OJS De Petteflet in Groningen

Het team van OJS De Petteflet in Groningen

Current section: team
Jacob Van Ruysdaelstraat 73
9718 Groningen

Zie hier hoe het team van OJS De Petteflet is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van OJS De Petteflet. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past OJS De Petteflet bij jullie?

Ontdek hoe goed OJS De Petteflet bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor OJS De Petteflet gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Deskundige Onderwijsvervanging op OJS De Petteflet: Altijd Een Bekende Voor De Klas

Bij OJS De Petteflet begrijpen we het belang van continuïteit in het onderwijs. Daarom is onze aanpak voor personeelsvervanging erop gericht om altijd een gekwalificeerde en vertrouwde leerkracht voor de klas te hebben. Elke verlofaanvraag wordt zorgvuldig met de directie besproken. We moedigen onze leerkrachten aan om eerst onderling met hun duo-partner de vervanging te regelen. Dit zorgt ervoor dat de leerlingen les krijgen van een bekend gezicht, wat de rust en stabiliteit in de klas bevordert. In situaties waar een interne oplossing niet mogelijk is, schakelen we de expertise in van collega's binnen onze school. Indien nodig, doen we een beroep op de speciaal samengestelde invalpoule van ons bestuur. Zo garanderen we dat elke schooldag op OJS De Petteflet effectief wordt ingevuld met kwalitatief hoogstaand onderwijs.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Groepsgrootte:

Groeperingsvormen

Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Extra Ondersteuning op OJS De Petteflet: Deskundige Hulp voor Elk Kind

3

Taal en Rekenen: Boost Uw Kind's Academische Succes

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Gepersonaliseerd Leren
Gespecialiseerde Rekencoach
Taalontwikkelingsspecialist

Toelichting van de school:

Op OJS De Petteflet zetten wij ons actief in voor de taal- en rekenvaardigheden van uw kind. Met een toegewijde intern begeleider, een gespecialiseerde rekencoach en een taalspecialist bieden we gerichte hulp. Deze experts werken nauw samen om ervoor te zorgen dat elk kind de ondersteuning krijgt die het nodig heeft om te excelleren in deze cruciale vakgebieden. Ze ontwikkelen individuele lesplannen en bieden extra oefenmogelijkheden.

0

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige en Positieve Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Wij streven ernaar een veilige en stimulerende omgeving te creëren waarin uw kind zich sociaal en emotioneel optimaal kan ontwikkelen. Hoewel er momenteel geen specifieke gedragsspecialisten zijn aangewezen, integreren wij sociale vaardigheden en emotionele ondersteuning in ons dagelijkse lesprogramma.

0

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Effectief Leren

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Het bevorderen van een positieve werkhouding en een proactieve taakaanpak staat centraal in ons onderwijs. Onze leerkrachten zetten diverse pedagogische strategieën in om kinderen te helpen zich te concentreren en gemotiveerd te blijven. We monitoren de voortgang van elk kind en bieden ondersteuning op maat om eventuele uitdagingen op het gebied van gedrag of taakgerichtheid aan te pakken.

2

Motorische Ontwikkeling: Fysieke Vaardigheden en Spraak

Beschikbare specialisten:

Kinderfysiotherapeut
Logopedist gespecialiseerd in Kinderspraak

Toelichting van de school:

Voor de fysieke ontwikkeling van uw kind is er wekelijks een kinderfysiotherapeut aanwezig op OJS De Petteflet. Deze specialist helpt kinderen met zowel grove als fijne motorische vaardigheden, wat essentieel is voor zowel sport als schrijven. Daarnaast is er een logopediste beschikbaar die kinderen ondersteunt bij spraak- en taalontwikkeling. Deze sessies vinden één dag per week plaats en richten zich op heldere communicatie en spraakontwikkeling.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Welzijn op School

