Basisschool De Feniks in Groningen

Het team van De Feniks in Groningen

Current section: team
Maresiusstraat 22
9746 Groningen

Zie hier hoe het team van De Feniks is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van De Feniks. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past De Feniks bij jullie?

Ontdek hoe goed De Feniks bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor De Feniks gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Humanistische en godsdienstige vorming (HVO/GVO)
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Optimale Lerarenvervanging op Basisschool De Feniks: Altijd Leren, Zelfs bij Afwezigheid

Bij Basisschool De Feniks garanderen we continuïteit in het onderwijs, zelfs bij onverwachte afwezigheid van een leerkracht. We beschikken over een betrouwbare vervangingspool, mede dankzij onze samenwerking met Openbaar Onderwijs Groningen. Daarnaast zetten we ervaren ambulante leerkrachten in om de kwaliteit van de lessen te waarborgen. Hoewel het lerarentekort, vooral tijdens piekperiodes zoals het griepseizoen, een uitdaging kan zijn, hebben we robuuste noodplannen. In uitzonderlijke situaties neemt onze toegewijde intern begeleider of directie tijdelijk een klas over, beperkt tot maximaal twee dagen per jaar per klas. Ook kunnen LIO-studenten en derdejaars stagiaires, zelfs buiten hun reguliere stage-uren, waardevolle ondersteuning bieden. Indien alle andere opties zijn uitgeput en er geen vervanging mogelijk is, vragen we in het uiterste geval ouders vriendelijk om hun kinderen thuis op te vangen. Dit is echter een zeldzame uitzondering. Om de werkdruk van onze leerkrachten te beperken en de onderwijskwaliteit te maximaliseren, hebben we onze procedures aangescherpt. Kinderen worden niet langer verspreid over andere groepen. Noodopvang wordt nu exclusief geboden aan gezinnen die aantoonbaar geen alternatieve opvang kunnen regelen. Gelukkig komen situaties waarin we geen vervanging kunnen vinden, zelden voor dankzij onze proactieve aanpak.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op De Feniks werken we in de kleuterjaren met heterogene groepen. Dit houdt in dat kinderen van 4 jaar tot aan hun overgang naar groep 3 samen in één kleutergroep zitten.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek Ons Team van Onderwijsspecialisten op Basisschool De Feniks

7

Taal en Rekenen: Fundament voor Succes

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Rekenspecialist
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist
NT2 Specialist
Gedragsspecialist
Externe Professionals: Logopedist, Fysiotherapeut, Dyslexiespecialist

Toelichting van de school:

Op De Feniks leggen we een sterke nadruk op de kernvaardigheden taal en rekenen. Ons team beschikt over gespecialiseerde leerkrachten met diepgaande kennis en ervaring, die het onderwijsteam versterken en bijdragen aan schoolontwikkelingen. Deze specialisten zetten hun expertise in, soms door observaties in klassen tijdens hun eigen lestijd, om zo effectief kennis te delen en de kwaliteit van ons onderwijs continu te verbeteren. We werken nauw samen binnen Openbaar Onderwijs Groningen en maken gebruik van de diensten van het Kennis Centrum Openbaar Onderwijs (KCOO). Meer gedetailleerde informatie over onze aanpak en de ondersteuning van het KCOO vindt u op hun website.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Zekerheid en Groei

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider

Toelichting van de school:

Wij bieden gerichte ondersteuning voor de sociaal-emotionele groei van onze leerlingen. Onze intern begeleider werkt nauw samen met leerkrachten om de ontwikkeling van leerlingen te volgen en te bevorderen. Indien nodig is onze gedragsspecialist beschikbaar voor advies en hulp bij specifieke uitdagingen. Met behulp van diverse faciliteiten en externe expertise zorgen we voor een optimale ondersteuning. De intern begeleider faciliteert consultaties, voert klassenobservaties uit en ontwikkelt, in overleg met de gedragsspecialist, interventieplannen die aansluiten bij de individuele behoeften van elk kind. Zo garanderen we dat we proactief kunnen inspelen op de unieke behoeften van onze leerlingen en hen de best mogelijke begeleiding bieden in hun persoonlijke ontwikkeling.

