Basisschool Prof W J Bladergroenschool Groningen in Groningen

Het team van Prof W J Bladergroenschool Groningen in Groningen

Current section: team
Donderslaan 157
9728 Groningen

Zie hier hoe het team van Prof W J Bladergroenschool Groningen is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Prof W J Bladergroenschool Groningen. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Prof W J Bladergroenschool Groningen bij jullie?

Ontdek hoe goed Prof W J Bladergroenschool Groningen bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Prof W J Bladergroenschool Groningen zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 82.1% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 84% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (82.1%)
Man (17.9%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (84%)
Man (16%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Prof W J Bladergroenschool Groningen. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (13.2%)
25-35 jaar (18.4%)
35-45 jaar (21.1%)
45-55 jaar (26.3%)
55-65 jaar (21.1%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (6.9%)
25-35 jaar (24.1%)
35-45 jaar (27.6%)
45-55 jaar (20.7%)
55-65 jaar (18.8%)
&ge;65 jaar (2.1%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Prof W J Bladergroenschool Groningen werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (61.5%)
Direct ondersteunend personeel (33.3%)
Management (5.1%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Prof W J Bladergroenschool Groningen gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Lesopvang bij Ziekte: Ons Protocol

Bij onverwachte afwezigheid van een leerkracht, zoals bij ziekte, zetten we alles op alles om de continuïteit van het onderwijs te waarborgen. Ons primaire doel is om elke klas een gekwalificeerde vervanger te bieden, zodat uw kind ongestoord kan blijven leren. Indien een directe vervanging niet mogelijk is, organiseren we de lesopvang efficiënt door leerlingen tijdelijk te verdelen over andere klassen. Dit gebeurt op basis van een zorgvuldige verdeellijst die rekening houdt met de individuele behoeften van elk kind en de dynamiek van de ontvangende groep. De lesgevende leerkracht voorziet de leerlingen van zelfstandige opdrachten die aansluiten bij het curriculum. We begrijpen dat deze situaties, vooral voor leerlingen die veel waarde hechten aan routine en voor de invallers, uitdagend kunnen zijn. Wederzijds begrip en geduld zijn hierbij essentieel. We streven ernaar deze momenten zo soepel mogelijk te laten verlopen voor iedereen. In uitzonderlijke gevallen, wanneer er geen vervanging of alternatieve opvang geregeld kan worden, kan het voorkomen dat leerlingen tijdelijk naar huis worden gestuurd. We communiceren dergelijke beslissingen, met name met betrekking tot vervoer, tijdig via Social Schools. Als thuisopvang niet mogelijk is, bieden we op school opvang in een speciale verdeelklas.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Uitgangspunten organisatie van het onderwijs.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Overige leerjaren

Deskundige Ondersteuning voor Uw Kind op de Prof. W.J. Bladergroenschool

6

Taal en Rekenen: Extra Begeleiding

Beschikbare specialisten:

Internationale Begeleider voor Academische Vooruitgang
Orthopedagoog voor Leerontwikkeling
Gespecialiseerde Rekencoach
Expert in Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist voor Vloeiende Communicatie
Logopedist voor Spraak- en Taalontwikkeling

Toelichting van de school:

Onze school biedt gespecialiseerde ondersteuning op het gebied van taal en rekenen. Een team van gekwalificeerde professionals staat klaar om leerlingen extra begeleiding te bieden. Deze experts zorgen ervoor dat elk kind de aandacht krijgt die nodig is voor optimale academische groei.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Positief Gedrag
Internationale Begeleider voor Welzijn
Orthopedagoog voor Emotionele Balans
Schoolmaatschappelijk Werker voor Ondersteuning

Toelichting van de school:

De sociaal-emotionele ontwikkeling van uw kind staat centraal. Onze school beschikt over een team van experts die leerlingen ondersteunen bij hun welzijn en sociale vaardigheden. Deze professionals werken nauw samen om een veilige en stimulerende leeromgeving te creëren.

2

Gedrag, Werkhouding en Studievaardigheden

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Effectief Leren
Internationale Begeleider voor Studieaanpak

Toelichting van de school:

Wij besteden veel aandacht aan de ontwikkeling van gedrag en werkhouding. Onze gespecialiseerde begeleiders helpen leerlingen met het verbeteren van hun studievaardigheden. Dit draagt bij aan een positieve schoolervaring en betere leerresultaten.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Fysiotherapeut voor Bewegingsontwikkeling
Logopedist voor Communicatieve Vaardigheden

Toelichting van de school:

De motorische en lichamelijke ontwikkeling van onze leerlingen is belangrijk. Met gespecialiseerde therapeuten bieden we gerichte ondersteuning. Dit helpt kinderen om hun fysieke potentieel volledig te benutten.

