan voelen, waar een gevoel van saamhorigheid heerst en waar iedereen dus met plezier naar toe gaat. Zo’n goede sfeer ontstaat niet vanzelf en houdt zich ook niet vanzelf in stand. Wij bevorderen en handhaven het ontstaan van zo’n sfeer door: Aan het begin van ieder schooljaar te werken aan groepsvorming Ruime aandacht te besteden aan sociaal-emotionele ontwikkeling Niet alleen samen te werken, maar ook samen te ontspannen Uitbundig feest te vieren met elkaar Gezamenlijke activiteiten te ondernemen Gezamenlijke doelen na te streven Duidelijke regels te stellen en heldere afspraken te maken Een sluitend pestprotocol te hanteren In alle groepen te werken met KiVa LEES MINDER

Eigenheid

Betrokkenheid

Naastenliefde

Wat is de werkwijze van St. Michaëlschool voor sociale ontwikkeling?

De St. Michaëlschool ziet de school als een plek waar leerlingen zich emotioneel, creatief, cognitief en sociaal kunnen ontwikkelen. De school besteedt veel aandacht aan een goede omgang met elkaar en respect voor de mening, visie en het geloof van anderen. Er wordt een sterke relatie gezien tussen levensbeschouwelijke vorming, sociaal-emotionele ontwikkeling, actief burgerschap en sociale cohesie. De leerkrachten hanteren een open houding, hebben oog voor het individu en streven naar een goede relatie waarin het kind zich gekend weet. Om sociale veiligheid te bevorderen zijn er zeven algemene schoolregels die maandelijks aan de orde komen. Daarnaast maakt iedere klas aan het begin van het schooljaar eigen gedragsregels met behulp van KiVa. De school heeft afspraken en protocollen over het handelen in specifieke situaties en bij grensoverschrijdend gedrag, zoals het protocol Schorsing en verwijdering, het pestprotocol en de Meldcode Huiselijk Geweld. Alle geledingen van de school (directie, team, leerlingen en ouders) worden betrokken bij het formuleren en evalueren van de visie, kernwaarden, doelen, regels en afspraken. Dit gebeurt onder andere door het afnemen van vragenlijsten en door de actieve ouderraad en medezeggenschapsraad. De onderwerpen komen regelmatig terug op de teamvergaderingen.

Welke registratievorm(en) gebruikt St. Michaëlschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

St. Michaëlschool gebruikt onder andere Kijk! en Sociaal Emotionele Vragenlijsten om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt St. Michaëlschool?

St. Michaëlschool gebruikt KiVa als methode voor sociaal-emotioneel leren.