
Schoolweging
De schoolweging van De Zaaier Groningen is 26,77 , met een spreiding van 6,18 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 96,5% behaalde het overgrote merendeel van de leerlingen het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit onderstreept de effectieve basisvaardigheden-aanpak die beschreven staat in het schoolplan.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school scoort met 64,9% ruim boven de inspectienorm van 51,8% voor het streefniveau. Dit geeft aan dat bijna twee derde van de leerlingen een hoger taal- en rekenniveau behaalt dan het basisvereiste, ondanks de complexere leerlingenpopulatie (schoolweging 26,77).
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke nadruk op hogere leerwegen: 25% havo/vwo en 25% vwo-advies (tegenover respectievelijk 10,93% en 18,61% bij vergelijkbare scholen). Praktijkonderwijsadvies komt met 12,5% significant vaker voor dan het regionale gemiddelde (1,01%), wat past bij de inclusieve visie uit de schoolgids.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Zaaier Groningen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 178 | 177.9 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Jaarlijks wordt op twee momenten in het jaar (januari en juni) in de groepen 3 t/m 8 een aantal toetsen afgenomen om de tussentijdse resultaten te kunnen meten. We doen dit met CITO-LOVS-toetsen. Na deze afname worden de resultaten per groep besproken door de Intern Begeleider en de leerkracht(en). Deze bespreking leidt tot het opstellen van het groepsplan en mogelijke individuele plannen. Na de opstelling van de plannen wordt overgegaan tot de uitvoering, indien nodig met ondersteuning van de onderwijsassistent.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is dat 100% van de leerlingen precies op advies functioneert, tegenover 62,93% landelijk. De volledige afwezigheid van onderadvisering (0% vs. 11,81% gemiddeld) reflecteert de zorgvuldige adviesprocedure zoals omschreven in het ondersteuningsplan.