0

Medische Handelingen en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
14
Totaal specialisten
14
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Technieklokaal
Speellokaal
Gymlokaal
Kinderkeuken

Extra Ondersteuning en Maatwerk voor Elke Leerling op de Bladergroenschool

Onze Visie op Zorg en Ontwikkeling

Op de Prof. W. J. Bladergroenschool in Groningen bieden we meer dan standaard onderwijs. Naast onze gespecialiseerde SO cluster 4 groepen, hebben we diverse voorzieningen opgezet om elke leerling de ondersteuning te bieden die hij of zij nodig heeft. Ons doel is om een veilige en stimulerende leeromgeving te creëren waarin elk kind kan floreren, met een focus op individuele behoeften en groei. Maatwerkgroep: Hulp voor Vastgelopen Leerlingen De Maatwerkgroep is een uniek onderwijs-zorg-arrangement, een samenwerking tussen SWV 20.01 PO en De Bladergroenschool locatie Donderslaan. Dit traject is speciaal ontworpen voor leerlingen uit groep 3 t/m 8 die dreigen thuis te zitten of vastlopen in het reguliere onderwijssysteem. Met complexe ondersteuningsbehoeften op zowel onderwijs- als hulpverleningsgebied, werken we intensief samen met jeugdhulpverlening. Het primaire doel van de Maatwerkgroep is om deze leerlingen binnen één schooljaar weer succesvol te laten instromen in een reguliere groep van het speciaal onderwijs of het voortgezet speciaal onderwijs (VSO). Hiervoor wordt een Toelaatbaarheidsverklaring (TLV) aangevraagd, wat garant staat voor de benodigde specialistische begeleiding. De focus ligt op het herstellen van de onderwijsdeelname en het bevorderen van de algehele ontwikkeling. Springplank: Een Zachte Landing voor Kleuters De Springplank is een gespecialiseerde tussenvoorziening voor kleuters tot 6 jaar, gericht op kinderen met ontwikkelingsuitdagingen op het gebied van zelfregulatie. Deze jonge kinderen hebben extra ondersteuning nodig om te kunnen functioneren in een groep en voldoen aan de eisen van het (speciaal) onderwijs. In een kleine setting, met twee gekwalificeerde onderwijs/zorgprofessionals, ligt de nadruk op gedragsregulatie en sociaal-emotionele ontwikkeling. Wij bieden intensieve begeleiding, gericht op het verminderen van moeilijk verstaanbaar gedrag en het vergroten van de zelfredzaamheid en emotie-regulatie. De nabijheid van een leerkracht van RENN4 en een orthopedagogisch hulpverlener van Elker maakt individuele aandacht en directe interventie mogelijk, zoals co-regulatie en emotiecoaching. Daarnaast integreren we trauma-sensitieve benaderingen en ondersteunen we de koppeling met de thuissituatie, inclusief opvoedondersteuning door een ambulant hulpverlener van Elker. Vanaf schooljaar 2025-2026 implementeren we PMTO GROEP, een programma dat gericht is op het versterken van gezinnen en ouderteams. Het Springplank-aanbod omvat 4 dagen per week onderwijs/zorg (08.30-14.00 uur) voor maximaal 8 kinderen uit de provincie Groningen. De behandeling is gericht op individuele doelen voor emotieregulatie en sociaal-emotionele ontwikkeling, en duurt maximaal één schooljaar. De orthopedagogisch hulpverlener onderhoudt nauw contact met het gezinssysteem, en het programma wordt afgesloten met 6 PMTO GROEP-bijeenkomsten. OZT (Onderwijs Zorg Trajecten): Continuïteit in Leren Indien de ondersteuningsbehoeften van een leerling ons reguliere onderwijsaanbod overstijgen, bieden wij een Onderwijs Zorg Traject (OZT). Binnen dit traject volgen leerlingen onderwijs bij een schakelvoorziening, een educatieve dagbesteding of een zorginstelling, zoals De Ezelsbrug, de Golden Raand of Horizon Begeleiding. De Bladergroenschool blijft nauw betrokken via cyclische evaluaties met alle betrokken partijen. Ons gezamenlijke doel binnen het OZT is het faciliteren van een terugkeer naar een passende onderwijsplek. Waar mogelijk stimuleren we actief de leerontwikkeling van het kind, zodat de onderwijscontinuïteit gewaarborgd blijft. Dit traject garandeert dat elk kind, ook bij complexe situaties, toegang houdt tot onderwijs en zorg. SO Intensief: Tijdelijke Ondersteuning voor Gedragsproblematiek De schakelvoorziening SO Intensief is een specifieke ondersteuningsvorm voor kinderen van 7 tot 12 jaar met complexe gedrags- en onderwijsbehoeften. In samenwerking met jeugdhulpverlening bieden we tijdelijk onderwijs aan op deze voorziening. Leerlingen blijven ingeschreven bij de Prof. W. J. Bladergroenschool, waardoor onze zorgplicht en medeverantwoordelijkheid gewaarborgd blijven. Samen met de leerling en betrokken professionals kijken we naar het meest passende toekomstperspectief. Het uiteindelijke doel is terugkeer naar het onderwijs of, indien nodig, een overstap naar een andere geschikte onderwijsplek. Deze intensieve samenwerking zorgt voor een gestructureerde aanpak en een helder toekomstplan. Toekomstige Ontwikkelingen in Ondersteuning en Onderwijs In ons schoolplan 2025-2026 zetten we vol in op verdere kwaliteitsverbetering en innovatie. We borgen het instructiemodel EDI door middel van co-teaching en klassenbezoeken. De implementatie van de PBS-methodiek wordt onderzocht, evenals uitbreiding van ons aanbod voor burgerschap en plusonderwijs. Daarnaast ontwikkelen we een nieuwe leerlijn voor burgerschap, gebaseerd op SLO-doelen, en onderzoeken we de implementatie van 'Passende Perspectieven'. We verdiepen het schrijfonderwijs voor alle groepen en onderzoeken nieuwe methodes voor kerndoek-dekkend taalonderwijs, inclusief aanvankelijk lezen. Ons visiedocument over samenwerking met externe partners biedt een solide basis voor toekomstige ontwikkelingen, met als doel de ondersteuning en het onderwijs voor al onze leerlingen continu te optimaliseren.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitszorg en Schoolplan: Visie van Prof. W.J. Bladergroenschool

