IKC Dom Helder Camara in Groningen

De resultaten van IKC Dom Helder Camara in Groningen

Current section: resultaten
Onnemaheerd 2
9736 Groningen

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van IKC Dom Helder Camara, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past IKC Dom Helder Camara bij jullie?

Ontdek hoe goed IKC Dom Helder Camara bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel Niveau Behaald door Leerlingen IKC Dom Helder Camara

Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt getoetst in groep 8 middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor dit basisniveau. Dit betekent dat 85% van alle leerlingen aan het einde van hun basisschoolcarrière deze kernvaardigheden moet bezitten. Voor IKC Dom Helder Camara in Groningen is dit een belangrijk meetpunt voor onderwijskwaliteit.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau Resultaten op IKC Dom Helder Camara

Het streefniveau daagt leerlingen uit om meer te bereiken dan het basisniveau, met als doel een hogere academische ontwikkeling te stimuleren bij de uitstroom uit groep 8. De inspectie stelt per school een specifieke signaleringswaarde vast, gebaseerd op de unieke leerlingenpopulatie. Dit percentage dient als een richtlijn om de prestaties van onze leerlingen te evalueren ten opzichte van vergelijkbare scholen. IKC Dom Helder Camara streeft ernaar deze ambitieuze doelen te realiseren voor alle leerlingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van IKC Dom Helder Camara?

IKC Dom Helder Camara, gelegen in Groningen, hecht veel waarde aan een optimale doorstroom van leerlingen naar het voortgezet onderwijs. Dit schooljaar introduceren we de Doorstroomtoets, een nieuwe stap om de ontwikkeling van onze leerlingen te meten en te begeleiden. We zetten ons dagelijks in om onze onderwijsmethoden te verfijnen en aan te passen aan de meest recente inzichten en de behoeften van onze leerlingen. Dit zorgt ervoor dat elk kind de best mogelijke kansen krijgt om zijn of haar talenten te ontwikkelen en door te stromen naar een passend vervolgonderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling op IKC Dom Helder Camara: Een Veilige Basis

Bij IKC Dom Helder Camara geloven we dat een optimale ontwikkeling van kinderen begint bij een gevoel van veiligheid en zelfvertrouwen. Wanneer kinderen zich geborgen voelen en vertrouwen hebben in zichzelf en hun omgeving, bloeien ze volledig op. Onze aanpak voor sociale ontwikkeling is geworteld in de bewezen methodiek van 'De Vreedzame School'. Deze methode biedt praktische handvatten voor het bevorderen van sociale vaardigheden en een positief klassenklimaat. Daarnaast besteden we aandacht aan zingeving en levensbeschouwing door middel van onze 'Geestelijke Stromingen' lessen. Om de effectiviteit van onze inspanningen te meten, voeren we eens per twee jaar een uitgebreide peiling uit. Hierbij betrekken we zowel de kinderen, de ouders als ons toegewijde team, om zo de sociale opbrengsten in kaart te brengen en waar nodig bij te sturen.

Veiligheid: Een omgeving waar elk kind zich geborgen voelt.

Vertrouwen: Het stimuleren van zelfvertrouwen en geloof in eigen kunnen.

Gewaardeerd worden: Elk kind voelt zich gezien, gehoord en gewaardeerd.

Hoe bevordert IKC Dom Helder Camara de sociale ontwikkeling van uw kind?

IKC Dom Helder Camara bevordert de sociale ontwikkeling door middel van de Vreedzame School methode, die gericht is op het aanleren van sociale vaardigheden en het creëren van een positieve groepsdynamiek. Daarnaast worden thema's rondom levensbeschouwing en zingeving behandeld in de 'Geestelijke Stromingen' lessen. Deze gecombineerde aanpak zorgt ervoor dat kinderen zich veilig voelen en zelfvertrouwen ontwikkelen, wat essentieel is voor hun algehele groei.

Welke registratievormen gebruikt IKC Dom Helder Camara voor het meten van sociale opbrengsten?

Voor het in kaart brengen van sociale opbrengsten maakt IKC Dom Helder Camara gebruik van gevalideerde registratievormen. Dit stelt ons in staat om objectief de voortgang en ontwikkeling van de sociale competenties van onze leerlingen te volgen. Onze methoden omvatten specifiek de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) en de 'kijkwijzers' die inherent zijn aan de Vreedzame School aanpak. Deze instrumenten bieden gedetailleerde inzichten in het sociaal functioneren van elk kind.

  • Sociale Competentie Observatielijst (SCOL)
  • De kijkwijzers van De Vreedzame School

Welke methode voor sociaal-emotioneel leren wordt toegepast op IKC Dom Helder Camara?

IKC Dom Helder Camara zet de effectieve methode 'De Vreedzame School' in voor het sociaal-emotioneel leren van de kinderen. Deze methode is speciaal ontworpen om kinderen te leren hoe ze op een positieve en constructieve manier met elkaar om kunnen gaan. Het bevordert vaardigheden zoals conflictoplossing, communicatie en samenwerking, wat bijdraagt aan een prettige en veilige leeromgeving.

Onderwijsinspectie Rapport IKC Dom Helder Camara: Kwaliteit en Ontwikkeling

De Onderwijsinspectie heeft IKC Dom Helder Camara in 2014 voor het laatst beoordeeld. Destijds hebben wij het basisarrangement ontvangen, wat duidt op een solide basis voor ons onderwijs. Deze beoordeling geeft inzicht in de kwaliteit van ons onderwijs en de organisatie van onze school. Wij committeren ons continu aan verbetering en streven naar optimale leerresultaten voor al onze leerlingen. Op deze pagina vindt u informatie over de bevindingen van de inspectie en hoe deze zich verhouden tot ons huidige onderwijsaanbod. Ontdek hoe IKC Dom Helder Camara zich inzet voor kwalitatief hoogstaand onderwijs in Groningen.

Resultaten | IKC Dom Helder Camara in Groningen | [2025] Schoolregister