2

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Focus op Succes

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider

Toelichting van de school:

De Feniks ondersteunt leerlingen op het gebied van gedrag, werkhouding en het aanpakken van taken. Onze intern begeleider werkt samen met leerkrachten om de voortgang van leerlingen te monitoren en te optimaliseren. Voor specifieke gedragsuitdagingen en advies is onze gedragsspecialist direct beschikbaar. We maken gebruik van diverse faciliteiten en externe expertise om deze ondersteuning te waarborgen. De intern begeleider biedt consultaties, voert klassenobservaties uit en ontwikkelt, in samenwerking met de gedragsspecialist, op maat gemaakte interventieplannen. Op deze wijze zorgen we ervoor dat we effectief kunnen inspelen op de individuele leerbehoeften en leerlingen optimaal ondersteunen in hun schooltraject.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief Leren

Beschikbare specialisten:

Vakleerkracht Bewegingsonderwijs

Toelichting van de school:

Onze school heeft een toegewijde vakleerkracht bewegingsonderwijs die alle gymlessen verzorgt voor leerlingen van groep 1 tot en met 8. Deze specialist monitort tevens de motorische en lichamelijke ontwikkeling van de leerlingen. Bij signalen van bijzondere ontwikkelingen wordt dit altijd besproken met de ouders of verzorgers. We kunnen een motorische screening aanvragen om de ontwikkeling nauwkeurig te volgen. Leerkrachten observeren leerlingen en signaleren eventuele afwijkingen, waarna een fysiotherapeut kan worden ingeschakeld voor verdere begeleiding. In samenspraak met de ouders onderzoeken we de mogelijkheden voor passende ondersteuning op school, om zo de fysieke ontwikkeling van elk kind te stimuleren.

1

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorg op Maat

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider

Toelichting van de school:

Gedurende overleggen tussen leerkrachten en de intern begeleider worden alle leerlingen regelmatig besproken, waarbij ook persoonlijke verzorging en medisch handelen aan bod kunnen komen indien relevant. Soms bespreken we leerlingen binnen het 'kind-team', een samenwerking tussen schoolmedewerkers, GGD, Wij-team en kinderopvang. Dit brede overleg stelt ons in staat om ouders effectief te informeren of door te verwijzen naar gespecialiseerde instanties. Voor medische handelingen op school volgen wij een strikt protocol, dat op aanvraag beschikbaar is, om de veiligheid en het welzijn van onze leerlingen te garanderen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
13
Totaal specialisten
13
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Schakelklas nieuwkomers
Bovenschoolse plusklas
Lift
Invalidentoilet
BSO ruimtes

Optimale Ontwikkeling: Extra Ondersteuning op Basisschool De Feniks

Ons Schoolondersteuningsprofiel en Aanpak

Op De Feniks erkennen we dat elke leerling uniek is, ook al zitten ze in dezelfde leeftijdscategorie. Daarom bieden we gedifferentieerd onderwijs dat aansluit bij de individuele leerbehoeften van onze leerlingen in groep 3 tot en met 8. We hanteren verschillende leerwegen om aan te sluiten bij de diverse ontwikkelingsniveaus. Onze basisleerweg biedt de kernlesstof die alle kinderen krijgen. Voor leerlingen die extra uitleg of herhaling nodig hebben, is er de herhalingsleerweg. Kinderen die meer uitdaging aankunnen, volgen de verrijkende leerweg. Soms werken leerlingen, na zorgvuldige afweging, op een eigen niveau voor specifieke vakken, wat onze flexibele aanpak onderstreept. Daarnaast zetten we ons in voor toekomstig aanbod aan extra ondersteuning. Wanneer leerlingen specifieke begeleiding nodig hebben, zoals bij dyslexie, dyscalculie of gedragsproblemen, stellen we een Ontwikkelingsperspectief (OPP) op. Dit gebeurt in samenwerking met ouders en het samenwerkingsverband, met duidelijke doelen en evaluatiemomenten. Onze expertise omvat ondersteuning bij taalontwikkelingsstoornissen, visuele beperkingen, het Syndroom van Down en lichte gedragsproblematiek. We werken samen met externe deskundigen zoals Kentalis en Visio. Ons Schoolondersteuningsprofiel (SOP), dat jaarlijks wordt herzien, beschrijft onze capaciteiten en grenzen. Vraag ernaar bij de school voor gedetailleerde informatie over onze ondersteuningsmogelijkheden.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Ons Kwaliteitsbeleid en Schoolplan van De Feniks

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan?

