Openbare Basisschool Karrepad in Groningen

Het team van Openbare Basisschool Karrepad in Groningen

Current section: team
Molukkenstraat 1
9715 Groningen

Zie hier hoe het team van Openbare Basisschool Karrepad is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Openbare Basisschool Karrepad. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Openbare Basisschool Karrepad bij jullie?

Ontdek hoe goed Openbare Basisschool Karrepad bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Openbare Basisschool Karrepad gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Bevordering van het taalgebruik
Spel en beweging / bewegingsonderwijs
Tekenen
Wetenschap en Technologie

Flexibele Invulling van Personeel op Basisschool Karrepad

Bij Openbare Basisschool Karrepad zorgen we voor een naadloze continuïteit van ons onderwijs door een proactieve aanpak van personeelsvervanging. Onze school hanteert een omvangrijke flexibele schil, waardoor we veel vacatures voor leerkrachten en ondersteunend personeel intern kunnen invullen. Dit zorgt niet alleen voor stabiliteit, maar ook voor de borging van onze specifieke onderwijsaanpak. Daarnaast maken we effectief gebruik van de gespecialiseerde vervangingspool van Openbaar Onderwijs Groningen. Deze samenwerking garandeert dat we, ook bij onvoorziene afwezigheid, altijd beschikken over gekwalificeerde professionals om de lessen te verzorgen en de educatieve kwaliteit te handhaven.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op Basisschool Karrepad

8

Taal en Rekenen: Fundament voor Succes

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist
Intern Begeleider
Orthopedagoog
Rekenspecialist
Remedial Teacher
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist
Logopedist

Toelichting van de school:

Op Openbare Basisschool Karrepad bieden wij uitgebreide ondersteuning op het gebied van taal en rekenen. Twee toegewijde intern begeleiders, Anje Leutscher (groepen 1-4) en Peter van der Woude (groepen 5-8), coördineren deze zorg. Zij werken nauw samen met onze orthopedagoog Mariëlle Beetstra en ambulant begeleider Annerieke Zandinga om elke leerling de juiste begeleiding te geven. Een gespecialiseerde leerkracht, die ook expert is in meer- en hoogbegaafdheid, ontwikkelt het lesaanbod en begeleidt de plusgroep. Daarnaast is er een actieve werkgroep voor taal, die de expertise van het team versterkt. In het schooljaar 2023-2024 zijn vijf rekencoördinatoren en twee NT2-leerkrachten opgeleid om de leerlijnen te optimaliseren. De dyslexiespecialist, remedial teacher en logopedist, verbonden aan KCOO Groningen, werken doelgericht op basis van individuele leerbehoeften.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagoog
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Leerkrachten Rots en Water

Toelichting van de school:

Wij hechten veel waarde aan de sociale en emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. De intern begeleiders zijn getraind in het monitoren van sociale veiligheid met behulp van Kindbegrip!, om passende interventies te kunnen bieden. Ze worden hierbij ondersteund door de coördinator anti-pesten en een expert Rots en Water. De werkgroep sociaal-emotioneel leren (SEL) draagt bij aan een positief schoolklimaat. In september 2024 volgt het volledige team een training in Kindbegrip!, zodat alle leerkrachten optimaal zijn uitgerust om de behoeften van zowel de groep als individuele leerlingen te herkennen en te ondersteunen.

7

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Op Maat Gemaakte Ondersteuning

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Orthopedagoog
Remedial Teacher
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Ergotherapeut
Pedagogisch Educatief Professional

Toelichting van de school:

Voor optimale ontwikkeling op het gebied van gedrag, werkhouding en taakaanpak staat een team van specialisten klaar. Dagelijks zijn onze intern begeleiders en de specialist meer- en hoogbegaafdheid aanwezig om ondersteuning te bieden. De overige specialisten, zoals de gedragsspecialist, remedial teacher, ergotherapeut en pedagogisch educatief professional, werken voor het KCOO (Kennis Centrum Openbaar Onderwijs Groningen). Onze intern begeleiders schakelen deze experts regelmatig in om onze leerlingen effectief te begeleiden.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Beweging en Gezondheid

Beschikbare specialisten:

Orthopedagoog
Logopedist

Toelichting van de school:

Onze school biedt ondersteuning bij motorische en lichamelijke ontwikkelingsvragen. Afhankelijk van de specifieke behoefte van een leerling, wordt de juiste specialist ingeschakeld. De orthopedagoog en logopedist zijn hierbij belangrijke aanspreekpunten. Zij werken samen met leerkrachten en ouders om een passend ondersteuningsplan op te stellen, gericht op de groei en het welzijn van elk kind.