Welke Ambitieuze Doelen Bevinden Zich in Ons Schoolplan?

Ons schoolplan vertaalt de missie, visie en het strategisch beleid van RENN4 naar de specifieke context van onze school. Door middel van diverse evaluatie-instrumenten identificeren we onze sterke punten en ontwikkelgebieden. Op basis hiervan formuleren we onze vierjarige doelen, die we jaarlijks uitwerken in concrete actiepunten in ons jaarplan. Werkgroepen, waarin elke medewerker participeert, dragen actief bij aan de totstandkoming van het schoolplan. De drie hoofdthema's van RENN4's strategische koers zijn onderverdeeld in subgroepen: Hoogwaardig Gespecialiseerd Onderwijs (met focus op curriculum, basisvaardigheden en pedagogisch-didactisch klimaat), Inclusiever Onderwijs & Ondersteuning, en Professionele Ontwikkeling & Vitaliteit van Medewerkers (ProVi). Wij werken continu aan kwaliteitsverbetering door de leerlingenpopulatie en hun unieke onderwijsbehoeften nauwkeurig in kaart te brengen. We analyseren welke leerlingen basis- of extra ondersteuning nodig hebben en versterken onze zorgcyclus. Dit garandeert een systematische en doelgerichte aanpak voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften, zowel wat betreft basisvaardigheden als leerkrachtcompetenties. Het Schoolondersteuningsprofiel (SOP) beschrijft ons uitgebreide ondersteuningsaanbod en de organisatie daarvan. Als onderdeel van Samenwerkingsverband (SWV) Passend Onderwijs PO 20.02, dat alle scholen in Groningen en Noordenveld omvat, werken we gezamenlijk aan passend onderwijs voor elk kind. Ons ondersteuningshandboek borgt dit aanbod, variërend van leerondersteuning tot sociaal-emotionele begeleiding. Voor een optimale ontwikkeling van onze leerlingen, met name op het gebied van basisvaardigheden zoals lezen, schrijven, rekenen en burgerschap, zetten we fors in op verbetering van ons taal- en rekenonderwijs. Een speciaal opgeleide taal-/lees- en rekenspecialist waarborgt een doorlopend en kerndoel dekkend aanbod. Vanaf schooljaar 2025-2026 evalueren we de burgerschapsontwikkeling met behulp van de ZIEN+ Burgerschap vragenlijst en de monitor sociale veiligheid, aangevuld met periodieke Quick-scans. Onze schoolleiding cultiveert een professionele schoolcultuur waarin we continu leren en van elkaar innoveren. Medewerkers zijn actief betrokken bij de beleidsontwikkeling en de uitvoering van actiepunten uit het school- en jaarplan. Startende leerkrachten ontvangen intensieve begeleiding van een schoolopleider en beeldcoach, aangevuld met RENN4-trainingen zoals de ABC-methodiek en meldcode, om hun professionele groei te optimaliseren. We investeren in optimale ouderbetrokkenheid via een startgesprek aan het begin van het schooljaar, waarin doelen voor het OPP worden besproken. De Medezeggenschapsraad (MR) en een actieve klankbordgroep faciliteren de betrokkenheid van ouders bij het schoolleven en activiteiten, zoals de vieringen van Sinterklaas en Kerst. Ouderhulp wordt zeer gewaardeerd en draagt bij aan een versterkte ouderbetrokkenheid. Door wekelijkse updates via Social Schools en een maandelijkse nieuwsbrief houden we ouders continu geïnformeerd, wat bijdraagt aan een hechte school-ouder samenwerking ten gunste van de leerlingontwikkeling. We zetten de komende jaren extra in op cultuuronderwijs, dat creativiteit, expressie en sociaal-emotionele vaardigheden stimuleert, de taalontwikkeling ondersteunt en aansluit bij burgerschapsdoelen. Leerlingen maken kennis met diverse kunstvormen, zowel binnen als buiten de schoolmuren, door bezoeken aan musea, theaters en concerten.