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Het welzijn van onze leerlingen is van groot belang. Hoewel er geen specifieke medische professionals vast aan de school verbonden zijn, werken we nauw samen met externe zorgverleners indien nodig. Onze leerkrachten zijn getraind om ondersteuning te bieden bij persoonlijke verzorging en signaleren eventuele medische behoeften, waarbij we altijd de communicatie met ouders openhouden.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
5
Totaal specialisten
5
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Vieringlokaal

Ontdek de Extra Ondersteuning voor Leerlingen op OJS De Petteflet

Gedetailleerde Toelichting van Onze Schoolvisie

Bij OJS De Petteflet omarmen we diversiteit en bieden we gespecialiseerde ondersteuning aan leerlingen met uiteenlopende onderwijsbehoeften. Onze unieke groepsindeling, waarbij leerlingen van drie jaargroepen samenwerken in stamgroepen, bevordert een omgeving van wederzijdse hulp en begrip. Elke stamgroep fungeert als een vitale leef- en werkgemeenschap, waar de capaciteit van de groep en de leidende leerkracht bepalen hoe we individuele leerlingen optimaal kunnen ondersteunen. Extra ondersteuning wordt ingezet wanneer de onderwijsbehoeften van een kind intensiever en complexer zijn dan de standaard basisondersteuning. OJS De Petteflet maakt hiervoor gebruik van de expertise van het Kenniscentrum Openbaar Onderwijs (KCOO). Het schoolbestuur faciliteert deze extra ondersteuning via specifieke arrangementen, die binnen het reguliere onderwijs worden toegepast. Deze arrangementen worden aangevraagd bij het KCOO en zorgvuldig beoordeeld op basis van de onderwijsbehoeften van het kind of de groep. Het actuele aanbod en de procedure zijn gedetailleerd beschreven in ons School Ondersteuningsprofiel (SOP), beschikbaar op onze schoolwebsite. We stellen een OntwikkelingsPerspectiefPlan (OPP) op voor kinderen die specifieke, intensieve begeleiding nodig hebben. De Petteflet kan echter niet langer voldoen aan de onderwijsbehoeften van een kind wanneer de extra ondersteuning zoals beschreven in het SOP ontoereikend is, of wanneer deze te veel tijd en aandacht vraagt, wat het leerproces van andere leerlingen verstoort. Ook bij een structurele verstoring van de rust en orde op school, die niet meer opgevangen kan worden binnen de bestaande structuren, kijken we naar alternatieve oplossingen. Inzet van KCOO Expertise voor Passend Onderwijs Het KCOO, een initiatief van Openbaar Onderwijs Groningen, ondersteunt OJS De Petteflet actief bij het realiseren van passend onderwijs. Wij maken gebruik van de brede expertise binnen het KCOO, waaronder vaste orthopedagogen en ambulante begeleiders die nauw verbonden zijn aan onze school. Daarnaast beschikt het KCOO over psychodiagnostisch medewerkers en onderwijsassistenten die ons team versterken. Specialisten op gebieden als dyslexie, dyscalculie, autisme, gedragsproblematiek, hoogbegaafdheid en downsyndroom kunnen via onze intern begeleider ingeschakeld worden om onze leerlingen optimaal te begeleiden. Ambulante Begeleiding en Orthopedagogische Expertise De ambulant begeleider richt zich op hulpvragen op school-, groeps-, leerkracht- en kindniveau, en biedt praktische ondersteuning binnen onze schoolomgeving. Onze orthopedagoog werkt nauw samen met psychodiagnostisch medewerkers om onderzoek te verrichten naar cognitieve leerontwikkeling, werkhouding, gedrag en sociaal-emotionele ontwikkeling, om zo een compleet beeld te krijgen van de leerling. Onderwijsassistenten van het KCOO kunnen worden ingeschakeld voor gerichte extra ondersteuning aan individuele leerlingen of kleine groepen, om zo de leerervaring te optimaliseren. Dit alles draagt bij aan