Ons schoolplan, dat elke vier jaar wordt herzien, legt de strategische doelen voor de komende periode vast. Deze ambitieuze doelstellingen worden jaarlijks vertaald naar concrete acties in onze jaarplannen, die de basis vormen voor ons onderwijs. Onze Kernambities omvatten: Focus op Brede Vaardigheden: Wij stimuleren de ontwikkeling van essentiële levensvaardigheden zoals initiatief nemen, effectieve communicatie, zelfexpressie, zelfsturing en probleemoplossend vermogen. Leren door spel en ontdekking staat centraal, waarbij elke leerling zijn unieke talenten kan ontplooien. Betekenisvol Onderwijs: Leren wordt pas echt impactvol als het relevant is. Door leerlingen te laten doen, beleven en ervaren, zowel binnen als buiten de klaslokalen, maken we het leerproces betekenisvol en versterken we de leerervaring. Doelen Centraal, Methode als Hulpmiddel: Om optimaal aan te sluiten bij de individuele leerbehoeften, hanteren we een duidelijke leerstoflijn. Deze leidraad stelt ons in staat om weloverwogen keuzes te maken uit lesmethoden, die we zien als waardevolle bronnen om onze jaarlijkse leerdoelen te realiseren. Duurzame Wereldburgers: Wij bereiden onze leerlingen voor op een actieve rol in de wereld, met aandacht voor duurzaamheid en mondiale vraagstukken. Leerlingen leren dat zij zelf een positief verschil kunnen maken. Eigenaarschap en Verantwoordelijkheid: Leren is een gezamenlijke reis. Leerlingen worden aangemoedigd om eigenaar te zijn van hun leerproces, met inspraak in de aanpak van lessen. Leerkrachten fungeren als coaches die samen met de leerlingen feedback geven en leren faciliteren. Daarnaast leggen we een sterke nadruk op: Aanbod: Een kritische en continue evaluatie van ons onderwijsaanbod, met een focus op essentiële basisvaardigheden zoals taal, rekenen, digitale geletterdheid en burgerschap. Kwaliteitszorg: Een gedocumenteerde werkwijze en een continue cyclus van vaststellen, uitvoeren, evalueren en bijstellen. Handelingsgericht werken is hierbij een fundamenteel uitgangspunt. Begeleiding en Ondersteuning: Hoge verwachtingen van onze leerlingen leiden tot betere leerresultaten en een effectieve differentiatie op basis van gerichte analyses. Jaarplan: De overkoepelende doelen uit het schoolplan worden vertaald naar concrete, haalbare subdoelen in het jaarplan. Dit plan bevat activiteiten die per bouw of schoolbreed worden uitgevoerd om ons onderwijs kwalitatief hoogstaand en uitdagend te houden. Meer details over het school- en jaarplan, inclusief professionaliseringsactiviteiten, zijn beschikbaar op onze website.

Hoe waarborgt De Feniks de voortdurende kwaliteit van het onderwijs?

Bij De Feniks is kwaliteitszorg een integraal onderdeel van onze schoolorganisatie. Dit betekent dat we voortdurend activiteiten ontplooien om de kwaliteit van ons onderwijs te bewaken, te borgen en te verbeteren. We stellen ons de vraag: wat is goed onderwijs, welke eisen stelt de overheid, welke doelen stellen we onszelf, hoe leveren we deze kwaliteit en hoe borgen we deze op lange termijn? Organisatorische Doelstellingen en Verbeterplannen: Om de voortgang van onze schoolbrede doelen te monitoren, evalueren we deze regelmatig. Jaarlijks worden de gestelde doelen geactualiseerd en vertaald naar een concreet verbeterplan. Elke verbeteractie wordt toegewezen aan een specifieke werkgroep of medewerker, zoals een specialist of coördinator. Dit zorgt voor gezamenlijke verantwoordelijkheid en gerichte aandacht voor elk doel. Werkgroepen werken gedurende het jaar aan de realisatie van de doelen, verzamelen relevante informatie en ondernemen acties. Alle vorderingen worden nauwkeurig gedocumenteerd. Aan het einde van het schooljaar evalueren we de resultaten, sturen we bij waar nodig en maken we afspraken voor de monitoring in het volgende schooljaar. Onderwijsdoelstellingen en Leerlingmonitoring: We volgen de onderwijsontwikkeling van elke leerling nauwgezet met behulp van het Cito Leerling in Beeld-leerlingvolgsysteem. Door het afnemen van toetsen en het analyseren van de resultaten, stellen we onderwijsplannen op die perfect aansluiten bij de individuele leerbehoeften. Specifieke zorgvragen worden besproken in groepsbesprekingen met de intern begeleider, waarbij didactisch en pedagogisch handelen van leerkrachten centraal staat. Twee keer per jaar bespreken we de school- en groepsopbrengsten in het team en per bouw. Door trends te analyseren, identificeren we wat goed gaat en waar ons aanbod verbetering behoeft. We besteden ook veel aandacht aan de schoolweging in onze evaluaties. Jaarlijks analyseren en evalueren we onze eindresultaten om ons onderwijs continu te optimaliseren en formuleren we nieuwe doelen voor het komende schooljaar. Ons jaarverslag licht toe hoe we de doelen hebben bereikt en wat het effect daarvan was. Specifieke Monitoring in de Onderbouw: Voor onze jongste leerlingen in de kleuterklassen maken we gebruik van het kleutervolgsysteem 'Onderbouwd'. Dit systeem stelt ons in staat om de ontwikkeling van de kleuters gedurende het hele jaar te volgen en te monitoren, zodat we ons aanbod optimaal kunnen afstemmen op hun specifieke leerbehoeften. Deze proactieve aanpak garandeert de continuïteit van hoge onderwijskwaliteit en zorgt ervoor dat we optimaal inspelen op de unieke talenten en behoeften van al onze leerlingen.