Hoe Realiseert de School Haar Doelstellingen?

Werkgroepen komen driewekelijks bijeen, afgewisseld met teamvergaderingen waarin de voortgang wordt gedeeld en input wordt verzameld. Elke medewerker, met uitzondering van conciërge/administratie, is toegewezen aan een specifieke werkgroep met eigen taken. De regiegroep, bestaande uit de directie en werkgroepvoorzitters, monitort de voortgang van de schoolplan-doelen viermaal per jaar. Dit zorgt voor een effectieve coördinatie en tijdige bijsturing van onze onderwijsstrategieën.

Downloaden

Ontdek Ons Onderwijs voor Jonge Kinderen in Groningen

Toelichting van de school

Op de Prof. W.J. Bladergroenschool in Groningen bieden we gespecialiseerde zorg en onderwijs aan jonge kinderen. We werken nauw samen met het Behandelcentrum Kind & Gezin (Elker) om kinderen en hun ouders te ondersteunen bij ontwikkelings- en gedragsuitdagingen. Ons gestructureerde dagbehandelingsprogramma helpt kinderen om te gaan met hun specifieke behoeften. Het doel is om hen een duidelijk onderwijsperspectief te bieden binnen RENN4, waarbij onze aanpak naadloos aansluit bij de methodiek van onze school. Ontdek hoe wij het verschil maken voor uw kind.

Veelgestelde vragen

Biedt de Prof. W.J. Bladergroenschool extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Ja, onze school biedt specifieke programma's en ondersteuning voor jonge kinderen. We zetten ons in om een veilige en stimulerende leeromgeving te creëren die is afgestemd op hun individuele behoeften en ontwikkelingsfase. Deze programma's zijn ontworpen om kinderen te helpen excelleren en hun volledige potentieel te bereiken, met speciale aandacht voor hun welzijn en leerproces.

Ja, onze school biedt specifieke programma's en ondersteuning voor jonge kinderen. We zetten ons in om een veilige en stimulerende leeromgeving te creëren die is afgestemd op hun individuele behoeften en ontwikkelingsfase. Deze programma's zijn ontworpen om kinderen te helpen excelleren en hun volledige potentieel te bereiken, met speciale aandacht voor hun welzijn en leerproces.

De Springplank en Behandelcentrum Kind & Gezin

Met welke organisaties werkt de school samen voor het jonge kind programma?

De Prof. W.J. Bladergroenschool werkt samen met De Springplank en het Behandelcentrum Kind & Gezin om het onderwijsaanbod voor jonge kinderen te verrijken. Deze samenwerkingen zijn essentieel om een integrale aanpak te garanderen. Door deze partnerschappen kunnen we gespecialiseerde zorg en begeleiding bieden, toegespitst op de unieke behoeften van elk kind in onze schoolgemeenschap.
Team | Prof W J Bladergroenschool Groningen in Groningen | [2025] Schoolregister