een inclusieve leeromgeving waarin elk kind de aandacht krijgt die het verdient. Driehoeksoverleg: Vroegtijdige Signalering en Afstemming Het driehoeksoverleg, een gestructureerd overleg dat meerdere keren per schooljaar plaatsvindt, brengt de kwaliteitscoördinator, de ambulant begeleider en de orthopedagoog van het KCOO samen. Het primaire doel is het proactief identificeren en monitoren van leerlingen die extra zorg nodig hebben. Door deze vroege betrokkenheid kunnen de expertise van het KCOO optimaal worden benut, waardoor we tijdig passende interventies kunnen plegen en de voortgang van deze leerlingen nauwlettend kunnen volgen. De ambulant begeleider en orthopedagoog adviseren de school over vervolgstappen. Verwijzing naar SBO of SO: Begeleiding en Advies Indien een verwijzing naar Speciaal Basisonderwijs (SBO) of Speciaal Onderwijs (SO) overwogen wordt, werken we nauw samen met de ambulant begeleider of orthopedagoog van het KCOO. Zij helpen ons te beoordelen welke ondersteuningsmogelijkheden er nog binnen onze eigen school bestaan om aan de onderwijsbehoeften van het kind te voldoen. Bij een definitieve verwijzing adviseren zij ons bij het vinden van de meest geschikte onderwijsplek. De orthopedagoog van het KCOO stelt de benodigde deskundigheidsverklaring op voor de aanvraag van een toelaatbaarheidsverklaring. Communicatie en Toestemming Medewerkers van het KCOO zijn regelmatig aanwezig op onze school en in de klassen. Wij informeren ouders en verzorgers proactief over eventuele ondersteuningsvragen met betrekking tot hun kind. Voor aanvullend onderzoek of gerichte observaties vragen wij altijd schriftelijke toestemming aan de ouders/verzorgers, om zo transparantie en betrokkenheid te waarborgen. Meer informatie over het KCOO en hun diensten is te vinden op: https://kcoo.openbaaronderwijsgroningen.nl/index.html Bovenschoolse Voorzieningen: KCOO Plusgroep en ISK Openbaar Onderwijs Groningen biedt via het KCOO een bovenschoolse plusgroep aan, bedoeld als aanvulling op ons passend onderwijsaanbod. Deze groep stimuleert hoogbegaafde leerlingen om hun potentieel volledig te benutten door middel van peer-learning en gerichte aandacht voor sociale competenties en zelfbeeld. Algemene informatie en het aanmeldingsproces zijn te vinden op de KCOO website onder 'bovenschoolse voorzieningen'. Voor nieuwkomers biedt de Internationale Schakelklas (ISK) Groningen, een school voor voortgezet onderwijs, taal- en integratieondersteuning aan leerlingen van 12 tot 18 jaar die de Nederlandse taal nog niet beheersen. Het doel is om hen voor te bereiden op regulier voortgezet onderwijs. Meer informatie vindt u op https://www.iskgroningen.nl/index.html. Het Expertisecentrum Anderstaligen Groningen (ECAG) ondersteunt scholen bij het ontwikkelen van expertise voor anderstalige leerlingen. Meer informatie is beschikbaar via https://openbaaronderwijsgroningen.nl/expertisecentrum-anderstaligen-groningen/. Toekomstig Aanbod aan Extra Ondersteuning: Continue Kwaliteitsverbetering In het schooljaar 2023-2024 hebben we geïnvesteerd in de ontwikkeling van onze teamleden door de opleiding van twee rekencoördinatoren en een beeldcoach. Daarnaast wordt een taalspecialist ingezet om het taal- en spellingonderwijs te versterken, conform ons schoolplan 2023-2027. Voor het schooljaar 2024-2025 zijn twee taalcoördinatoren gestart met hun opleiding, die in 2025-2026 wordt afgerond. Deze continue investering in expertise verhoogt de kwaliteit van de ondersteuning die we onze leerlingen en leerkrachten kunnen bieden.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitsborging en Educatief Beleidsplan Jenaplanschool De Petteflet

Wat zijn de kernambities van Jenaplanschool De Petteflet voor 2027?