Stimuleren van Jonge Kinderen op Basisschool De Feniks

Toelichting van de school

Ontdek het stimulerende aanbod voor jonge kinderen op Basisschool De Feniks in Groningen. Wij geloven in een soepele overgang van kinderopvang naar basisschool, daarom werken we nauw samen met lokale kinderopvangorganisaties. Onze samenwerking met kinderopvang Kids First zorgt voor een naadloze aansluiting. Leerkrachten en pedagogisch medewerkers wisselen regelmatig informatie uit over de ontwikkeling van jonge kinderen. Peuters van Kids First zijn van harte welkom om spelenderwijs onze school te komen ontdekken, wat hen uitdaagt en nieuwe leermogelijkheden biedt. Het onderwijs voor jonge kinderen staat centraal bij De Feniks. We baseren ons op de ontwikkelingsfase en leerstijl van elk kind. Spel is de motor van leren, waarbij onze leerkrachten de kinderen begeleiden en stimuleren. Door betekenisvolle activiteiten en thema's integreren we leerdoelen op een natuurlijke manier. Wij volgen de ontwikkeling van onze kleuters nauwkeurig door gerichte observaties. Dit stelt ons in staat om ons onderwijsaanbod optimaal af te stemmen op de individuele behoeften en het leertempo van uw kind. Zo dagen we kinderen continu uit en signaleren we tijdig eventuele ontwikkelingsbehoeften. Wat kenmerkt ons onderwijs voor de allerkleinsten? We creëren een rijke en uitdagende leer-speelomgeving waarin spel en ontdekking centraal staan. Wij voeden de natuurlijke nieuwsgierigheid en leergierigheid van jonge kinderen. Activiteiten en thema's zijn altijd relevant en betekenisvol voor de belevingswereld van het kind. Een breed scala aan ontwikkelings- en speelmateriaal stimuleert de groei en ontwikkeling van elk kind. Continue observatie is de sleutel tot het begrijpen en ondersteunen van de individuele ontwikkeling. Ons aanbod wordt voortdurend aangepast op basis van deze observaties, gericht op de ontwikkelingsfase. We blijven kinderen uitdagen en bieden ondersteuning waar nodig om hun potentieel volledig te benutten. Basisschool De Feniks werkt samen met: Peuterspeelzaal Ukkie Dukkie Kinderopvang en naschoolse opvang Kids First 'de Gravenburger' Kinderdagverblijf en naschoolse opvang 'Zien' De Feniks is geen VVE-school; het jonge kind programma ontwikkelen wij zelf met expertise.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool De Feniks extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Ja, Basisschool De Feniks biedt een speciaal programma voor jonge kinderen, gericht op spelend leren en een soepele overgang van de kinderopvang.

Ja, Basisschool De Feniks biedt een speciaal programma voor jonge kinderen, gericht op spelend leren en een soepele overgang van de kinderopvang.

Samenwerking Kinderopvang

Met welke kinderopvangorganisaties werkt De Feniks samen voor het jonge kind?

Basisschool De Feniks werkt nauw samen met Kids First kinderdagverblijf en naschoolse opvang 'de Gravenburger', peuterspeelzaal Ukkie Dukkie en kinderdagverblijf 'Zien'.

Basisschool De Feniks werkt nauw samen met Kids First kinderdagverblijf en naschoolse opvang 'de Gravenburger', peuterspeelzaal Ukkie Dukkie en kinderdagverblijf 'Zien'.