
Schoolweging
De schoolweging van De Ploeg Groningen is 32,05 , met een spreiding van 6,29 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
97.4% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke norm van 85%. De school overtreft hiermee ook het gemiddelde van vergelijkbare scholen (94.8%), ondanks de complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een focus op midschool-niveaus: 35% havo en 15% havo/vwo-combinaties. Opvallend is het hogere percentage praktijkgerichte adviezen (14.3% bij vmbo-b/k) vergeleken met landelijke trends. Tegelijkertijd scoort de school met 10% vwo-adviezen lager dan het nationale gemiddelde (18.6%), passend bij de schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Ploeg Groningen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.38 | 177.9 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De school meet ieder half jaar voor de groepen 3 tot en met 8 de tussenresultaten aan de hand van Cito midden toetsen en Cito eind toetsen. Voor de groepen 1/2 maken wij gebruik van het observatiesysteem KIJK!. De uitkomsten geven een beeld op zowel leerlingniveau, groepsniveau als schoolniveau. Daarnaast worden er in groep 3 tot en met 8 methodetoetsen afgenomen na ieder blok. Drie keer per jaar zijn er opbrengstgerichte gesprekken met de directie en intern begeleider waarin de leerkracht aangeeft of de doelen op groepsniveau bereikt zijn. Na analyse worden er voor het komende halfjaar nieuwe doelen opgesteld, ook beschrijft de leerkracht wat de aanpak is om deze doelen te halen. Op leerlingniveau wordt er 4 keer per jaar een plan van aanpak opgesteld. Leerlingen met achterstanden op spelling, rekenen of lezen worden geclusterd en werken 8 weken lang met een intensief aanbod. Deze plannen van aanpak worden afgestemd met de intern begeleider.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
26.5% van de leerlingen presteert boven advies (vs. 25.3% landelijk), wat de kwaliteit van de advisering benadrukt. Het percentage onderadvisering (17.7%) ligt wel hoger dan het landelijk gemiddelde (11.8%), mogelijk gerelateerd aan de complexe populatie. De school hanteert een risicomijdend adviesbeleid zoals beschreven in het schoolplan.
Sociale ontwikkeling
Sociale competenties De Ploeg hecht aan sociale competenties en burgerschap. We streven naar een ononderbroken ontwikkeling van alle kinderen. Een goed pedagogisch klimaat, met respect voor elkaar, vertrouwen, eigenheid, samenwerken, gelijkwaardigheid en verdraagzaamheid zijn voor ons kernwaarden. Een positieve benadering lokt positief gedrag uit. Wij scheppen een sfeer waarin iedereen in de school zich veilig, geborgen en geaccepteerd voelt. Daarvoor zijn op de Ploeg regels en afspraken gemaakt die voor iedereen in de school gelden: voor kinderen, het team, de ouders en verzorgers. We gaan uit van drie basisregels: zorg voor de mens, zorg voor het materiaal en zorg voor de omgeving. Hierdoor voelen de kinderen zich gewaardeerd, veilig en neemt hun motivatie om gewenst gedrag te vertonen toe. Wij leren kinderen met behulp van de methode Vreedzame school, hoe ze om kunnen gaan met conflicten en pesten. Als kinderen van jongs af aan met elkaar omgaan en elkaars cultuur leren kennen, kunnen vooroordelen voorkomen worden. Door anderen te leren kennen en door te leren over elkaars achtergronden en gebruiken, nemen begrip en verdraagzaamheid toe. LEES MINDER
Respect en vertrouwen
Samen bereiken we meer
Je mag zijn wie je bent
Wat is de werkwijze van De Ploeg voor sociale ontwikkeling?
De sociaal-emotionele ontwikkeling wordt op De Ploeg vormgegeven door de lessen van Vreedzame school. Ook in de methodiek Success for All neemt samenwerken, met elkaar overleggen en taakgericht werken een grote plaats in. Elk nieuw schooljaar starten we met de zogenaamde Gouden Weken, en na iedere kerstvakantie starten wij met de Zilveren Weken. Je veilig voelen staat hoog in ons vaandel, pesten hoort daar niet bij. We hanteren een sociaal veiligheidsprotocol en hebben een coördinator sociale veiligheid.
Welke registratievorm(en) gebruikt De Ploeg om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Ploeg gebruikt Kijk! en sociogrammen om sociale opbrengsten in kaart te brengen.