Jenaplanschool De Petteflet streeft naar excellente educatie en een bloeiende schoolgemeenschap. Onze kernambities voor 2027 omvatten het bevorderen van democratisch burgerschap door dagelijkse toepassing van ons Jenaplanconcept, met een visie op leiderschap en samenleven. Centraal in ons onderwijs staat wereldoriëntatie, verrijkt met betekenisvol stamgroepwerk en focus op kernvaardigheden zoals rekenen en taal. We streven naar hoge didactische en sociaal-emotionele verwachtingen, waarbij we kinderen stimuleren hun talenten te ontdekken en ontwikkelen. Digitale geletterdheid en creatieve expressie krijgen hierbij volop aandacht. Verder zetten we in op een brede persoonlijke ontwikkeling en gelijke kansen voor alle leerlingen. We benutten de expertise van onze stamgroepleiders en de betrokkenheid van ouders voor een rijk lesaanbod, zowel binnen als buiten schooltijd. Dit omvat ook samenwerking met kinderopvang 'Huis de B' voor een geïntegreerd programma. Duurzaamheid is een belangrijk speerpunt. We integreren het 'Eco-Schools' programma om milieubewustzijn te vergroten en concrete energiebesparende maatregelen te implementeren. Kinderen leren zorgvuldig om te gaan met hun omgeving en krijgen inspraak in duurzame schoolactiviteiten. Bewegen is essentieel voor een gezonde ontwikkeling. Alle leerlingen halen de gestelde beweegnorm, zowel binnen als buiten schooluren. We garanderen minimaal 90 minuten bewegingsonderwijs per week, met extra aandacht voor kleuters. Samen met 'Huis de B' bieden we naschoolse sportactiviteiten en ondersteunen we gezinnen bij het vinden van sportmogelijkheden via het jeugdfonds.

Hoe waarborgt Jenaplanschool De Petteflet de kwaliteit van het onderwijs?

Bij Jenaplanschool De Petteflet is kwaliteitszorg de hoeksteen van ons onderwijs. We hanteren een proactieve benadering, gebaseerd op de richtlijnen van de Inspectie van het Onderwijs, met de ambitie om continu te excelleren. Ons beleid is verankerd in een strategisch schoolplan, waarin we onze visie, ambities en verbeterdoelen vastleggen. Dit plan wordt vertaald naar een concreet jaarplan, dat we gezamenlijk met het team en de Medezeggenschapsraad evalueren. De uitkomsten worden vastgelegd in een jaarverslag. We werken systematisch volgens het 'Plan-Do-Check-Act' model. Dit houdt in dat we de basiskwaliteit continu monitoren en actief werken aan het realiseren van onze ambitieuze doelen. Jaarlijks toetsen we onze kwaliteit met diverse methoden, waaronder tevredenheidsenquêtes, lesobservaties en een grondige analyse van onderwijsresultaten. De inzichten uit deze evaluaties gebruiken we om de voortgang op onze school- en jaarplanambities te beoordelen. Waar nodig implementeren we gerichte verbetermaatregelen om de onderwijskwaliteit te optimaliseren en duurzaam te verhogen. Ons interne zorgteam en de inzet van specialisten dragen bij aan deze kwaliteitsborging.

Wat waren de onderwijsresultaten in schooljaar 2024-2025 en wat zijn de focuspunten voor 2025-2026?