1

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorg op Maat

Beschikbare specialisten:

De Wijkverpleegkundige

Toelichting van de school:

Voor medische ondersteuning en persoonlijke verzorging werken wij nauw samen met onze wijkverpleegkundige, Rosalie Schram. Samen stellen we effectieve plannen van aanpak op, waarbij we indien nodig externe expertise inschakelen via KCOO of WIJ Groningen. Maandelijks komt een speciaal kindteam bijeen, bestaande uit de LPA, de wijkverpleegkundige, intern begeleiders en medewerkers van WIJ Groningen. Dit team bespreekt casussen en coördineert de inzet van de juiste zorgprofessionals, zodat elke leerling de benodigde ondersteuning ontvangt.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
22
Totaal specialisten
22
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Technieklokaal
Speellokaal
Gymlokaal
Ontdeklab
Pluslokaal
Kookstudio
Kunstatelier

Optimale Ondersteuning en Talentontwikkeling voor Elke Leerling

Ons Passende Onderwijsbeleid Uitgelegd

Op Openbare Basisschool Karrepad geloven we in het bieden van op maat gemaakte ondersteuning aan elke leerling. We identificeren de individuele leerbehoeften door middel van een combinatie van gestandaardiseerde toetsresultaten, zoals de Citotoetsen, en nauwkeurige observaties door onze ervaren leerkrachten. Indien een leerling een ontwikkelingsvoorsprong of -achterstand vertoont, stellen we samen met u als ouder het meest effectieve plan op. Hierbij kijken we primair naar de mogelijkheden voor ondersteuning binnen de eigen leeromgeving. Dit proces vindt altijd plaats in nauwe samenwerking met u en onze toegewijde intern begeleider. Specifieke Ondersteuning bij Dyslexie: Alertheid en Actie Onze school is proactief in het signaleren van mogelijke dyslexie bij leerlingen. Bij een vermoeden van dyslexie informeren we u direct over de specifieke ondersteuning die we bieden. Kinderen met een officiële dyslexieverklaring kunnen de Citotoetsen digitaal afleggen met voorleesondersteuning. We maken tevens gebruik van gespecialiseerde software voor lees- en schrijfproblemen en de effectieve methode Sprint Plus. Regelmatige Evaluatie en Aanvullende Hulp Wij evalueren de voortgang van leerlingen met dyslexie periodiek en stellen waar nodig een aangepast vervolgplan op. Een onderwijsassistent kan extra individuele begeleiding bieden, zowel binnen als buiten de klasgroep, indien de intern begeleider dit noodzakelijk acht. Als de geboden ondersteuning onvoldoende resultaat oplevert, verkennen we bredere opties, waaronder logopedie, fysiotherapie, het Kenniscentrum Openbaar Onderwijs of schoolmaatschappelijk werk, altijd in overleg met u. Aanbod voor Meer- en Hoogbegaafde Kinderen: Verrijking en Uitdaging Voor leerlingen die excelleren en meer uitdaging nodig hebben, hebben we een stimulerend aanbod ontwikkeld. Kinderen met een significante voorsprong volgen een compact leerprogramma, waarbij ze na een korte instructie zelfstandig aan verrijkende opdrachten werken of projecten uitvoeren gebaseerd op hun eigen interesses. Elke klas beschikt over een uitgebreide collectie 'pluswerk' waarmee leerlingen, in samenspraak met de leerkracht, hun leerproces verdiepen. De Padzoekers: Onze Interne Plusgroep voor Talent Al enkele jaren biedt Openbare Basisschool Karrepad met succes de interne plusgroep 'De Padzoekers'. Hier werken meer- en hoogbegaafde leerlingen wekelijks anderhalf uur aan uitdagende thema's, projecten, breinkrakers en de Pittige Plus Torens, onder deskundige begeleiding van een leerkracht. Bovenschoolse Plusgroep: Verdere Ontwikkeling voor Specifieke Talenten Leerlingen uit groep 5 tot en met 8 met een uitzonderlijke hoogbegaafdheid (gemiddeld IQ boven 130) die extra stimulans zoeken buiten het aanbod van De Padzoekers, kunnen in aanmerking komen voor een bovenschoolse plusgroep. Na zorgvuldige afstemming met u als ouder en de leerkracht, kan de intern begeleider een aanmelding doen. Dit komt zelden voor, gezien ons rijke interne aanbod. Toekomstvisie: Versterking van Samenwerkingsverbanden voor Extra Ondersteuning Wij streven ernaar om individuele ondersteuningstrajecten verder te optimaliseren door intensievere samenwerking met externe partners zoals de GGZ, OJG (Ondersteuning Jeugd en Gezin), WIJ Groningen en de GGD. Door ons gezamenlijke kindteamoverleg effectiever te maken, waarborgen we de best mogelijke zorg en ontwikkeling voor elk kind op onze school.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitszorg en Schoolplan: Ambitie voor Excellente Educatie