We zijn bijzonder trots op de onderwijsresultaten van schooljaar 2024-2025. Als Jenaplanschool ligt onze focus op de brede ontwikkeling van kinderen, en de prestaties van onze schoolverlaters bevestigen de effectiviteit van onze inzet op basisvaardigheden. Op het fundamentele niveau (1F) behaalden alle leerlingen (100%) de gestelde doelen voor lezen, taalverzorging en rekenen. Op het ambitieniveau (2F) scoorden 100% van de leerlingen voor lezen, 68% voor taalverzorging en 68% voor rekenen (1S). Deze resultaten onderstrepen de inspanningen van ons team, de zorgvuldige begeleiding en de aansprekende lesprogramma's. Voor schooljaar 2025-2026 richten we ons op een aantal kerngebieden: burgerschap, taal- en spellingsonderwijs, rekenonderwijs, kunst en cultuur, digitale geletterdheid, het aanbod voor meer- en hoogbegaafden, en duurzaamheid. Een gedetailleerde uitwerking van deze doelen is te vinden in ons jaarplan, dat beschikbaar is op onze website.

Downloaden

Ontwikkeling voor Jonge Kinderen: Spelenderwijs Leren bij OJS De Petteflet

Toelichting van de school

Bij OJS De Petteflet geloven we in de kracht van Jenaplanonderwijs, waarbij de ontwikkeling van jonge kinderen centraal staat. Ons onderwijsmodel is gebouwd op vier essentiële pijlers: gesprek, spel, werk en viering. Deze activiteiten integreren we naadloos in elke stamgroep, zodat jonge kinderen spelenderwijs de wereld ontdekken en belangrijke leerdoelen behalen. Gesprekken vormen de kern van ons leerproces. In de kring luisteren we aandachtig naar de inbreng van elk kind, bespreken we thema's en delen we persoonlijke ervaringen. Dit creëert een veilige omgeving waarin kinderen zich gehoord voelen, leren dat hun mening telt en actief invloed uitoefenen op hun leerpad. Door gezamenlijk plannen te maken, stimuleren we niet alleen de betrokkenheid, maar zorgen we er ook voor dat het onderwijs aansluit bij de belevingswereld van de kinderen. Spelen is de natuurlijke manier waarop jonge kinderen de wereld begrijpen en grip krijgen op hun omgeving. We observeren de kinderen, spelen mee en introduceren nieuwe materialen om hun spel te verdiepen. Door gerichte interventies ondersteunen we hun ontwikkeling in rollenspellen en sociale interacties. Dit draagt bij aan hun zelfvertrouwen en probleemoplossend vermogen. Tijdens werkperiodes moedigen we zelfstandigheid aan. Kinderen leren om zelfredzaam te zijn en durven hulp te vragen aan klasgenoten. Door het principe van uitgestelde aandacht te hanteren, vergroten we hun zelfstandigheid en veerkracht. Bij complexere vraagstukken kunnen ze altijd terecht bij oudere leerlingen, wat samenwerking en wederzijdse ondersteuning bevordert. Viering is een integraal onderdeel van ons schoolleven. We erkennen en vieren zowel kleine successen, zoals zelf de jas aantrekken, als grote prestaties, zoals presentaties voor publiek. Deze momenten versterken het zelfvertrouwen van de kinderen, waardoor ze zich belangrijker voelen en meer van zichzelf durven te laten zien. Dit positieve gevoel opent deuren naar verdere groei en ontdekking.

Veelgestelde vragen

Biedt OJS De Petteflet specifieke programma's voor jonge kinderen?

OJS De Petteflet integreert de ontwikkeling van jonge kinderen binnen het reguliere Jenaplanonderwijs. Er zijn geen aparte, extra programma's specifiek voor deze leeftijdsgroep, aangezien hun leerproces volledig is verweven met de kernactiviteiten van de school.

Met welke partners werkt OJS De Petteflet samen voor de jonge kind ontwikkeling?

OJS De Petteflet opereert zelfstandig en werkt niet samen met externe partijen voor de ontwikkeling van jonge kinderen. De expertise en het aanbod worden volledig intern verzorgd door ons toegewijde team.
Team | OJS De Petteflet in Groningen | [2025] Schoolregister