Welke ambitieuze doelen staan centraal in ons schoolplan?

Het schooljaarplan van Openbare Basisschool Karrepad schetst onze visie en toekomstplannen. Hierin verkennen we onderwijsontwikkelingen en de impact op onze leerlingen, met concrete maatregelen. Onze leerkrachten zetten hun unieke talenten en expertise in voor collectieve schoolkwaliteit. Reflectie, openheid voor feedback en samenwerking zijn hierin essentieel. We streven naar een omgeving waar groei en professionele ontwikkeling centraal staan. Samen met ouders werken we aan optimale begeleiding en ondersteuning van elke leerling. Dit bevordert niet alleen goede leerresultaten, maar minimaliseert ook probleemgedrag en schooluitval. We monitoren onderwijsresultaten continu en passen onze aanpak aan op basis van actuele trends en inzichten. Ons onderwijs in taal, rekenen, lezen, VVE en HGW is van topkwaliteit, met als doel elke leerling optimaal te laten presteren en zijn of haar potentieel te maximaliseren. Binnen de school benutten we kennis, ervaringen en talenten optimaal om de leeromgeving te verrijken. De kwaliteit van ons onderwijs wordt systematisch geëvalueerd en verbeterd. Startende leerkrachten ontvangen intensieve begeleiding en ontwikkelingsmogelijkheden, met als doel een duurzame en succesvolle carrière binnen ons team. We stimuleren en motiveren onze leerkrachten om zich continu te blijven ontwikkelen en hun passie voor onderwijs te delen. Onze onderwijsresultaten overtreffen de minimumeisen van de Inspectie van het Onderwijs. De kwaliteit van zowel taal- als rekenonderwijs is van uitzonderlijk hoog niveau. We breiden het aanbod van talentblokken uit en verdiepen bestaande programma's om de leerlingen extra uitdaging te bieden. De doorlopende leerlijnen voor digitale geletterdheid en kunst & cultuur zijn zichtbaar verankerd in onze dagelijkse lespraktijk. Onze doorlopende leerlijn burgerschapsvorming draagt doelgericht en samenhangend bij aan onze visie op actief burgerschap en het behalen van de gestelde doelen.

Hoe waarborgt de school de gestelde onderwijskwaliteitsdoelen?

Jaarlijks evalueren we onze basiskwaliteit met diverse methoden, zoals tevredenheidsenquêtes, lesobservaties en diepgaande analyses van onderwijsresultaten. De inzichten uit deze evaluaties gebruiken we om de voortgang op onze school- en jaarplanambities te beoordelen. Indien nodig implementeren we verbetermaatregelen om de onderwijskwaliteit continu te optimaliseren. We maken hierbij gebruik van kwaliteitskaarten, deels via het 'Werken met Kwaliteit' (WMK) programma. Deze kaarten bevatten stellingen die ons helpen sterke punten en ontwikkelgebieden te identificeren, en bieden praktische handvatten voor onderwijsverbetering. Daarnaast zetten we het 'MijnSchoolplan'-systeem in, dat normen inzichtelijk maakt en ondersteuning biedt met voorgestelde teksten. Voor ons rekenonderwijs werken we samen met experts van WIZZ Scholing. Zij ondersteunen ons bij de verbetering van de rekenvaardigheden en de ontwikkeling van een consistente leerlijn. Zes van onze collega's worden opgeleid tot rekencoördinatoren. Deze werkgroep ontwikkelt, in samenwerking met WIZZ, een kwaliteitskaart rekenen die jaarlijks wordt geëvalueerd en aangepast op basis van observaties en resultaten. Een aparte werkgroep, bestaande uit twee taalcoördinatoren, focust op taal en lezen. Deze groep stelt jaarlijks de beginsituatie vast voor onze doorlopende leerlijnen op het gebied van lezen, woordenschat en spelling. In overleg met de schoolleiding formuleren zij de doelen voor het komende schooljaar, die worden opgenomen in het schooljaarplan en tweemaal per jaar worden geëvalueerd in het jaarverslag. Ons daltonboek documenteert ons pedagogisch-didactisch handelen, waarbij onze visie is vertaald naar concrete gedragsindicatoren. Deze indicatoren zijn samengevat in onze 'Kijkwijzer het Karrepad', die we gebruiken tijdens lesobservaties om ons onderwijs te evalueren en te versterken.

Ontdek het Aanbod voor Jonge Kinderen op Basisschool Karrepad

Toelichting van de school

Ontwikkelingsgericht Onderwijs voor Kleuters op Karrepad Op Openbare Basisschool Karrepad in Groningen zetten we vol in op ontwikkelingsgericht onderwijs voor onze jongste leerlingen in groep 1 en 2. Elke zes tot acht weken introduceren we boeiende thema's die kleuters uitdagen om actief te leren en zich breed te ontwikkelen. Dit stimuleert niet alleen hun nieuwsgierigheid, maar legt ook een ijzersterke basis voor later, met speciale aandacht voor het plezier in lezen, schrijven en rekenen. Ons toegewijde team maakt gebruik van het geavanceerde observatiesysteem MijnKleutergroep. Dit systeem bevat alle essentiële leerdoelen, waardoor we nauwkeurig kunnen volgen welke vaardigheden onze leerlingen al beheersen en waar we hen verder kunnen ondersteunen. We streven ernaar om elk kind met plezier de eerste stappen in het onderwijs te laten zetten. Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) voor een Optimale Start Om elk kind een vliegende start op de basisschool te garanderen, biedt Karrepad speciale aandacht aan Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE). Voorschoolse educatie vindt plaats op de peuterspeelzaal of kinderopvang, terwijl vroegschoolse educatie geïntegreerd is in groep 1 en 2 van onze school. Kinderen die extra ondersteuning nodig hebben om achterstanden te voorkomen, ontvangen via specifieke VVE-programma's gerichte aandacht voor hun ontwikkeling. Hierbij betrekken we ouders actief. De VVE-programma's op Karrepad richten zich op cruciale ontwikkelingsgebieden: taalontwikkeling met focus op woordenschat en beginnende geletterdheid, beginnende rekenvaardigheid inclusief tellen en oriëntatie, motorische ontwikkeling voor zowel grove als fijne motoriek, en sociaal-emotionele ontwikkeling om zelfstandigheid en zelfvertrouwen te bevorderen. We stimuleren actief samen spelen en werken.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal onderwijs aanbod is er voor jonge kinderen op Basisschool Karrepad?

Basisschool Karrepad biedt een rijk aanbod voor jonge kinderen, waaronder ontwikkelingsgericht onderwijs in groep 1 en 2 met thematische activiteiten. Daarnaast implementeren we Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) om kinderen met een mogelijke achterstand extra te ondersteunen op het gebied van taal, rekenen, motoriek en sociaal-emotionele ontwikkeling.

Basisschool Karrepad biedt een rijk aanbod voor jonge kinderen, waaronder ontwikkelingsgericht onderwijs in groep 1 en 2 met thematische activiteiten. Daarnaast implementeren we Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) om kinderen met een mogelijke achterstand extra te ondersteunen op het gebied van taal, rekenen, motoriek en sociaal-emotionele ontwikkeling.

Kinderopvang Groningen
Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) Peuteropvang

Met welke kinderopvangorganisaties werkt Basisschool Karrepad samen voor het jonge kind?

Openbare Basisschool Karrepad werkt nauw samen met toonaangevende kinderopvangorganisaties zoals SKSG Kinderopvang en Kids First Kinderopvang in Groningen. Deze samenwerking zorgt voor een soepele overgang ('warme overdracht') tussen peuteropvang en de basisschool, waarbij leerkrachten en leidsters regelmatig afstemmen over gezamenlijke thema's en de ontwikkeling van de kinderen.

Openbare Basisschool Karrepad werkt nauw samen met toonaangevende kinderopvangorganisaties zoals SKSG Kinderopvang en Kids First Kinderopvang in Groningen. Deze samenwerking zorgt voor een soepele overgang ('warme overdracht') tussen peuteropvang en de basisschool, waarbij leerkrachten en leidsters regelmatig afstemmen over gezamenlijke thema's en de ontwikkeling van de kinderen.

Team | Openbare Basisschool Karrepad in Groningen | [2025] Schoolregister